וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך פועלים לחילוץ הישראלים שעדיין תקועים בהרים

17.10.2014 / 12:36

ישראלים רבים עדיין לא יצאו מהאזור שנפגע במפולת השלגים הקטלנית בנפאל, ותנאי מזג האוויר באזור מקשים על החיפושים. 40 בני אדם נוספים חולצו היום מהנקודה הגבוהה ביותר במסלול

צילום: רויטרס, עומר מירון, ערן גילווארג, עריכה: ניב פוקס, קריינות: לירון בארי

המחלץ חיליק מגנוס, מנהל חברת איתור וחילוץ בינלאומית המעורבת במאמצי החילוץ בעקבות מפולת השלגים הקטלנית בנפאל, סיפר הבוקר (שישי) לוואלה! חדשות על הקשיים בחילוץ הישראלים שנותרו תקועים באזורים שונים שנפגעו בסופה הקשה, שעם חלקם לא ניתן ליצור קשר ואחת אף מוגדרת נעדרת. "הבעיה שאנחנו מתמקדים בה כעת היא בבחורה הנעדרת. אנחנו עדיין לא יודעים היכן היא נמצאת, לא יודעים עליה דבר", הסביר מגנוס.

לדבריו, יש ישראלים רבים שעדיין נמצאים במקומות שונים לאורך מסלול הטיפוס על הרכס. הוא סיפר כי קבוצה שהייתה באזור הכפר מוקטינט עברה בהצלחה לעיירה הנקראת ג'ומסום, שבה יש ליחידת החילוץ שלו נציגות, ומשם הם הוטסו אל מחוץ לאזור. אחרים ששהו בסביבת אגם טיליצ'ו, אזור שנפגע קשות בסופה, הועברו לאזור אחר אולם טרם חולצו. "אנחנו מנסים להטיס אותם משם, אבל מצבם בסדר", אמר מגנוס.

עוד על האסון בנפאל:
הניצולים מתאוששים: "ראו את חבריהם קופאים למוות"
ההרוגה השנייה: נווטת הקרב הדתייה הראשונה בצה"ל
השקט המתעתע בנפאל: נופים מרהיבים, אך לא בלי סכנות

חילוץ מטיילים באסון מפולת השלגים בנפאל, 15 באוקטובר 2014. רויטרס
פעולות חילוץ בנפאל/רויטרס

קבוצה אחרת של ישראלים הייתה בכפר צ'אמה, שבה הקימה שירה בליי, אחת המטיילות, חמ"ל מאולתר כדי לסייע באיתור המטיילים שנשארו במקום. "היו הרבה אנשים בצ'אמה והם יצאו בהליכה", סיפק מגנוס. "היו אנשים בפיסנג, אבל אין לנו קשר איתם, כי אין שם קשר".

"מתחת למעבר תורונג לה יש מקום שנקרא תורונג פדי. לאורך הדרך הזאת יש מחנות עם אורחנים שבהם המטיילים מתארחים. בתורונג פדי יש קבוצה גדולה של כ-16 או 18 ישראלים שתקועים שם בגלל תנאי השלג שנוצרו שם", הוסיף מגנוס. "אותם אנחנו מנסים להטיס באמצעות מסוק. רצוי שהם לא ילכו ברגל, כי התנאים הם קשים יותר. אנחנו מעדיפים להוציא אותם במסוק. אנחנו עושים הכול כדי להוציא מסוק ולהוציא אותם משם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חילוץ מטיילים באסון מפולת השלגים בנפאל, 15 באוקטובר 2014. רויטרס
"עושים הכול כדי להוציא מסוק ולהוציא אותם משם"/רויטרס

אחת הבעיות המרכזיות בחילוץ הישראלים במקום היא הקושי לאתר אותם בשל היעדר תקשורת. לדברי מגנוס, אם הם היו מחזיקים במכשירי איכון הדבר היה מקל על יצירת קשר עמם. "כל הלחץ הנוראי שנוצר בגלל חוסר תקשורת, היה נמנע", אמר מגנוס. עם זאת, הוא ביקש להרגיע והסביר כי העובדה שלא ניתן לתקשר עם חלק מהאנשים התקועים אין משמעותה שהם נמצאים בסכנה. "צריך להרגיע את ההיסטריה. ידוע מיהם ההרוגים, ידוע מיהם הפצועים, ואנחנו מטפלים בהם". בנוגע למנותקי התקשורת, אמר מגנוס כי כרגע יש תשעה כאלה אך אין חשש לחייהם: "זה ייפתר, צריך להירגע".

בעיה נוספת שציין מגנוס היא טווח הזמן הקצר שבו מתאפשרים החיפושים. "יום העבודה הוא קצר כי בבוקר יש ערפל ועננות, אחרי הצהריים מתחילים גשמים וקרוב לשעת דמדומים מפסיקים לעבוד", הוא הסביר. "הנפאלים עושים את העבודה, הם עושים את זה בזהירות המתאימה". לדבריו, נכון לעכשיו אין צפי לסופה נוספת. "מזג האוויר שצפוי להיום ומחר הוא בהיר ונעים", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הישראלים ההרוגים: נדב שהם, אגם לוריא ותמר אריאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים רשמיים בנפאל מסרו לרשת BBC כי היום, לראשונה מאז הסופה, הצליחו כוחות חילוץ להגיע למעבר תורונג לה, הנקודה הגבוהה יותר במסלול ברכס האנאפורנה. הם הצליחו להוציא מהאזור 40 בני אדם נוספים, שלושה מהם במצב קריטי. לא ידוע לפי שעה אם יש ישראלים בין המחולצים. בסך הכול הצליחו כוחות החילוץ להוציא יותר מ-200 בני אדם ממוקדים שונים במסלול בימים האחרונים. 29 בני אדם נהרגו, ובהם שלושה ישראלים – אגם לוריא בן ה-23, תמר אריאל בת ה-24 ונדב שהם בן ה-30. מניין ההרוגים צפוי עוד לעלות כשיצליחו להגיע לאזורים הקשים ולחלץ גופות נוספות מן השלג.

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

בית חב"ד בקטמנדו, נפאל. באדיבות בית חב"ד קטמנדו, מערכת וואלה! NEWS
ישראלים שחולצו, בבית חב"ד בבירה, קטמנדו/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד קטמנדו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully