וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: לאפשר למתנחלים שפונו בהתנתקות לשוב לבתיהם

12.11.2014 / 20:54

מפוני חומש ושא-נור טוענים כי היות שחלק גדול מצפון השומרון נותר שטח C - בשליטה מלאה של מדינת ישראל - אין מניעה לחזור ולבנות את היישובים מחדש. "היום ברור לכל אדם שפוי שזו הייתה טעות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההתנחלות חומש/מערכת וואלה!, צילום מסך

תושבי ההתנחלויות חומש ושא-נור, שפונו מהשומרון בתכנית ההתנתקות, מקדמים בימים אלה, בסיוע חברי כנסת, הצעת חוק חדשה שמטרתה לאפשר שיבה ליישובים. התושבים מבקשים לבטל את הסעיפים בחוק ההתנתקות שבהם נאסר להיכנס ולשהות בשטחים שפונו, "ולבטל את הזכויות של מי שישבו בהם". עם יוזמי הצעת החוק נמנים ח"כ זאב אלקין (ליכוד) וח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי).

יוזמי הצעת החוק נימקו את המהלך בטענה כי צפון השומרון נשאר שטח C הנמצאה בשליטת מדינת ישראל. "עשר השנים שחלפו מאז אותה החלטת ממשלה, ותשע השנים שחלפו מאז ביצועה, שמו ללעג ולקלס את יעדי ההתנתקות והוכיחו שוב ושוב את נקודות הכשל שעליהן התבססה ואת הנזקים העצומים שגרמה לביטחון ישראל, לכלכלת ישראל וליחסי החוץ של ישראל", טענו היוזמים.

עוד על תכנית ההתנקות בוואלה! חדשות:
אושר: 45 מיליון שקל יועברו למפוני גוש קטיף
האיש שטיפל במפונים בעד השארת מתנחלים בפלסטין

תושבי הכפר הפלסטיני בורקה שבצפון השומרון קיבלו בחזרה את אדמתם, עליה הוקם היישוב חומש.. יותם רונן,
פלסטינים בכפר בורקה שהוקם על אדמות חומש/יותם רונן

לאחרונה נפגשו נציגי המפונים עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כדי לקדם את החוק המדובר. בפגישתם הם ביקשו סיוע בהעברת ההצעה במליאת הכנסת כדי שיוכלו להקים מחדש את היישובים. בפגישה נכחו לימור הר-מלך, שבעלה שולי הר-מלך נרצח בדרך לחומש, הרב אלישמע כהן, ראש ישיבת חומש הפועלת כיום בצורה לא חוקית במקום, אחד ממקימי חומש, בני גל, יוסי דגן, ממלא מקום ראש מועצת שומרון ומשפחות נוספות וילדיהן - כולם ממפוני שנאור וחומש.

במהלך הפגישה אמר דגן ליו"ר הכנסת: "אנחנו הגענו אליך היום כי בדיוק היום אנחנו מציינים עשור ליום הנורא שבו היה המעשה הנפשע הזה של חוק הגירוש המכונה חוק ההתנתקות. בעקבות החוק הנורא הזה גורשו עשרת אלפים יהודים מהבתים שלהם. מעבר לבור האידיאולוגי הציוני העמוק שמדינת ישראל ועם ישראל הסתחררו בגינו, היום ברור לכל אדם שפוי, אם מימין אם משמאל, שזו הייתה טעות. טעות פטלית. בשונה מגוש קטיף, שלצערנו נמצא כרגע בשליטה פלסטינית, צפון השומרון נשאר שטח C - בשליטה מלאה של מדינת ישראל. אין שום הגיון ושום צידוק לזה אם ברור שזו הייתה טעות. אין שום סיבה שלא נתקן את החוק הנפשע הזה. באנו לבקש ממך לסייע לנו להעביר חוק, שמבטל את חוק ההתנתקות".

"אנחנו רוצים לחזור הביתה", הוסיף דגן. "אנחנו לא רק רוצים, אנחנו דורשים. אנחנו חושבים שרוב עם ישראל דורש לתקן את העוול הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הגשת דוח מבקר המדינה, מאי 2014. נועם מושקוביץ
הבטיח לסייע. יו"ר הכנסת יולי אדלשטין/נועם מושקוביץ

יואב שמחי, שהתגורר בחומש 20 שנה והשתתף בפגישה, אמר ליו"ר הכנסת: "כולי בוער, איפה הייתם אז? כל הגירוש הזה. כל שנה שעוברת זה צף לנו. אנחנו נזכרים בכל המוראות שעברנו: זריקות אבנים, יריות בדרך; עם כל זה אנחנו רוצים לחזור - ועדיף שעה אחת קודם".

יו"ר הכנסת, שבחודשים שקדמו להתנתקות התגורר בהתנחלות גדיד שפונתה במסגרת התכנית, אמר לנוכחים כי הוא מסכים איתם "מהותית", והוסיף כי הוא וחברי כנסת נוספים נלחמו נגד התכנית הזו ונכשלו. "לצערי, היה לתכנית רוב בכנסת וגם בעם באותם ימים. אנשים קנו את ההבטחות, שרק נפנה ונעקור ויהיה שלום. היום אין חיילים, אין יישובים, המצב על פי כל הדעות - גם על פי הדעה הבינלאומית - נעשה יותר גרוע. אין ספק שרבים בעם סבורים שזו הייתה טעות. ואני הייתי מאוד רוצה לחזור לגדיד".

אדלשטיין הוסיף כי אפשר בהחלט לדבר על כך בצורה רצינית ושפויה, ולא כחלום של פעם. "אני בטוח שגם בקרב השרים יימצאו כאלו שחושבים פחות או יותר כמוני", הוסיף יו"ר הכנסת, "שזו הייתה טעות נוראה ושאם יגורו משפחות בחומש ובשא-נור, זה לא מה שיפוצץ את השלום במזרח התיכון". בתום דבריו הבטיח יו"ר הכנסת כי יסייע בקידום החקיקה. "אני אדאג שהדברים פה יעלו לדיון רציני".

11 ח"כים כבר חתמו על ההצעה

על ההצעה חתומים חברי הכנסת זאב אלקין ואורית סטרוק, וכך גם יריב לוין וחיים כץ מהליכוד. כמו כן, חתומים עליה חברי הכנסת שולי מועלם, מוטי יוגב וזבולון כלפא מהבית היהודי, ניסים זאב מש"ס, ישראל אייכלר ומאיר פורוש מיהדות התורה ודוד רותם מישראל ביתנו.

לדברי מקדמי ההצעה, אין בה כדי לבנות את היישובים שפונו, אך יש בכוחה לבטל את איסור הכניסה והשהייה בצפון השומרון, וזה, לדבריהם, הצעד הראשון לקראת בניית היישובים מחדש.

גם אם תעבור הצעת החוק, יצטרכו מפוני חומש להתמודד עם בעיה נוספת, לנוכח העובדה שההתנחלות נבנתה ברובה המוחלט על אדמה פלסטינית פרטית על סמך צו תפיסה ביטחוני, שבוטל לפני כשנה וחצי בעקבות עתירה של ארגון זכויות האדם יש דין. על פי החלטת בג"ץ, לא ניתן להשתמש יותר בצווי תפיסה אלו לצורך בנייה אזרחית, כך שלפחות לגבי חומש, הסיכוי לבנות את היישוב מחדש על אדמות אלו נמוך.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully