וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בעמק חפר: כרוניקה של דליפות ידועות מראש

8.11.2014 / 0:15

דליפת האמוניה ביום חמישי, שהובילה למותו של הכבאי סאמר עסלי, הייתה האחרונה בשורה של תקריות מסוכנות דומות במפעלים בריכוזי אוכלוסייה ברחבי הארץ בשנים האחרונות, שעוררו ביקורת על הרשויות

צילום: שלומי גבאי

ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לדיון חירום שבו יוצגו הממצאים הראשוניים מתחקיר דליפת האמוניה שאירעה ביום חמישי במפעל "הוד חפר" שבאזור התעשייה עמק חפר. בדיון צפויים להשתתף מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דויד לפלר, מנכ"ל "הוד חפר" יוסי דדיה, ראש המועצה האזורית עמק חפר רני עידן ונציגי נציבות הכבאות וההצלה. "מדובר באירוע חמור ביותר", אמרה כבר היום יו"ר הוועדה מירי רגב. "אין ספק שיש פה סוג של מחדל שהביא למותו של הכבאי סאמר עסלי. אדרוש לבדוק איך התרחשה הדליפה ואיך נגרם מותו של הכבאי".

עוד על דליפת האמוניה:
"נוזל עם אפקט של חומצה": מה הסכנות בחשיפה לאמוניה?
דליפת האמוניה במפעל: "העובדים מרגישים כמו בכור גרעיני"
דליפת האמוניה: "מתחילת המשמרת הרחנו ריח מוזר"

צוותי מגן דוד אדום באירוע דליפת האמוניה בעמק חפר. שלומי גבאי
זירת הדליפה אתמול בעמק חפר/שלומי גבאי

כבר שנים רבות מתנהל מאבק סביבתי עיקש נגד מכל האמוניה בחיפה, הנמצא בלב אזור צפוף אוכלוסין ומסכן מאות אלפי אזרחים. במכל, שתכולתו יכולה להגיע ל-12 אלף טונות, מאוחסנת כל האמוניה המיובאת לישראל, וממנו יוצאות משאיות למפעלים בכל רחבי הארץ המשתמשים בתהליכי הייצור שלהם בחומר המסוכן. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בשנים האחרונות התרחשו אירועים רבים של דליפת אמוניה במפעלים מרוחקים מחיפה, אך הנמצאים גם הם באזורים מאוכלסים. אמנם רובם הסתיימו ללא נפגעים, אבל הם פגעו קשות באיכות החיים של התושבים שגרו בסמיכות למפעלים שמהם דלף החומר המסוכן, עוררו חרדות וגררו ביקורת חריפה כלפי מערכות החוק והאכיפה האמונים על השמירה על בריאות הציבור, על שאינם מרחיקים את ריכוזי החומר המסוכן כל כך מקרבת בתיהם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

באר טוביה, אוקטובר 2006

עד ליום חמישי, האירוע החמור ביותר של דליפת אמוניה בשנים האחרונות היה באוקטובר 2006. דליפה ממפעל גלידות באזור התעשייה של באר טוביה גרמה ל-20 נפגעים, ובהם פצוע קשה ופצוע בינוני. קבלן שהיה אמור ככל הנראה לעבוד באזור אחר במפעל, עלה לגג המבנה ללא רשות ושם דרך על צינור חלוד המוביל אמוניה או גרם לו להישבר. עשרות עובדי המפעל נסו ממנו בבהלה כשחלק מהם סבלו מצריבות בעיניים.

קבלן חיצוני נוסף שהיה במקום חולץ מהגג בידי כוחות כיבוי אש, פרמדיקים עשו לו הנשמה ושטפו את גופו בשטיפה כימית כדי להסיר מעליו אמוניה שהייתה עלולה להחמיר את מצבו. כוחות החירום סגרו את הרדיוס הקרוב למפעל ופינו את העסקים ואת עוברי האורח שהיו בסביבתו.

עכו, מרץ 2012

דליפת אמוניה ממפעל גלידות של שטראוס בסמוך לריכוזי אוכלוסייה בעכו גרם לפינוי קניון עזריאלי הסמוך ולחסימת צירי תנועה מרכזיים בעיר. אמנם דליפת האמוניה הופסקה בתוך זמן קצר והחיים שבו במהירה למסלולם, אבל היא חזרה ועוררה שוב את הוויכוח הציבורי סביב השאלה מדוע, למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה, אישרו מוסדות התכנון את הקמת הקניון במרחק של מטרים בודדים ממפעל המחזיק בתוכו 17 טונות של אמוניה המסכנות את בריאות הציבור.

שוהם, יוני 2012

דליפת אמוניה ממפעל אסם באזור התעשייה חבל מודיעין גרם לענן של החומר הרעיל לנוע לעבר שוהם. בעקבות זאת הוכרז מצב חירום בעיר: 20 אלף תושבים הונחו שלא לצאת מבתיהם, להגיף את החלונות ולהימנע מהפעלת המזגנים הביתיים למרות החום הכבד והלחות ששררו באותו ערב בעיר. כתוצאה מהאירוע פונו ארבעה עובדים לבית החולים אסף הרופא אחרי שהם נפגעו באורח קל כתוצאה מהדליפה. רק ב-4:00 לפנות בוקר הוסר ה"עוצר" מעל העיר והתושבים הורשו לחזור לשגרת חייהם.

קריית שמונה, יולי 2013

בערב יום חמישי מרכז הקניות "ביג" בקריית שמונה היה הומה אדם. ללא כל התרעה ממפעל "עוף הגליל" הסמוך המאחסן בתוכו 59 טונות של אמוניה, החלו להתקבל במוקד מד"א בעיר פניות רבות של אזרחים שהיו במתחם הקניות והתלוננו על צריבות בעיניים. כוחות גדולים של מד"א, כיבוי אש ומשטרה פינו את קהל הצרכנים מהמוקד המזוהם וטיפלו במקום בנפגעים שסבלו מפגיעות קלות בלבד. גם אז, בדומה לאירוע שהתרחש בעכו, דליפת האמוניה עוררה מחדש ויכוח ציבורי ושאלות בנוגע לכך שמוסדות התכנון אישרו את הקמתו של מרכז הקניות במרחק של שישה מטרים בלבד מהמפעלים המאחסנים עשרות טונות של אמוניה.

נתיבות, ינואר 2014

דליפת אמוניה חמורה במפעל הגלידות "קולורדו" בנתיבות גרמה להסתגרות של תושבים רבים בבתיהם. שבועיים לאחר מכן הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא החליט לשלול לאלתר את היתר הרעלים שניתן למפעל. כמו כן, הודיע המשרד כי רק בחצי השנה שקדמה לשני האירועים התרחשו במפעל שלושה אירועים נוספים שכללו חומרים מסוכנים, ובהם גם דליפת אמוניה. ב-12 בינואר ערך צוות חומרים מסוכנים ניטור במקום ומצא ריכוז גבוה של אמוניה. משלא אותר מקור הדליפה, הוחלט לפנות את מכל האמוניה מהמפעל באמצעות משאית ולהחליף שסתום לקוי.

זה לא היה האירוע הראשון שהטריד את התושבים החיים בסביבת המפכל בנתיבות. ב-2011, במהלך מבצע "עמוד ענן", התפוצצה רקטה בסמוך למפעל, שהיה חסר מיגון. בעקבות האירוע הוצא צו לפינוי האמוניה במבצע מורכב.

הלווייתו של סאמר עסלי, הכבאי שנהרג בדליפת האמוניה, בכפר קרע. שלומי גבאי
הלוויתו של הכבאי סאמר עסלי, שנהרג בדליפה אתמול/שלומי גבאי

חוקרי תחנת משטרת שדות פתחו אתמול בחקירת הנסיבות שהובילו לדליפה אמש במפעל "הוד חפר", שבו נהרג הכבאי סאמר עסלי, בן 34 מכפר קרע, ונפצעו 21 בני אדם נוספים. "כרגע אנו חוקרים את האירוע כתאונת עבודה ולא כרשלנות, אבל ייתכן שהדברים ישתנו ככל שנתקדם בחקירה", אמר גורם במשטרת מרחב השרון. פרקליטות מחוז המרכז מינתה פרקליט מלווה לחקירה, וכבר הבוקר הגיעו החוקרים אל המפעל. אנשי המחלקה לזיהוי פלילי צילמו את מתקן האמוניה ואספו ממצאים שונים. במקביל, נגבו עדויות ממנהלים, מעובדים ומכבאים ששהו במפעל אתמול.

מהתחקירים הראשוניים עולה כי במערכת צנרת הולכת האמוניה מהמכל, שהקיבולת שלו היא כ-8.5 טונות, יש שורה של ברזים המווסתים את הזרימה. אתמול ביצעו שני פועלים עבודות תחזוקה, והם היו אמורים להחליף קטע באחד הצינורות. הם סגרו את הברז, אולם לפי החשד בשל טעות אנוש הם החלו לנסר צינור אחר, וכך אירעה הדליפה הקטלנית.

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 7.11.14, 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully