וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלטות דאעש: באיחוד תמכו בחימוש הכורדים בעיראק

שרי האיחוד האירופי לא הגיעו בפגישתם להחלטה משותפת, אך קיבלו בברכה את צרפת ששלחה נשק לכוחות הנלחמים באנשי "המדינה האיסלאמית". ראש ממשלת עיראק: "לפנינו אתגרים מסוכנים"

צילום מסך

האיחוד האירופי החליט היום (שישי) בכינוס חירום בבריסל כי כל מדינה חברה באיחוד רשאית לחמש את הכוחות הכורדים בעיראק, הנלחמים באנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בהתאם להחלטתה. זאת, לאחר ששרי החוץ באיחוד לא הצליחו להגיע להחלטה משותפת. למרות הדעות החלוקות, האיחוד הביע תמיכה בהחלטתה של צרפת לספק נשק למיליציה הכורדית פשמרגה, אשר נלחמת באנשי ארגון הטרור הסוני.

במהלך הפגישה דנו חברי האיחוד באפשרויות נוספות להצר את צעדיהם של אנשי דאעש. בין היתר, נבדקת האפשרות למנוע מלוחמי "המדינה האיסלאמית" להפיק רווחים כלכליים משדות הנפט שעליהם השתלטו בעיראק ובסוריה. הגוש האירופי קרא גם לחקירה מהירה בנוגע להפרות זכויות האדם בעיראק ובסוריה, וציין כי ייתכן שנעשים במדינות פשעים נגד האנושות.

המשבר בעיראק - כותרות נוספות:
”אנשים שאני מכיר נקברו השבוע בחיים”
נסראללה מפחד מדאעש? ”מפלצת כפירה מסתובבת חופשי”
הצצה נדירה למפלצות של ”המדינה האיסלאמית”

פליטים יזידים באזור ההר סינג'אר שבצפון עיראק, 14 באוגוסט 2014. רויטרס
פליטים יזידים בסינג'אר/רויטרס

הפגישה הדחופה כונסה בבירת בלגיה לבקשה של פריז. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אף ביקר באחרונה את האיחוד האירופי על כך שהוא לא פועל בעיראק. מלבד צרפת, גם ארצות ברית החלה לספק נשק לכורדים, והשתיים אף גיבו את הכורדים בתקיפות מהאוויר ובסיוע מוצנח. בהמשך היום תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם, והיא צפויה לאשר החלטה שלפיה יוטלו סנקציות על כל מדינה שתקיים פעילות כלכלית כלשהי עם "המדינה האיסלאמית".

לפי הערכות של האו"ם, כמיליון עיראקים נעקרו מבתיהם בשל הלחימה שהחריפה בשבועות האחרונים. נוכח המשבר ההומניטרי, הכריז האו"ם על מצב חירום בעיראק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אנחנו במלחמת אזרחים"

שעות אחרי שנודע כי ישנה הסכמה על חילופים בהנהגת עיראק, התייחס היום ראש הממשלה המיועד, חיידר עבאדי, למצב הביטחוני הקשה בו שרויה המדינה. בעמוד הפייסבוק שלו כתב עבאדי כי על אזרחי המדינה להתאחד על מנת "להתמודד עם האתגרים המסוכנים" והזהיר כי הדרך צפויה להיות קשה.

ראש הממשלה המיועד, שצפוי להרכיב ממשלה חדשה בגיבוי אמריקני, הוסיף כי הוא אינו רוצה "להבטיח הבטחות לא מציאותיות". עם זאת, הוא הפציר באזרחיו "לעבוד יחד כדי לחזק את המדינה, אשר מתייצבת אל מול מלחמת אזרחים עדתית". במקביל, הודיעו היום מנהיגי שבטים ואנשי דת סונים שתמכו בהדחתו של ראש הממשלה היוצא, אל-מאליכי, כי הם יהיו מוכנים להצטרף לממשלה החדשה שיקים עבאדי.

פליטים יזידים באזור ההר סינג'אר שבצפון עיראק, 14 באוגוסט 2014. AP
יזידים מוצאים מחסה במחנה פליטים/AP

בינתיים, על פי דיווחים שונים, מרבית בני העדה היזידית שנמלטו להר סינג'אר שבצפון עיראק מאימת דאעש – שהספיק לקטול מאות מהם במעשי רצח מזוויעים - התפנו למחנות פליטים.

"במקום שתהיה לנו שורת תכניות להתמודדות עם האירועים האחרונים, עלינו לקדם אסטרטגיה משולבת שתדע להתמודד עם מלחמה שהולכת ומתרחבת", אמר חבר הפרלמנט הבריטי פאדי אשדון, שהזהיר כי המזרח התיכון הולך ומושפע יותר מאמונות דתיות.

ראש ממשלת עיראק המודח, נורי אל-מאליכי, קיבל הלילה את החלטת הנשיא פואד מעסום להטיל על עבאדי, סגן יו"ר הפרלמנט, את מלאכת הרכבת הממשלה. דוברו של מאליכי, עלי מוסאווי, אמר אמש לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ראש ממשלת עיראק מאז 2006 יוותר על ניסיונו להתמנות לקדנציה שלישית כראש ממשלה, וכי לא יערער על בחירת היורש, אלא יעניק לו את תמיכתו. ארה"ב והאו"ם הביעו תמיכה בהצהרה.

התפטרותו של אל-מאליכי באה אחרי שמונה שנים בתפקיד, כשבעת האחרונה נטען שממשלתו סייעה לפילוג העדתי והעדיפה את הרוב השיעי. מחליפו, עבאדי, נתפס מתון יותר והראה נכונות גדולה יותר לפשרות. השינוי בהנהגה מגיע כאמור כשצבא עיראק מנסה ללא יכולת לעצור את המתקפות של דאעש.

לוחמי המחתרת הכורדית פשמרגה בעיראק, אוגוסט 2014. רויטרס
לוחמי המיליציה הכורדית בצפון עיראק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully