וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק בפשעי השנאה? "85% מתלונות הפלסטינים נגנזו"

12.11.2014 / 22:47

ארגון יש דין טוען כי למרות הקמת המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י, רוב תיקי חקירת אירועי העבריינות האידיאולוגית כלפי פלסטינים נסגרים ללא הגשת כתב אישום. העילה הנפוצה: "עבריין לא נודע"

מסגד הוצת הבוקר על ידי מתנחלים בכפר אל-מורייר, שמצפון-מזרח לרמאללה, נובמבר 2014. רבנים למען זכויות האדם, מערכת וואלה! NEWS
המסגד שנשרף ליד רמאללה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, רבנים למען זכויות האדם

על פי נתונים שפרסם היום (רביעי) ארגון זכויות האדם יש דין, מתוך 1,045 תיקי חקירה שנפתחו ביחידות השונות של משטרת מחוז יהודה ושומרון בין השנים 2005-2014 בעקבות הגשת תלונות של פלסטינים על פגיעה בהם או ברכושם, הוגשו פחות מ-80 כתבי אישום. רובם המכריע של התיקים, 85.2%, נסגרו בשל כישלון החוקרים לאתר את המעורבים בפרשה או בשל קושי באסיפת ראיות שמהוות עילה להעמדה לדין.

למרות הקמתו של מפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י שיועד לטפל באירועים מסוג זה, "לא חל שיפור בחקירות ושיעור הכישלון של משטרת ישראל בחקירת אירועי העבריינות האידיאולוגית כלפי פלסטינים רק גדל", נמסר מיש דין. יש לציין כי הקמת המפלג כללה הקצאה של שמונים תקנים והשקעה כספית נרחבת.

עוד בוואלה! חדשות:
ישראל מנעה מחברי ועדת "גולדסטון 2" להיכנס לשטחה
הצעת חוק: לאפשר למתנחלים שפונו בהתנתקות לשוב לבתיהם
ברגותי קרא לאינתיפאדה שלישית - ונשלח ל-7 ימים בצינוק

פעילי ימין מפגינים ברחבת הכנסת נגד פינוי המאחז מעלה רחבעם, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
פעיל ימין נעצר על ידי שוטר מג"ב במהלך הפגנה ברחבת הכנסת/נועם מושקוביץ

התיקים כוללים אירועי ירי, תקיפה אלימה, יידוי אבנים, הצתה, כריתת עצים, פגיעה בבעלי חיים, גניבת יבול, בנייה על קרקע בבעלות פלסטינית, איומים, התנכלות ואירועים נוספים.

כמו כן, רק בשניים מתוך 159 תיקי החקירה שאחריהם עוקב יש דין בשנתיים האחרונות, הוגש כתב אישום כנגד חשודים. לעומת זאת, 86 תיקים נסגרו תחת העילה "עבריין לא נודע", שבעה נסגרו בעילה של "חוסר ראיות מספיקות" ושני תיקים נוספים נסגרו בעילת "אין עבירה פלילית". יש דין ערער על סגירתם של שני התיקים האחרונים, ובארגון מדגישים כי לאחר עיון בחומרי החקירה יש מספיק ראיות לכך שנעשתה עבירה פלילית בתיקים אלו.

לדברי הארגון, "משמעות הנתונים האלה היא כי מתוך 106 חקירות משטרה שנפתחו בשנתיים האחרונות והטיפול בהן הסתיים, 89.6% מהתיקים נסגרו בנסיבות המעידות על כישלון החקירה". בארגון טוענים כי "הכישלון המתמשך של מחוז ש"י בתחום זה נובע משורה של ליקויים וכשלים מערכתיים בניהול החקירות". דוח שפרסם הארגון ב-2006 בנושא, מצביע על כך שיותר ממחצית מהחקירות שנבחנו התאפיינו ברשלנות, חוסר מקצועיות, מיעוט פעולות חקירה ואי עמידה בסטנדרטים מקובלים של חקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מסגד הוצת הבוקר על ידי מתנחלים בכפר אל-מורייר, שמצפון-מזרח לרמאללה, נובמבר 2014. שבתי בנדט, מערכת וואלה!
נזקי השריפה במסגד שנשרף ליד רמאללה, הבוקר/מערכת וואלה!, שבתי בנדט

דוח נוסף של יש דין שעוקב אחר החקירות שהתנהלו במחוז ש"י בשנים האחרונות עומד להתפרסם בסוף 2014, ומראה לטענת הארגון כי הכשלים והליקויים החמורים שנסקרו בדוח הקודם משנת 2006 לא טופלו "ומאפיינים את עבודת החקירה של מחוז ש"י גם כיום".

לדברי נועה כהן ממחלקת המחקר של יש דין, "הנתונים מוכיחים שההצהרות הגדולות על מאבק בפשיעה הלאומנית היו אמירות ריקות. המפלג החדש לא שיפר במאומה את היכולת של רשויות אכיפת החוק לחקור ולהעמיד לדין עבריינים החשודים בפגיעה בפלסטינים, והפשיעה האידיאולוגית בגדה המערבית ממשיכה לשמש כלי להפחדה ולהשתלטות על אדמות".

מהארגון נמסר כי מדובר בתיקים שאחריהם עוקב הארגון ולא בכל תיקי החקירה שנפתחו בגין התלונות המדוברות באותן שנים.

מהמשטרה נמסר כי "מאז פתיחת היחידה לפשיעה לאומנית במחוז יהודה ושומרון ישנה עליה בעשרות אחוזים בהגשת כתבי אישום".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully