וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצועים מהאסון בנפאל נחתו הלילה: "לרובם מצפה שיקום ארוך"

שבעה ישראלים שנפגעו במפולת השלגים בהימלאיה שבו לישראל בטיסה מיוחדת מקטמנדו. עם נחיתתם, הם פונו לבתי חולים להמשך טיפול. במקביל, נמשכים החיפושים אחר הנעדרת

צילום: עומר מירון, רוני שיצר, דוד קורן, דוברות מד"א, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

שבעה ישראלים שנפצעו במפולת השלגים בשמורת האנאפורנה שבנפאל נחתו הלילה (ראשון) בנמל התעופה בן גוריון. שישה מהפצועים סובלים מפגיעות קור בדרגות שונות, אחד מהם סובל גם מפגיעות בגב ובחזה, ונוסף עליהם הוטסה ארצה מטיילת שראייתה נפגעה. אמבולנסים של מגן דוד אדום שהמתינו על הקרקע למטוס, פינו את הפצועים להמשך טיפול בבתי החולים. שלושה פצועים מאושפזים במצב קל עד בינוני בהדסה עין כרם בירושלים וארבעה במצב בינוני עד קשה בשיבא בתל השומר.

מור ספיר ואיתן עדין, שהיו בין הישראלים שהגיעו לפנות בוקר סיפרו כי הם שמחים לשוב ומתרגשים מאוד. "היינו שם בסך הכול שבועיים וחצי וחודש וזה נראה לנו כאילו היינו שם שנה שלמה. אנחנו מתגעגעים לארץ ושמחים לחזור, וזה כיף גדול". השניים שרדו לילה שלם באנפורנה כשהם ישנים "ראש אל ראש". הם נפצעו בעיקר בכפות הידיים והרגליים. השניים ביקשו להודות לאנשים בנפאל שסייעו להם, לאנשי שגרירות ישראל למדינה ולישראלים שעדיין שם. "אנחנו מקווים שיביאו אותם לכאן כמה שיותר מהר, כי הם צריכים את הבית וצריכים את המשפחות", הם הוסיפו.

"כל העולם בשוק מהתמיכה בארץ", הוסיפו השניים. "עיתונאית הודית ניגשה אליי באחד מבתי החולים ואמרה לי 'אתה צריך להעריך את הממשלה שלך ואת המדינה שלך ואת השגריר שלך שהם דואגים לך', והרגשנו את זה כולנו וכולנו מלאי תודה והערכה".

אסון בהימלאיה - כותרות נוספות:
משפחת הנעדרת בנפאל: "נטשו אותה, כעת מתפללים לנס"
האסון בנפאל: "נדב סחב את תמר - וקפא למוות"
כך פועל משרד החוץ לאיתור מטיילים ישראלים בנפאל

פצועים ישראלים מנפאל נוחתים בישראל 19.10.2014. יותם רונן
העולם בשוק מהתמיכה בארץ. הפצועים בנתב"ג, הלילה/יותם רונן

"אני מאלו שהיה להם נס ויצאנו לפני הסופה הקשה", אמרה הפצועה שירה לסרי, שטיילה עם נדב שהם שמת באסון. "הלכנו שמונה שעות בדרך בשלג. זה סרט רע שאני מקווה שנתעורר ממנו. היינו אמורים לחזור ביום ראשון. הצבא הנפאלי פינה פצועים ואנחנו והישראלים עזרנו לחמם את הפצועים ולהלביש ועזרנו אחד לשני".

פצועים מנפאל נוחתים בנתב"ג 19.10.2014. דוברות מד"א, מד"א
רגע לפני. צוותי מד"א ממתינים לקליטת הפצועים, הלילה/מד"א, דוברות מד"א
"לארבעה מהפצועים יש כוויות בדרגות קשות כך שמחכה להם תהליך טיפול ארוך"

מנהל אגף הרפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו, שהיה אחד הראשונים שהגיעו לאזור האסון בהימלאיה, סיפר אמש כי ארבעה מהפצועים שהגיעו לישראל סובלים מכוויות בדרגות קשות, כך שמחכה להם תהליך טיפול ארוך. "צריך לחכות לפחות כמה שבועות ואז לראות אם צריך לכרות איברים", הסביר. פרופ' אבי ריבקינד, ראש אגף טראומה ורפואה דחופה בבית החולים הדסה עין כרם, שהגיע לקטמנדו במטוס המיוחד יחד עם רופא נוסף, סיפר: "אחד מהם סובל משברים, ואחרים מכוויות קור ומפציעות נוספות, אך מצבם טוב בסך הכול".

בתום המבצע מסר ד"ר סטרוגו כי כל הפצועים קיבלו טיפול מעולה. "הרופאים בנפאל לא חסכו בדבר, התייעצו עם מומחים בינלאומיים והשתמשו בתרופות חדשניות ואף ניסיוניות כשצריך", סיפר. "עם זאת, מדובר בבית חולים קטן ולכן נערכנו לסייע להטסת הפצועים ארצה בהקדם האפשרי, בתיאום ובסיוע של השגרירות, משרד החוץ וחברות הביטוח השונות. מלבד הפצועים פגשנו בנפאל ישראלים רבים שהגיעו לחבק ולסייע, בין מטיילים שהיו במדינה ובין משלחות שהגיעו מהארץ. הרופאים המקומיים נדהמו מעצמת החיבוק שהפצועים הישראלים מקבלים מחבריהם וסיפרו לי שמעולם לא נתקלו בעוצמה כזו של מחויבות הדדית בין אזרחי מדינה. אני מקווה שכל הפצועים יתאוששו במהרה".

"לכל פצוע יש כאן סיפור הישרדות מדהים ונפגעים רבים סובלים מטראומה נפשית לאחר שנלכדו בסופה ומצאו את עצמם קושרים גורלות עם חבריהם", אמר פרמדיק בכיר ומנהל פרויקטים מיוחדים במד"א, אסי דבילנסקי. "הם עברו חוויה מטלטלת שאפילו בסרטים אי אפשר לתאר".

פצועים ישראלים מנפאל נוחתים בישראל 19.10.2014. יותם רונן
פצוע שהגיע הלילה מנפאל/יותם רונן

מנהל בית החולים הדסה עין כרם פרופסור יורם וייס התייחס הבוקר למצבם של שלושת הפצועים שהגיעו לבית החולים. "מצבם קל עד בינוני. צוותי בית החולים מבצעים הערכה ובהתאם לכך ייקבע הטיפול שמתאים להם. הם נמצאים בפינת הקשים של חדר המיון, אף שמצבם אינו קשה, ואחרי שנגמור לעשות את העיבוד הראשוני שלהם נחליט היכן לאשפז אותם. אנחנו מאוד שמחים שהם הגיעו לכאן, מצבם טוב ואנו בטוחים שנסייע להם".

עד כה נמנו כ-43 הרוגים ו-175 פצועים באחד מאסונות ההרים החמורים ביותר שידעה נפאל. בין ההרוגים שלושת המטיילים הישראלים אגם לוריא, תמר אריאל ונדב שהם. הארון ובו גופתו של שהם הגיע בשעות הערב המוקדמות ארצה והלווייתו תתקיים בשעה 11:00 בבית העלמין במצפה הושעיה. גופותיהם של לוריא ואריאל יגיעו ביום שני הקרוב. ממשרד החוץ נמסר כי מספרם של הישראלים מנותקי הקשר, כלומר אלה שטרם יצרו קשר עם משפחותיהם או עם השגרירות, ירד ל-20.

מיכל גילי צ'רקסקי, מטיילת ישראלית הנעדרת במפולת השלגים בנפאל. באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
עדיין נחשבת נעדרת. מיכל צ'רקסקי/באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה

כ-40 בני אדם בסך הכול עדיין מוגדרים נעדרים. במאמצי החילוץ משתתפים 12 מסוקים, כמו גם מטוסים פרטיים שהפעילו חברות הביטוח. בין עשרות הנעדרים הזרים נמצאת הישראלית מיכל צ'רקסקי, בת 36 מגבעתיים. בשיחה שקיים אתמול עם וואלה! חדשות ליאור קורן, אחיה של מיכל, הוא הודה כי "ההרגשה היא קשה".

הוא סיפר כי שמע עדויות מאנשים שהיו עם אחותו על כך שהמדריך שהיה לה ברח והותיר אותה לבדה. "היא ירדה עם התרמיל שלה למטה, אבל אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה כי הכול נמצא בשלב תחקור. ממה שהבנו הוא פשוט השאיר אותה למעלה. הלבד הזה כבד מאוד. ממשלת נפאל אמרה שהמטיילים לא לקחו מדריכים, אז כן, מתברר שכן. זה פשוט מכעיס".

ביקורת בנפאל על הרשויות

בנפאל גוברת הביקורת על הרשויות, בפרט על כך שלא ניתנה התראה מספקת למטיילים מפני הסופה, תוצר של הציקלון "הודהוד" שהכה בשבוע שעבר בהודו. ממשלת נפאל הודתה שלא הוציאה אזהרה מפני מזג אוויר קיצוני במדינה בעקבות הציקלון – ואף הודיעה שבכוונתה לפתח מערכת שתיתן התראה במקרים מסוג זה בעתיד. זה האסון השני שמתרחש בנפאל בשנה האחרונה. באפריל נהרגו 16 מדריכים במפולת שלגים באוורסט.

(עדכון ראשון 23:20)


לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

בהכנת הידיעה השתתף יאיר אלטמן

פצועים ישראלים מנפאל נוחתים בישראל 19.10.2014. יותם רונן
אחד הפצועים עם נחיתתו, הלילה/יותם רונן
פצועים מנפאל נוחתים בנתב"ג 19.10.2014. דוברות מד"א, מד"א
פצועים מנפאל נוחתים בנתב"ג 19.10.2014/מד"א, דוברות מד"א
חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. AP
חילוץ פצועים מהרכס המושלג/AP
חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. רויטרס
מטיילים מחכים למסוק חילוץ על ההימלאיה/רויטרס
משלחת מד"א לנפאל מטפל בפצועים הישראלים בבית החולים בקטמנדו. מד"א
איש מד"א לצד פצועים ישראלים בקטמנדו/מד"א
חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. AP
מחלצים פצועים בשלג התובעני/AP
האזור באנאפורנה שבנפאל אחרי הסערה העזה. עמרי בן אפרים, מערכת וואלה! NEWS
ההרים המושלגים לאחר המפולת הקטלנית/מערכת וואלה! NEWS, עמרי בן אפרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully