וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות קומנדו אמריקניים הונחתו בעיראק "להצלת היזידים"

חיילי צבא ארה"ב ויועצים מיוחדים נחתו בהר סינג'אר, שם מצויים אלפי בני המיעוט שנרדף על ידי דאעש. עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי הכוחות יסייעו בחילוץ ולא ישתתפו בלחימה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

כוחות אמריקניים מיוחדים, חיילים מחיל הנחתים האמריקני ואנשי הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי נחתו אתמול בהר סינג'אר שבצפון עיראק, במטרה לסייע בחילוץ אלפי בני המיעוט היזידי שנרדף על ידי פעילי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - כך אישר הלילה (חמישי) גורם אמריקני.

משרד ההגנה של ארצות הברית פרסם מאוחר יותר כי לא צפויה להינתן הוראה לחילוץ היזידים, שכן מספרם קטן יותר מכפי שסברו בתחילה ומצבם אף טוב יותר מכפי שהוערך קודם לכן. "משימת הפינוי מההר פחות סבירה", נמסר.

סגן היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, בן רודס, עדכן אמש כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יורה לשלוח חיילים לעיראק "כדי לסייע בהצלת הפליטים היזידים" אם היועצים הצבאיים ימליצו. עם זאת, הבהיר רודס כי הבית הלבן עדיין מתנגד להפעלת כוחות קרקעיים בלחימה נגד דאעש בעיראק. רודס הוסיף כי אובמה צפוי לקבל עדכון והמלצות בימים הקרובים בנוגע למבצע להצלת עשרות אלפי היזידים. לא מן הנמנע, אמר רודס, כי ההמלצות עשויות לכלול שימוש בכוחות קרקעיים.

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
בעולם תולים תקוות במנהיג העיראקי החדש
תיעוד: החילוץ ההרואי של היזידים בעיראק
אובמה על הדחתו של ראש ממשלת עיראק: "צעד מבטיח"

סגן היועצת לביטחון לאומי של ארה"ב, בן רודס, במסיבת עיתונאים. רויטרס
בן רודס, אתמול/רויטרס

"אובמה שלל הכנסת כוחות אמריקניים למערכה הקרקעית", הוסיף רודס. לדבריו, פרישת כוחות קרקעיים במסגרת מבצע ההצלה "שונה מפרישת חיילים אמריקניים בקרבות נגד 'המדינה האיסלאמית'". עם זאת, לא תינקט אף פעולה מצד הממשל האמריקני עד קבלת ההמלצות מצוות ההערכה של הפנטגון, שנשלח לעיראק אתמול.

חיל הים האמריקני ביצע בימים האחרונים מספר רב של תקיפות אוויריות נגד מטרות של לוחמי הארגון האיסלאמיסטי הסוני, במטרה לבלום את התקדמותו בצפון עיראק ולסייע לכוחות הצבא העיראקי והמיליציה הכורדית, הפשמרגה, בלחימתם.

כמו כן, חיל האוויר האמריקני הנחית חבילות סיוע הומניטרי ליזידים הלכודים, אך רודס הבהיר כי יש לחלץ את הפליטים מההר. "אנחנו לא מאמינים שניתן להמשיך עם עוד העברות אוויריות לאורך זמן". רודס הבהיר כי לממשל האמריקני "יש דרכים רבות לסייע ליזידים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מטוסי קרב מסוג F/A-18 ממריאים מנושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון במפרץ הפרסי לתקיפת יעדי דאעש בעיראק. 11 באוגוסט 2014. AP
מטוסי קרב אמריקניים ממריאים לתקיפות בעיראק מנושאת המטוסים ג'ורג' בוש, במפרץ הפרסי/AP

למאמצי הסיוע הבינלאומיים הצטרפה אתמול צרפת, שהגדירה את המצב כ"קטסטרופה". מפריז נמסר כי הממשלה תספק נשק לכוחות הכורדים הנלחמים באיסלאמיסטים הסונים. השעות הבודדות שחלפו מההודעה הרשמית ועד להעברת התחמושת הבהירו כי בארמון האליזה מתייחסים לסוגיה העיראקית בדחיפות רבה.

בכירים אמריקנים אישרו כי סוכנויות הביון של ארה"ב פועלות גם הן לחימוש הכוחות הכורדים, שעה שכוחות דאעש מאיימים לכבוש את המחוז האוטונומי הכורדי בצפון עיראק.

פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה. רויטרס
יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה/רויטרס

צרפת וארצות הברית קראו למדינות נוספות להצטרף למאמץ. הבית הלבן נמצא במגעים מתקדמים עם ממשלת אוסטרליה, שככל הנראה תעביר סיוע בזמן הקרוב, ואילו פריז קראה למדינות האיחוד האירופי לפעול למען הנוצרים ובני המיעוטים הנוספים שנמצאים תחת סיכון בעיראק.

שרי החוץ של האיחוד האירופי יכנסו פגישת חירום מחר כדי לתאם את עמדתם, כמו גם את משלוחי הנשק היוצאים מאירופה. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אף קיצר את חופשתו על מנת לכנס את ועדת הביטחון הבריטית לדיון חירום בנושא.

חיידר עבאדי, סגן יו"ר הפרלמנט בעיראק שמונה על ידי הנשיא להחליף את ראש הממשלה נורי אל-מאליכי. 15 ביולי 2014. AP
חיידר עבאדי, ראש ממשלת עיראק הנכנס/AP

בתוך כך, ממשיך הלחץ הבינלאומי על ראש הממשלה נורי אל-מאליכי לקבל את הדחתו, ולאפשר לראש הממשלה הנכנס, חיידר עבאדי, שמונה על ידי נשיא עיראק, להרכיב קבינט שיזכה לתמיכה נרחבת במדינה - בניגוד לזה של אל-מאליכי. "אל-מאליכי חייב לכבד את התהליך הזה ולזוז הצידה", אמר רודס.

אל-מאליכי מחה נגד הדחתו, וטען כי עליו להישאר בתפקיד. עם זאת, גורמים בעיראק ומחוצה לה, כולל בכירי מפלגתו, ממשיכים לקרוא להחלפתו בדמות שאינה שנויה במחלוקת כמוהו.

(עדכון ראשון: 21:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully