וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצולים מהסופה מתאוששים: "ראו את חבריהם קופאים למוות"

17.10.2014 / 9:18

כוחות החילוץ בנפאל הפסיקו את מאמצי החיפוש בשל מזג האוויר, והם צפויים להתחדש היום. עשרות עדיין נעדרים, ויש חשש לחיי צעירה ישראלית. עדויות הישראלים שחולצו חושפות את ממדי הטראומה

29 גופות חולצו עד כה מהאזור מוכה הסופה ברכס האנאפורנה בנפאל. הלילה חולצו גופותיהם של 19 בני אדם נוספים במחוזות מנאנג, מוסטנג ומיגדי. בכלי התקשורת בנפאל דווח ש-11 מהגופות הן של אזרחים זרים, אך לא פורט מאילו מדינות. עוד דווח כי 211 בני אדם חולצו מאזור המפולת בחיים. במקרים אחדים אותרו גופות של מטיילים, אך הן לא חולצו מהאזור בשל מזג האוויר הסוער. כ-70 בני אדם, רובם אזרחים זרים, עדיין מוגדרים נעדרים.

כוחות החילוץ נעזרים בחמישה מסוקים כדי להציל את המטיילים התקועים בשטח זה היום השלישי. הרשויות בנפאל הודיעו כי מאמצי החילוץ הופסקו ביום חמישי בערב בשל ראות לקויה ורוחות עזות במיוחד. עם זאת, החיפושים צפויים להתחדש היום.

חילוץ מטיילים באסון מפולת השלגים בנפאל, 15 באוקטובר 2014. רויטרס
הסופה מקשה על מאמצי החילוץ/רויטרס

בין המטיילים שנמצאו מתים גם שלושה ישראלים – אגם לוריא, תמר אריאל ונדב שהם. מטיילים ישראלים נוספים עדיין מוגדרים נעדרים. בין הנעדרים גם מיכל גילי צ'רקסקי, שמשפחתה חוששת לחייה. אחיה של צ'רקסקי, ליאור קורן, שמחפש אחר עקבותיה מאז מפולת השלגים סיפר לוואלה! חדשות: "היא נעדרת ולא מצאו אותה. היא יצאה לטרק עם קבוצת ישראלים שהכירה לפני כשבועיים. ב-8 בחודש היא שלחה תמונות מהדרך, ומאז אין קשר איתה. לפי לוח הזמנים של הטרק, היום היא הייתה אמורה להיות ממש בהרים".

לדברי קורן, בזמן הסופה התפצלה הקבוצה שעמה טיילה צ'רקסקי, ולפי עדויות של אנשים שראו אותה באזור הסופה, "היא לא ירדה למטה, לאזור שבו כל המטיילים מתאספים". קורן אמר כי במשפחתה מחפשים נואשות כל פרט מידע שיכול לחדש באשר למקום הימצאה ולמצבה. "אנחנו באי-ודאות נוראה", סיכם.

מיכל גילי צ'רקסקי, מטיילת ישראלית הנעדרת במפולת השלגים בנפאל. באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
משפחתה חוששת לחייה. מיכל גילי צ'רקסקי באחת התמונות האחרונות ששלחה/באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה

רבים מהמטיילים הצליחו לחלץ את עצמם מהאזור, וחלקם הגיע לבית חב"ד שבבירה, קטמנדו. חני ליפשיץ, אשתו של שליח חב"ד למקום, סיפרה: "החל מאתמול כל המטיילים מתאספים כאן. כולם עצרו את הטיול ויושבים בו בהתכנסות ביחד. זה עצוב ומרגש גם יחד. היינו פה עם אנשים שחולצו, חלקם ירדו בכוחות עצמם מההר. נתנו לכולם מקום לישון בו, אוכל. חלק חוו טראומה מאוד קשה, ראו את חברים שלהם קפואים ומתים. זה חבר'ה צעירים, שלא הוכשרו למראות כאלה. באמת נשבר הלב".

ישראלים שנפגעו במפולת השלגים. באדיבות בית חב"ד קטמנדו, מערכת וואלה! NEWS
המטיילים הישראלים מטופלים בנפאל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד קטמנדו

אחת המטיילות שחולצו והגיעו לבית חב"ד סיפרה כי הלכה לבקר את הפצועים בבית החולים. "יש אנשים עם פגיעות יותר קלות, כוויות קור בידיים וברגליים, כולם חבושים, יש חומר לחמם את הידיים", סיפרה המטיילת. "חלקם יצטרכו טיפול יותר מקיף, לא רק מחמם". המטיילת סיפרה בין היתר על הרגעים שבהם החלה הסופה: "המפולת התחילה ב-2:00 בלילה. אנחנו היינו אמורים לצאת למסלול ב-4:00 בבוקר. ירד שלג שלאט-לאט הלך והתעצם. אמרו שזה בסדר, שזה שום דבר, שאפשר ללכת. הייתה רוח חזקה, כך שכבר לא ניתן היה לחזור אחורה. הרוח רק דחפה את המטיילים ללכת קדימה. כולם הגיעו לאיזו בקתה רעועה, קטנה, בגודל של חדר. שם כבר התעצמה הסופה".

ישראלית שנפגעה במפולת השלגים בהימלאיה מטופלת בבית חולים מקומי. באדיבות בית חב"ד קטמנדו, מערכת וואלה! NEWS
חוו טראומה קשה. ישראלית מטופלת בנפאל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד קטמנדו

בשלב זה, לדברי המטיילת, היו צריכים חבריה למסע לקבל החלטה גורלית. "כל אחד החליט אם הוא נשאר שם או ממשיך. מדריכים מקומיים המליצו להמשיך, טענו שזה יותר בטוח, חלק החליטו בכל זאת להישאר. אלה שנשארו סבלו מכוויות קור אבל הם ניצלו, ואילו עבור אלה שהמשיכו מדובר בגורל שונה: אלה שיצאו ראשונים הגיעו בשלום, אלה שיצאו אחר כך התקשו בדרך וחטפו את הסופה הכי חזק. חלקם העבירו את הלילה פשוט בשלג, ב-3:00-4:00 בבוקר הם קמו והמשיכו ללכת עד לנקודה שבה חילצו אותם. עכשיו הם בבתי החולים, מתאוששים". את האירוע סיכמה המטיילת במילים: "אנחנו במצב נפשי לא טוב, זאת חוויה מטלטלת".

ההרוגים הישראלים שמשרד החוץ אישר את זהותם

סרן תמר אריאל, שנהרגה במפולת השלגים בהימלאיה, נפאל. באדיבות המשפחה
תמר אריאל, בת 24 מהמושב מבואות יצחק, שנהרגה במפולת השלגים בנפאל/באדיבות המשפחה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אגם לוריא, בן 23 מקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל, שנהרג במפולת השלגים בנפאל/מערכת וואלה!, צילום מסך
נדב שהם, שנהרג במפולת השלגים באנפאורנה שבנפאל. מתוך פייסבוק, צילום מסך
נדב שהם, בן 30 ממצפה הושעיה שבגליל, נהרג במפולת השלגים בנפאל/צילום מסך, מתוך פייסבוק

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully