וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה מפחד מדאעש? "מפלצת כפירה מסתובבת חופשי"

מזכ"ל חיזבאללה נועד עם מנהיג הדרוזים בלבנון, הזהיר כי "המדינה האיסלאמית" תשתלט גם על ירדן, והאשים: "זה משרת רק את ישראל". האו"ם הכריז על מצב חירום בעיראק, קרבות ממערב לבגדאד

צילום מסך

מאיים על ישראל – וחושש מהאיסלאמיסטים? מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הביע חשש כבד מהתקדמותו של ארגון הטרור הג'יהאדיסטי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) שהשתלט בשבועות האחרונים על חלקים גדולים בצפון עיראק וכן בצפון סוריה ובמזרחה. אתמול (חמישי) דווח על קרבות עזים ממערב לבגדאד בין צבא עיראק לבין החמושים הסונים, שבמהלכם נהרגו לפחות ארבעה ילדים.

לפני כשבועיים השתלטו לוחמי דאעש על העיר ערסאל, הסמוכה לגבול עם סוריה, ניהלו קרבות במשך חמישה ימים עם צבא לבנון, ובמהלכם נהרגו עשרות חמושים ו-18 חיילים. לוחמי הארגון הקיצוני נסוגו לבסוף מהעיר, כשהם לוקחים עם 19 חיילים לבנונים בשבי.

המשבר בעיראק - כותרות נוספות:
מיוחד | הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"
"אנשים שאני מכיר נקברו השבוע בחיים" / איתי אנגל
כוחות קומנדו אמריקניים הונחתו בעיראק "להצלת היזידים"

חסן נסראללה נואם בבירות, 13 בנובמבר 2013. רויטרס
"קרב של חיים ומוות שאיננו חשוב פחות מאשר המאבק באויב הישראלי". נסראללה/רויטרס

בעיתון הלבנוני "דיילי סטאר" דווח בהרחבה על פגישה שקיים נסראללה עם מנהיג הדרוזים וואליד ג'ונבלאט, הראשונה בין השניים זה שלוש שנים, שבמרכזה עמד האיום הנשקף ללבנון מצד דאעש. לפי הדיווח, בפגישה שטח נסראללה את השקפת ארגונו והסביר על הפעולות שהוא נוקט לכאורה בתגובה להתפתחויות האזוריות. "כולם מודעים לחומרת האיום", צוטט מזכ"ל חיזבאללה. "כל הדיווחים שקיבלנו מצביעים על כך שהם ('המדינה האיסלאמית') מתכננים להתרחב לירדן ולערב הסעודית באמצעות חתירה תחת יציבותן של המדינות הללו". הוא הזהיר כי "מפלצת הכפירה הזאת מסתובבת חופשי" וכי האיום איננו מוגבל לסוריה ולעיראק לבדן.

"המדינה האיסלאמית שוקלים בכובד ראש להתרחב לזירות חדשות", המשיך נסראללה ואמר. הוא לא שכח להזכיר גם אויב אחר של ארגונו, מדרום: "לא צריך להתייחס לכך כקונספירציה, אלא כקרב של חיים ומוות שאיננו חשוב פחות מאשר המאבק באויב הישראלי. פעולותיו וכוונותיו של הארגון משרתות רק את ישראל", טען. נסראללה קרא להקמת ממשלה חדשה בלבנון שיהיה בה ייצוג לנוצרים ולמיעוטים האחרים, ורמז כי אם דאעש יפלשו ללבנון, הם לא יפגעו רק בנוצרים ה"כופרים", אלא יפגעו גם בקבוצות אחרות, "ועלינו להיות ערים לכך", לדבריו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הקרב על ערסאל – לבנון, 5 באוגוסט 2014. רויטרס
עשרות נהרגו. כוחות של צבא לבנון הודפים את כוחות דאעש בערסאל, בשבוע שעבר/רויטרס

לפי הדיווח, ג'ונבלאט יצא מהפגישה נסער ומיהר להזהיר את מנהיגי העדה הדרוזית, שמונה כ-400 אלף נפשות בלבנון, מפני התקדמותו של דאעש באזור וניסיונותיו להשתלט גם על לבנון. דווח גם כי הוא הודה כי הייתה זו טעות קשה לתמוך במורדים הסונים במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד לאחר תחילת מלחמת האזרחים במדינה במרץ 2011.

בעניין התמיכה במורדים הסורים, אתמול דווח כי שרת החוץ לשעבר של ארצות הברית הילרי קלינטון התנצלה בפני הנשיא ברק אובמה, אחרי שמתחה ביקורת נוקבת על מדיניותו. בריאיון לג'פרי גולדברג שהתפרסם בתחילת השבוע במגזין "אטלנטיק" מתחה קלינטון ביקורת חריפה על ההחלטה שלא לחמש את המורדים הסורים. "הכישלון הותיר אותנו עם ואקום גדול, ואל לתוכו נכנסו הג'יהאדיסטים", האשימה בריאיון. קלינטון, המועמדת המועדפת על הדמוקרטים לקראת הבחירות לנשיאות ב-2016, טלפנה לאובמה ביום שלישי והבהירה לו כי לא התכוונה לתקוף אותו אישית או לזלזל במנהיגותו.

פצוע נישא על אלונקה באתר שהופצץ על ידי הכוחות הנאמנים לנשיא אסד בעיר חאלב בסוריה, אוגוסט 2014. רויטרס
פצוע מתקיפה של צבא אסד בחאלב, שלשום/רויטרס

בימים האחרונים כבשו לוחמי "המדינה האיסלאמית" כמה ערים וכפרים מידי מורדים סורים במחוז חאלב הצפוני, ובכך פתחו את הדרך להתקדמות נוספת מערבה. הכיבושים האחרונים אינם רחוקים מגבולה של טורקיה, שדאעש איים לא מכבר כי היא עלולה להוות גם היא יעד עתידי, בין היתר בשל שליטתה על הזרימה בנהר הפרת.

נער בן 16 נהרג בקרב, ההוצאות להורג נמשכו

הארגון הסורי למען זכויות האדם, שמקום מושבו בלונדון, מסר כי בין היתר, נכבשו הערים טורקמן בארה ואחתרין, כ-50 קילומטרים במצפון-מזרח לעיר חאלב. כמו כן, דווח על קרבות בין לוחמי "המדינה האיסלאמית" לבין צבא אסד ליד שדה התעופה הצבאי ברקה, המעוז האחרון של כוחות המשטר הסורי באזור. לדברי הארגון, 40 חמושים נהרגו בקרבות. לפי אחד הדיווחים שפורסמו בטוויטר, אחד ההרוגים בקרבות הוא נער בן 16 בלבד. במקביל, דווח על שתי הוצאות להורג נוספות שעשה דאעש בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, ובכך עלה ל-27 מספר האנשים שהוצאו להורג על ידי הארגון בימים האחרונים באזור.

פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה. רויטרס
1.2 מיליון עקורים. יזידים שנמלטו מדאעש בדרכם לגבול סוריה/רויטרס

היום הכריז האו"ם על מצב חירום בדרגה 3 – החמורה ביותר – בעיראק. רק שלוש מדינות נוספות מוגדרות כיום במצב חירום שכזה על ידי האו"ם: סוריה, דרום סודאן והרפובליקה המרכז-אפריקנית, בשלושתן יש כבר זמן רב שפיכות דמים ואף חשש מבוסס לרצח עם. האו"ם מעריך כי כ-1.2 מיליון עיראקים נאלצו לעקור מביתם בחודשים האחרונים. לדברי נציג האו"ם המיוחד ניקולאי מלאדנוב, ההכרזה על מצב החירום בעיראק תסייע להעביר סחורות ולגייס מימון ומשאבים במענה על הצרכים ההומניטריים של האוכלוסייה.

אמש נחתו חיילים מחיל הנחתים האמריקני ואנשי הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי על הר סינג'אר בצפון עיראק, במטרה לסייע בחילוץ אלפי בני המיעוט היזידי שנרדף על ידי פעילי "המדינה האיסלאמית". הפנטגון הבהיר מאוחר יותר כי לא צפויה להינתן הוראה לחילוץ היזידים, שכן מספרם קטן יותר מכפי שסברו בתחילה ומצבם אף טוב יותר מכפי שהוערך קודם לכן. "משימת הפינוי מההר פחות סבירה", נמסר.

אחר הצהריים מסרה סוכנות האו"ם לפליטים כי 15 אלף יזידים נמצאים כעת במחנה נורוז בצפון-מזרח סוריה. במקביל, דווח מפי גורמים אמריקניים רשמיים כי כ-4,500 יזידים נמצאים על ההר, כמעט מחצית מהם היו שם לפני שהמשבר החריף ואינם מעוניינים להתפנות.

(עדכון ראשון: 17:56)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מפת ההשתלטות של "המדינה האיסלאמית" בעיראק ובסוריה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully