וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם תולים תקוות במנהיג העיראקי החדש

הכרזתו של נשיא עיראק על מינויו של חיידר אל-עבאדי לראשות הממשלה זכתה לתגובות חיוביות בעיראק וברחבי העולם: "ישיב את האחדות במדינה". גוברים המאמצים להצלת הפליטים היזידים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שורת מנהיגים בעיראק ובעולם קידמו אתמול (שלישי) בברכה את הדחתו של ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאליכי, ואת קריאתו של נשיא עיראק, פואד מעסום, להטיל את מלאכת הרכבת ממשלה חדשה על סגן יו"ר הפרלמנט, חיידר אל-עבאדי. זאת, על רקע הגברת המאמצים להדוף את כוחות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ולהציל את עשרות אלפי היזידים הלכודים בהר סינג'ר, בצפון המדינה.

גורמים בארצות הברית אישרו אמש כי מזל"ט אמריקני תקף והשמיד היום עמדת שיגור מרגמות של דאעש. מהפיקוד המרכזי של מחלקת ההגנה האמריקנית נמסר כי מהעמדה שהושמדה שוגרו פצצות מרגמה על לוחמי פשמרגה כורדים, אשר הגנו על האזרחים שנסו מאזור סינג'ר. מדובר בתקיפת הסיוע האווירית החמישית שמבצע חיל הים האמריקני בימים האחרונים.

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
תיעוד: החילוץ ההרואי של היזידים בעיראק
אובמה על הדחתו של ראש ממשלת עיראק: "צעד מבטיח"
עיראק: הצבא נפרש בבגדד, חשש מהפיכה

פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה. רויטרס
פליטים יזידים בדרכם לגבול סוריה, אתמול/רויטרס

בתוך כך, מסוק צבאי של הכוחות הכורדיים, שהמריא מבירת המחוז ארביל לעבר סינג'ר, התרסק זמן קצר אחרי המראתו. טייס המסוק ככל הנראה נהרג, וכ-20 נוסעים נוספים נפצעו. בין הנוסעים, ויאן דחיל, חברת הפרלמנט העיראקי המייצגת את המיעוט היזידי, ועיתונאים זרים.

דובר צבא עיראק, קסים מוסאוי, מסר כי המסוק מסוג Mi-17 מתוצרת רוסית, שנשא סיוע הומניטרי ליזידים הלכודים על ההר, "התנגש בהר לאחר ההמראה, לאחר שיותר מדי אנשים עלו על סיפונו". הפצועים פונו לטיפול בבית החולים בעיירה דוחוק הסמוכה, והובהר כי לוחמי דאעש לא מעורבים בתקרית, ולא ניסו לתקוף את הקבוצה לאחר ההתרסקות.

הלחץ הבינלאומי למציאת פתרון למשבר בעיראק גבר בימים האחרונים על רקע מצבם של כ-20 אלף בני המיעוט היזידי והדיווחים על "רצח עם" שמבצעת בהם "המדינה האיסלאמית". צבאות ארצות הברית, צרפת ובריטניה החלו להעביר סיוע הומניטרי, אולם הקשיים הרבים בשטח מאיטים את פעולות הסיוע וההצלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה. רויטרס
פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה/רויטרס

קירן דוויר, מלשכת האו"ם לעניינים הומניטריים בארביל, מסר לרשת BBC הבריטית כי כ-30 אלף יזידים הצליחו להימלט לעבר הגבול הסורי, אולם מאות אזרחים נהרגו על ידי לוחמי דאעש, שמחשיבים את היזידים, המאמינים בדת עתיקה, "כופרים".

על רקע האירועים הקשים בצפון המדינה, ראש הממשלה אל-מאליכי ספג ביקורת קשה בגין חוסר יכולתו לאחד את השורות ולזכות בתמיכת הפלגים השונים בלחימה נגד האיסלאמיסטים הסונים. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, היה הראשון לברך על הדחתו של אל-מאליכי, ואמר הלילה: "עיראק עשתה היום צעד מבטיח עם מינויו של ראש ממשלה חדש".

סגן הנשיא, ג'ו ביידן, שוחח אתמול עם נשיא הפרלמנט הכורדי, מסעוד ברזאני, וקרא לו לפעול בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה הנכנס אל-עבאדי על מנת "לבנות ממשלה מגוונת המייצגת את כל העיראקים". ברזאני הביע תמיכה באל-עבאדי, כמו גם את מוכנותו לפעול יחד עם מנהיגי הפלגים העיראקיים.

איראן, בעלת בריתה של הממשלה השיעית בבגדד, בירכה גם היא על החילוף הצפוי של העומד בראשה, בתום שמונה שנות כהונתו של אל-מאליכי. נציגו של המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, עלי שמחאני, טען כי אל-מאליכי כשל בתפקידו לאחד את המדינה נוכח האיומים מצד האיסלאמיסטים הסונים.

שמחאני הוסיף: "החוקה העיראקית היא הבסיס לבחירת ראש ממשלה חדש. איראן רוצה לראות עיראק בטוחה ומאוחדת". לפני כשבוע, בכירים איראנים חשפו כי הם פועלים יחד עם מנהיגי הפלגים בעיראק על מנת למצוא מחליף לאל-מאליכי.

חיידר עבאדי, סגן יו"ר הפרלמנט בעיראק שמונה על ידי הנשיא להחליף את ראש הממשלה נורי אל-מאליכי. 15 ביולי 2014. AP
אל-עבאדי/AP

"מדובר בצעד חיובי וחשוב, ואנחנו מאחלים לאל-עבאדי הצלחה בתפקידו החדש", נמסר ממשרד החוץ הטורקי. מלך סעודיה, עבדאללה, בירך גם הוא על הצעד, והוסיף כי זה "ישיב את האחדות במדינה, ויביא לה יציבות והתפתחות".

אל-מאליכי, מצדו, הזהיר כי החמושים האיסלאמיסטים ינצלו את המשבר המדיני על מנת להביא לטלטלה נוספת בעיראק. הוא נפגש היום עם בכירי הצבא ומערכת הביטחון וקרא להם "לא להתערב במשבר הפוליטי", ולהדק את נהלי הביטחון ברחבי המדינה.

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully