וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת עיראק שהודח הסכים לפנות את כיסאו

נורי אל-מאליכי, שהתעקש בימים האחרונים כי המינוי של מחליפו חיידר עבאדי מנוגד לחוקה, הודיע רשמית שלא יערער על המהלך. אובמה על המשבר: שברנו המצור בהר סינג'ר, נמשיך לתקוף

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בשלישי: אל-מאליכי הזהיר מהשתלטות "המדינה האיסלאמית")

מסכים לפנות את כיסאו: ראש ממשלת עיראק המודח, נורי אל-מאליכי, קיבל את החלטת הנשיא פואד מעסום להטיל על סגן יו"ר הפרלמנט חיידר עבאדי את מלאכת הרכבת הממשלה. דוברו של מאליכי, עלי מוסאווי, אמר אמש (חמישי) לסוכנות הידיעות הצרפתי כי ראש ממשלת עיראק מאז 2006 יוותר על ניסיונו להתמנות לקדנציה שלישית כראש ממשלה, וכי לא יערער על בחירת היורש, אלא יעניק לו את תמיכתו.

משבר בעיראק - עוד כותרות:
נסראללה מפחד מדאעש? "מפלצת כפירה מסתובבת חופשי"
"אנשים שאני מכיר נקברו השבוע בחיים" / איתי אנגל
תיעוד: החילוץ ההרואי של הפליטים היזידים

ראש ממשלת עירק נורי אל-מליכי. רויטרס
יתמוך במחליפו. ראש הממשלה המודח נורי אל-מאליכי/רויטרס

"מאליכי ימשוך את התלונה נגד הנשיא ויעניק גיבוי לראש הממשלה הנבחר", אמר הדובר. ההודעה בנושא נמסרה בטלוויזיה הממלכתית. בימים האחרונים הביע מאליכי התנגדות נחרצת להחלטה להחליפו, והודיע כי יערער לבית המשפט. רק אתמול הוא טען כי המינוי החדש מהווה הפרה של החוקה.

ראש הממשלה הנכנס עבאדי זוכה לתמיכה בלתי מסויגת מצד ארצות הברית. הערב התייחס הנשיא ברק אובמה בדברים שנשא ממקום חופשתו במסצ'וסטס למשבר בעיראק. הוא סיפר ששוחח עם עבאדי, והביע תקווה כי האחרון ירכיב ממשלה שיהיה בה ייצוג לכלל קבוצות האוכלוסייה בארצו. גם השכנה ממזרח הודיעה כי היא תומכת במינויו של עבאדי ובהדחה של מאליכי. שלשום אמר המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי: "אני מקווה שמדובר בלקח עבור מי שמבקש לעורר הסתה בעיראק".

במקביל לתמיכה בראש הממשלה החדש, ארצות הברית הודיעה הערב גם כי תמשיך לתקוף בצפון המדינה הערבית כדי להגן על אזרחים אמריקנים הנמצאים באזור. הנשיא אובמה ציין כי צבא ארצות הברית שבר בלילה שבין רביעי לחמישי את המצור על הר סינג'ר כדי לאפשר לפליטים היזידים שהיו נצורים עליו להימלט. "אוכל ומים הגיעו לעקורים והצליחו להתפנות משם", אמר. לדבריו, "המצב על ההר השתפר מאוד. אנחנו לא מצפים לפעולה נוספת ולא סביר שנצטרך להנחית סיוע הומניטרי נוסף".

סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, טענה כי מדובר ב"צעד גדול קדימה" עבור עיראק. היא בירכה על ההחלטה והדגישה כי עבאדי "זכה לתמיכת העולם כולו". לדבריה, "זה מעודד, ואנחנו מקווים שהצעד יאפשר לעיראק לעלות על דרך חדשה ולהתאחד נגד האיום שמציב ארגון 'המדינה האיסלאמית'".

גם הנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם בעיראק, ניקולאי מלדנוב, בירך על הצעד, והגדיר אותו "רגע היסטורי". לדבריו, "החלטתו של אל-מאליכי לאפשר הקמת ממשלה חדשה ללא דיחוי נוסף מראה גדלות נפש פוליטית, ותאפשר העברה יציבה של השלטון, במדינה החווה טבח ואלימות".

בהמשך הערב, הוסיף מזכ"ל האו"ם, באן קי מון כי הוא מצפה להקמתה של ממשלה על בסיס הסכמה רחבה בהקדם.

(עדכון ראשון: 23:41)

פליטים יזידים שנמלטו מהר סינג'ר בדרכם לגבול סוריה. רויטרס
פליטים יזידים נמלטים מהר סינג'ר לכיוון סוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully