וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ מערבי על בית הדין בהאג למנוע חקירה נגד ישראל

גורמים משפטיים אמרו ל"גרדיאן" כי ישראל וארה"ב פועלות מול התובעת הראשית בבית הדין הפלילי כדי לסכל את החקירה. התובעת הבהירה לפלסטינים: גם אתם תיכללו בחקירה

שר החוץ הפלסטיני ריאד מאלכי בבית הדין הפלילי הבינלאומי – האג, 5 באוגוסט 2014. רויטרס
שר החוץ הפלסטיני ריאד מאלכי בבית הדין בהאג בתחילת החודש/רויטרס

גורמים במערב מפעילים לחץ כבד על בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) כדי למנוע חקירה בנוגע לפשעי מלחמה שבוצעו, לכאורה, ברצועת עזה. גורמים משפטיים אמרו ל"גרדיאן" הבריטי כי התובעת הראשית בבית הדין, פאטו בנסודה, נמנעה עד כה מפתיחת חקירה, בשל לחץ המגיע מארה"ב וממדינות אחרות.

חקירה שכזו, אם תצא לפועל, תבדוק לעומק גם את מעשיהם של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, ובראשם חמאס, אך היא עשויה גם לכלול חקירה בנוגע לחוקיות ההתנחלויות בגדה המערבית.

בית הדין הפלילי בהאג מסתמך על אמנת רומא, שהגדירה ב-1998 פשע מלחמה כ"העברה, ישירה או לא-ישירה, של אוכלוסייה אזרחית על ידי הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש".ישראל חתמה על אמנת רומא, אך טרם אישררה את חתימתה.

המלחמה בדרום - כותרות נוספות
ההצעה הפלסטינית המתוקנת: דיון על נמל רק בעוד חודש
חשש בצבא: ארגוני הטרור יחדשו הירי כבר הערב
מתכוננים לכישלון: "אם חמאס יחדש הירי נגיב בעוצמה"

פאטו בנסודה, תובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי – האג. 2014. AP
התובעת הראשית בבית הדין, פאטו בנסודה/AP

ואולם, בית הדין הפלילי רשאי לשפוט גם אזרחים יחידים של מדינות שטרם הצטרפו באופן מלא לאמנה, בכפוף לאחד משלושה תנאים: אם הפשע בוצע כלפי אזרח של מדינה המהווה צד לאמנה; אם הפשע בוצע בשטחה של אחת המדינות החברות באמנה; או אם מועצת הביטחון של האו"ם מפנה את החקירה לבית הדין.

על פי התנאי השני, הפלסטינים - שכבר הצטרפו כמדינה לכמה ארגונים בינלאומיים - יכולים לטעון כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בשטחם, ולקרוא לחקור גורמים ישראלים בבית הדין בהאג.

לפי ה"גרדיאן", בימים האחרונים פנו הפלסטינים אל התובעת בנסודה, ואמרו לה כי יש לה סמכות מלאה לפתוח בחקירה נגד ישראל, בהסתמך על פנייה קודמת מ-2009, שהוגשה אחרי מבצע "עופרת יצוקה" אך לפני שידרוג מעמדם באו"ם.

בנסודה מתעקשת כי הפלסטינים צריכים להגיש פניה חדשה, שתכלול הסכמה מצד כל הפלגים הפוליטיים - חמאס ופתח. ואולם, היא הבהירה לנציגיהם כי פניה שכזו עלולה לחשוף גם את הפלסטינים לחקירה. גורמים בישראל ובארה"ב, כך לפי הדיווח, מפעילים לחץ כבד על יו"ר הפלסטינית, אבו מאזן, לוותר על החקירה כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully