וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המזוודות מוכנות": בדרום נערכים לפקיעת הפסקת האש

18.8.2014 / 19:30

שבעי אזעקות וריצות למרחבים הממוגנים, תושבי יישובי עוטף עזה מחכים במתח גדול לראות כיצד ינהגו ארגוני הטרור. לדבריהם, "אם יחדשו את הירי ניאלץ לעזוב שוב עם הילדים"

מערכת וואלה!

(צפו במהדורה: כל התרחישים לתום הפסקת האש)

תחושות כבדות של מתח וחוסר ודאות מלווים הערב (שני) את תושבי יישובי עוטף עזה, על רקע פקיעת תוקפה של הפסקת האש הזמנית בין ישראל לבין חמאס הלילה בחצות. התושבים, שבעי נפילות רקטות ופצצות מרגמה וריצה מבוהלת לחדרים הממוגנים, מקווים שהזמני יהפוך לקבוע והשקט שליווה אותם בימים האחרונים יישמר.

"רק אתמול חזרנו הביתה, ועדיין לא התרגלנו לשקט ולשגרה", סיפרה גילה טרגרמן, תושבת קיבוץ נחל עוז. "אנחנו ממש מקווים שעם פקיעת הפסקת האש יגיעו להסדר ארוך טווח והשקט ישמר". טרגרמן הודתה בצער כי אם הירי יחודש, "ניאלץ לעזוב שוב עם הילדים. בכל מקרה, השארנו את המזוודות מוכנות".

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
נתניהו לנוער בשדרות: "החוסן שלכם נותן לנו כוח"
לא להסדרה - לעצמאות | דעה
לחץ מערבי על בית הדין בהאג למנוע חקירה נגד ישראל

איש כוחות הביטחון מחזיק שרידי רקטה בשדות ליד קיבוץ נחל עוז, 2008. AP
איש כוחות הביטחון אוחז ברקטה בשדות נחל עוז במהלך מבצע "צוק איתן"/AP

עידו, תושב נתיבות, תיאר כיצד במהלך השבוע שחלף "ניתן היה לחוש בשינוי משמעותי ברחובות העיר". לדבריו, "התושבים חזרו לשגרה ויצאו לבלות במתחמי הקניות השונים, במועדונים ובבתי הקפה". כמו כן, הוא ציין כי הורים "מיהרו לערוך קניות לילדיהם לקראת שנת הלימודים הקרבה, וזאת בשל החשש שהירי יחודש בחצות".

דניאל מטרי, תושב כרם שלום, הבהיר כי אנשי הקיבוץ חזקים, משום שהם "רגילים למצב הזה", והסביר: "אנחנו לא מתעסקים בכלל אם יהיה ירי או לא. אנחנו מתנהלים כרגיל, עם מתן תשומת לב כמובן בעיקר לילדים, ומחכים להוראות מלמעלה". מטרי חשף את עמדתו האישית והבהיר כי הוא "מאוד מקווה שאם תחודש האש מצד חמאס, צה"ל יגיב באופן קשה", ובהמשך הביע תפילה כי יגיעו בקרוב "ימים שקטים".

תושבי באר שבע מתפנים למרחב מוגן בעת אזעקה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
פיקוד העורף עדכן את הנחיות ההתגוננות. תושבי באר שבע מתגוננים מפני רקטות/AP

בתוך כך, למרות שביממה האחרונה נשמעים יותר ויותר קולות פייסניים מכיוון בכירי ארגוני הטרור ברצועה, שאינם ששים למלחמה, בצבא לא לוקחים סיכונים ונערכים מבעוד מועד לחידוש הירי, אולי אפילו שעות לפני חצות. הצבא העלה את רמת הדריכות והכוננות ונערך לשלל האפשרויות, בהן תקיפה ממנהרות, אף שאין מידע מודיעיני בנושא. ישנה היערכות גם להפעלת כלי טיס ממולכדים ואפילו לשיגורי נשק נגד טנקים על סיורים. גם אם תהיה אש מכיוון הפלסטינים, הדרג המדיני הוא זה שיידרש להכריע אם הוא מאפשר לצבא להגיב באש נקודתית או שהוא נותן אור ירוק להסלמה.

ראש החמאס מוסא אבו מרזוק וראש הפת"ח עזאם אחמד בעת הגעת המשלחת הפלסטינית לקהיר על מנת לערוך משא ומתן על הארכת הפסקת האש, 13 אוגוסט 2014. רויטרס
המו"מ יתנהל עד "הדקה האחרונה". חברי המשלחת הפלסטינית, מוסא אבו מרזוק/רויטרס

במקביל, פיקוד העורף פרסם הערב הנחיות התגוננות עדכניות לציבור, שיהיו בתוקף עד מחר בשעה 18:00. על פי ההנחיות החדשות, ביישובים המרוחקים עד שבעה קילומטרים מגבול הרצועה אין מגבלות על התכנסויות, ופעילויות קיץ דוגמת קייטנות וגני ילדים יתקיימו בהינתן הימצאו של מרחב מוגן. ההנחיות זהות גם ליישובים המרוחקים עד 40 קילומטרים מהרצועה, למעט פעילויות הקיץ, שמצריכות להתנהג בעת הצורך בהתאם להוראות "הכי מוגן שיש". המקלטים הציבוריים יהיו פתוחים בשני האזורים הללו. ביתר האזורים אין הגבלות.

במישור המדיני, המשלחת הישראלית נשארה בקהיר במהלך הלילה כדי להמשיך במגעים, אולם גורמים מדיניים אמרו שעדיין אין פריצת דרך ממשית בשיחות. לפיהם, התחושה היא שהמשא ומתן הולך להימשך "עד הדקה האחרונה", בדומה למה שהיה בשבוע שעבר. בירושלים עדיין מדגישים: "שקט ייענה בשקט, וירי ייענה בירי".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanirya1234@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully