וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת אמוניה בשרון: כבאי נהרג ו-21 נפגעו

במהלך עבודות תחזוקה במפעל בעמק חפר, פועל חתך בטעות צינור הובלה למכל האמוניה, ואז החלה הדליפה הרעילה. מלבד הכבאי שנהרג, כל הנפגעים במצב קל. חלקם שוחררו במהלך הלילה. אהרונוביץ': יוקם צוות חקירה

צילום: שלומי גבאי, ערן גילווארג; עריכה: מתן חדד, קריינות: אביב אברמוביץ'

כבאי נהרג ו-21 נוספים נפגעו אמש (חמישי) בדליפת גז אמוניה ממפעל הבשר "הוד חפר" שבאזור התעשייה עמק חפר. כ-30 צוותי כיבוי הוזעקו לסייע בטיפול באירוע, ובשעות הלילה הושגה שליטה על הדליפה הרעילה. ההרוג הוא סאמר עסלי, בן 34 מכפר קרע, שבאזור חדרה.

21 הנפגעים פונו כולם על ידי מד"א לבית החולים הלל יפה שבחדרה. אחד מהם, גבר בן 58, פונה במצב בינוני, אולם בהמשך הוגדר מצבו כקל. שאר הנפגעים פונו במצב קל. הם סבלו מהקאות, בחילות וקוצר נשימה, צריבות ועקצוצים. שלושה מהם שוחררו במהלך הלילה.

מחקירה ראשונית עולה כי טעות אנוש של עובד במפעל היא שגרמה לאסון. שני עובדים היו אמורים לבצע עבודת תחזוקה בצנרת ההולכה של מכל האמוניה הגדול שמשקלו חמישה טונות. מדובר בצנרת, שמטעמי בטיחות, מחולקת למקטעים על ידי ברזים. העובדים סגרו ברז של צינור שבו רצו לעבוד - אך בטעות, אחד העובדים חתך צינור שהברז אליו היה פתוח ואז החלה דליפה - כך סיפר תת-ניצב קובי שבתאי, מפקד מחוז שרון.

זמן קצר לאחר גילוי הדליפה הגיעו לזירה כוחות של מכבי אש מתחנת נתניה וכוחות תגבור מאחת התחנות באזור. צוות התגבור נכנס למפעל כדי לנסות להגיע למקור הדליפה ומיד לאחר הכניסה התקשו אנשי הצוות לזהות את מקורה. שניים מתוך שלושת הכבאים יצאו החוצה ואילו עסלי נלכד בתוך המבנה. "כמות החמצן שהייתה לכל כבאי הספיקה ל-45 דקות, אבל בשל התנאים בשטח והענן הסמיך הם לא יכלו לפלס את דרכם. במשך זמן רב עמלו חבריו בניסיון לאתרו ולחלצו", אמר גורם בכיר בצוותי הכבאות.

עוד בוואלה! חדשות
בנט: "לממשלה שמסתתרת מאחורי בטונדות אין זכות קיום"
מצרים לישראל: המתיחות בהר הבית - סכנה להידרדרות אזורית
וינשטיין: ההפרדה בין יהודים לפלסטינים באוטובוסים בעייתית

צוות של מגן דוד אדום באזור דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 06 בנובמבר 2014. שלומי גבאי
כוחות מיוחדים הוזעקו לאזור, אמש/שלומי גבאי

ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל חדר המיון בבית החולים הלל יפה, מסר אמש: "הגיעו אל בית החולים 13 פצועים שהיו חשופים לאמוניה, דבר שיכול לגרום לגירוי דרכי הנשימה התחתונות והעליונות - מה שמתבטא בשיעול וקוצר נשימה. מצבם של הנפגעים יציב, והם טופלו על ידי מתן חמצן. הם יישארו בהשגחה ל-24 שעות".

עובדי המפעל ועובדי העסקים הסמוכים פונו למקום בטוח, ואזור התעשייה נסגר לחלוטין. בעקבות הדליפה הוכרז "אירוע חומרים מסוכנים" (חומ"ס) וצוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו למקום.

המשטרה הוציאה הנחיה לתושבי האזור המתגוררים ברדיוס של שלושה קילומטרים מהמפעל להיכנס למבנים, לסגור את הדלתות והחלונות - ולא להפעיל מזגנים. מדובר ביישובים: גאולי תימן, חיבת ציון, כפר הרא"ה, בית חזון, חרב לאת, מבואות ים ומכמורת. במקביל, המשטרה פינתה את כל מרכזי המסחר הסמוכים. אזור נרחב סביב המפעל נמצא תחת סיכון אדי גז האמוניה, שממשיכים להתפשט.

ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, אמר: "החל משעות הערב התפרץ ענן של אמוניה במפעל באזור התעשייה וריח מאוד מחניק ומסריח התפשט באזור". לדבריו, "נחנקנו ממש מזה. לעמוד מקרוב זה מאוד מסוכן, אבל כרגע המצב משתפר. הורינו לתושבים לסגור את החלונות ולהסתגר בבתים. אנשים שהיו באזור של המפעל פונו. ההנחיות כרגע הן שלא לוקחים סיכונים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לזירה הגיעו כוחות כיבוי ומשטרה מכל האזור. נציב כבאות ראשי, רב-טפסר שחר איילון, מפקד על הכוחות. "מדובר על אירוע קשה, אבל אין סכנה מידית לאזור הקרוב", אמר. גם מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב מוטי כהן, מפקד מרחב השרון, תת-ניצב קובי שבתאי הגיעו למקום.

אלו שפונו מהאזור התלוננו על ריח חריף מאוד של אמוניה, והם נאלצו להשתמש בבגדים כדי לכסות את פיהם. כמו כן, חתונה של זוג מעפולה, שהייתה אמורה להתקיים באולם אירועים באזור התעשייה, בוטלה בעקבות האירוע. כביש 4 נחסם לתנועה מצומת הרא"ה לכיוון צפון ובמשטרה מקווים לפתוח אותו בקרוב. מצפון, התנועה מכביש 9 מופנית לכביש 6. פקקי תנועה באזור, המשטרה מכווינה את הנהגים ומבקשת מהציבור שלא להתקרב לאזור.

אמוניה היא תרכובת חנקן ומימן ויש לה חשיבות גבוהה בתעשייה הכימית ובביולוגיה. בתנאי לחץ וטמפרטורה רגילים, האמוניה היא גז חסר צבע ובעל ריח חריף. השימוש העיקרי באמוניה הוא לייצור דשנים, חומרי נפץ ופולימרים. שאיפת אמוניה בריכוזים גבוהים יחסית, עשויה לגרום לנזק חמור לריאות ואף למוות.

לפניות לכתבים:

דנה ירקצי: danayark@walla.co.il
אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:10)

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', בזירת דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 6 בנובמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
אהרונוביץ' בחפ"ק עם הכוחות בזירה/חטיבת דובר המשטרה
‏הערכת מצב של כוחות המשטרה באזור דליפת האמוניה בעמק חפר. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
כוחות המשטרה בתדריך/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי
דליפת אמוניה במשחטה באזור התעשייה עמק חפר, נובמבר 2914. שלומי גבאי
דליפת אמוניה במשחטה באזור התעשייה עמק חפר, נובמבר 2914/שלומי גבאי
צוות של מגן דוד אדום באזור דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 06 בנובמבר 2014. מד"א
צוות של מגן דוד אדום באזור דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 06 בנובמבר 2014/מד"א
דליפת אמוניה במפעל בעמק חפר: חשש לכבאי נעדר. צילום מסך
עשרות צוותי כיבוי הוזעקו/צילום מסך
צוות של מגן דוד אדום באזור דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 06 בנובמבר 2014. מד"א
צוות של מגן דוד אדום באזור דליפת האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, 06 בנובמבר 2014/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully