וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת האמוניה במפעל: "העובדים מרגישים כמו בכור גרעיני"

שלומי גבאי

7.11.2014 / 13:02

חוקרי המשטרה החלו לחקור את הסיבות שהובילו לדליפת החומר המסוכן במפעל "הוד חפר". החשד המרכזי: מדובר בתאונת עבודה. עובד בכיר לשעבר אמר לוואלה! חדשות: "הכתובת הייתה על הקיר"

צילום: שלומי גבאי

חוקרי תחנת משטרת שדות פתחו הבוקר (שישי) בחקירת הסיבות שהובילו לדליפת האמוניה אמש במפעל "הוד חפר" שבאזור התעשייה עמק חפר. "כרגע אנו חוקרים את האירוע כתאונת עבודה ולא כרשלנות, אבל ייתכן שהדברים ישתנו ככל שנתקדם בחקירה", אמר גורם במשטרת מרחב השרון. פרקליטות מחוז המרכז מינתה פרקליט מלווה לחקירה וכבר הבוקר הגיעו החוקרים אל המפעל. אנשי המחלקה לזיהוי פלילי צילמו את מתקן האמוניה ואספו ממצאים שונים. במקביל, נגבו עדויות ממנהלים, עובדים וכבאים ששהו במפעל אתמול.

מהתחקירים הראשוניים עולה כי במערכת צנרת הולכת האמוניה מהמיכל, שהקיבולת שלו היא כ-8.5 טונה, ישנם שורה של ברזים המווסתים את הזרימה בצנרת. אתמול ביצעו שני פועלים עבודות תחזוקה, והם היו אמורים להחליף קטע באחד הצינורות. הם סגרו את הברז, אולם לפי החשד בשל טעות אנוש הם החלו לנסר צינור אחר, וכך אירעה הדליפה הקטלנית.

כבר אמש, זמן קצר לאחר תחילת האירוע, הודיע השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', כי יוקם צוות חקירה מיוחד של המשטרה ושל כיבוי האש לבירור נסיבות האירוע. נוסף על כך, בהתאם להוראתו של השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, פתחו גם המשטרה הירוקה, בשיתוף האגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה בחקירה משלהם לאירוע החמור. חוקרים הגיעו אמש לשטח והחלו לבדוק את כלל הפעולות שבוצעו לפני ואחרי האירוע ואת עמידתו של המפעל בכללים ובתנאים הקבועים בחוק.

דליפת אמוניה בעמק חפר - עוד כותרות:
הכבאי סאמר עסלי נהרג באירוע דליפת האמוניה: "היה גיבור הכפר"
דליפת האמוניה: "מתחילת המשמרת הרחנו ריח מוזר"
"נוזל עם אפקט של חומצה": מה הסכנות בחשיפה לאמוניה?

מפעל הוד חפר שבו אירעה דליפת גז אמוניה, נובמבר 2014. שלומי גבאי
"צנרת ישנה ובעייתית מאוד". מפעל "הוד חפר", הבוקר/שלומי גבאי

הבוקר הגיעו עשרות עובדי "הוד חפר" למפעל הבשר ומצאו את שעריו סגורים וכן צוותי משטרה וכיבוי אש שחוקרים את נסיבות דליפת גז האמוניה שגבתה את חייו של הכבאי סאמר עסלי, בן 34 מכפר קרע, וגרמה לפגיעתם של 21 בני אדם נוספים. על העובדים במקום נאסר לדבר, אולם כמה מהם הביעו את חששם לעתיד תעסוקתם, בשל העובדה כי המפעל צפוי להיסגר לתקופה ממושכת.

ע', עובד "הוד חפר" יותר מ-30 שנה, אמר לוואלה! חדשות: "במפעל ישנם יותר מ-600 עובדים, חלקם עובדים כאן עשרות שנים. אנחנו בסך הכול פועלים שמפרנסים בקושי את משפחותינו, אנחנו לא יודעים מה יהיה עכשיו". לדברי ע', "בשלב הזה אנחנו מקווים שנוכל להביא אוכל לילדים, ושהרשויות יסייעו לנו. כי כמה שזה נראה, יעבור זמן רב עד שנוכל לחזור לעבודה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מפעל הוד חפר שבו אירעה דליפת גז אמוניה, נובמבר 2014. שלומי גבאי
"מקווים שנוכל להביא אוכל לילדים". עובדים בחצר המפעל/שלומי גבאי

א', ששימש בעבר בתפקיד בכיר במפעל במשך יותר מ-20 שנה, טען כי "הכתובת הייתה על הקיר", בכל הקשור לאסון הסביבתי הכבד שאירע אמש. זאת, משום שלדבריו, "מדובר בצנרת ישנה ובעייתית מאוד. כבר לא משתמשים בשיטה של האמוניה במפעלי בשר".

הוא אף חשף כי "גם לפני 12 שנה היה אירוע דומה שרק בנס לא נגמר עם קורבנות. לפני שלוש שנים בערך, הנהלת המפעל התחלפה ועברה לידי 'תנובה' וחשבנו שסוף סוף יטפלו בבעיה הזאת ויתקינו מערכות חדשות שלא יסכנו את העובדים. עובדים רבים התלוננו במשך שנים שהם מרגישים שהם נמצאים כמו בכור גרעיני שיום אחד יתפרץ".

"מנהל האחזקה פוטר לפני 3 חודשים"

"שוחחתי עם עובדים במפעל", הוסיף "שסיפרו לי שמנהל האחזקה פוטר מתפקידו לפני שלושה חודשים כדי לחסוך בעלויות. ייתכן שהממונים החדשים לא הכירו את המערכות כמוהו. כששמעתי בחדשות שישנה דליפה משמעותית של אמוניה, לא התפלאתי. כואב לי על העובדים ועל הכבאי ששילם בחייו".

בדליפה שאירעה אמש נהרג הכבאי סאמר עסלי ו-21 נוספים נפצעו. כ-30 צוותי כיבוי הוזעקו לסייע בטיפול באירוע, ובשעות הלילה הושגה שליטה על הדליפה הרעילה. 21 הנפגעים פונו כולם על ידי מד"א לבית החולים הלל יפה שבחדרה, ומצבם הוגדר קל. שלושה שוחררו לבתיהם בשעות הלילה. כל הנפגעים סבלו מהקאות, בחילות וקוצר נשימה, צריבות ועקצוצים.


(עדכון ראשון: 9:25)


לפניות לכתב שלומי גבאי: shlomimyg@walla.co.il

מפעל הוד חפר שבו אירעה דליפת גז אמוניה, נובמבר 2014. שלומי גבאי
עובדים בשער הכניסה למפעל/שלומי גבאי
מפעל הוד חפר שבו אירעה דליפת גז אמוניה, נובמבר 2014. שלומי גבאי
חצר "הוד חפר" לאחר דליפת האמוניה/שלומי גבאי
השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', בזירת דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 6 בנובמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
השר אהרונוביץ' בחפ"ק המיוחד שהוקם בסמוך לזירת הדליפה, אמש/חטיבת דובר המשטרה
פצועים אירוע דליפת האמוניה בעמק חפר. שלומי גבאי
פינוי פצועים לבית החולים/שלומי גבאי
אנואר חליל אל נאבי, פצוע באירוע דליפת האמוניה בעמק חפר, בבית החולים הלל יפה בחדרה. שלומי גבאי
אחד הפצועים בבית החולים הלל יפה בחדרה/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully