וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב מעבירה לישראל מודיעין על מיליוני אמריקנים"

מדליף מסמכי האן-אס-איי אדוארד סנודן: נדהמתי לגלות את היקף החומרים שעובר למודיעין הישראלי. הוא סיפר כי ארה"ב גרמה בטעות להשבתת האינטרנט בסוריה: "יכולנו להאשים את ישראל"

מטה ה-NSA הסוכנות לביטחון לאומי. פורט מיד, מרלינד. Creative Time Reports, Creative Commons
מטה ה-NSA בפורט מיד, מרילנד/Creative Commons, Creative Time Reports

המדליף אדוארד סנודן טוען כי הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) מעבירה בקביעות חומרי מודיעין לישראל, הכוללים ציתותים ומידע מודיעיני גולמי (מטא דאטה) על מיליוני אמריקנים-ערבים ואמריקנים-פלסטינים. לדבריו, יש חשש שקרובי המשפחה של אותם אזרחים אמריקנים יהפכו למטרה של שירותי הביטחון הישראליים.

"אני חושב שזה מדהים", אמר סנודן בראיון מיוחד למגזין האמריקני "ווירד". "זה אחד המקרים הגדולים ביותר של שימוש לרעה (בחומרי מודיעין)". בשבוע שעבר פורסם מסמך נוסף שהדליף סנודן, ממנו עולה כי ארה"ב מסייעת ליחידה 8200 לצותת לפלסטינים, ומעניקה גיבוי למבצעים מיוחדים של המוסד ויחידת המבצע המיוחדים נגד איראן וסוריה.

הריאיון עם סנודן שנערך במוסקבה מתפרסם בגיליון ספטמבר של המגזין, ועוסק בנושאים רבים הקשורים להדלפותיו. הוא מצולם על שער המגזין כשהוא מתעטף בדגל ארצות הברית. בין היתר, מספר סנודן כי צוות של פצחנים (האקרים) מטעם ה-NSA היה אחראי להשבתת רשת האינטרנט של סוריה בחודש נובמבר 2012. לדבריו, אנשי הסוכנות נהגו להתלוצץ כי לו תתגלה מתקפת הסייבר, הרי ש"תמיד ניתן יהיה להאשים את ישראל".

עד כה, רווחה ההנחה כי משטר אסד היה אחראי להשבתת הרשת למשך כמה ימים. ממשלת סוריה הכחישה בתוקף את הטענות, והאשימה "גורמי טרור" באחריות להשבתת האינטרנט במדינה. לפי סנודן, ה-NSA ניסה לפרוץ למחשבי ספקית האינטרנט הגדולה בסוריה כדי להשתיל בה "סוס טרויאני", שיאפשר לממשלת ארה"ב לרגל אחרי המשטר הסורי. אלא שמומחי המחשב האמריקנים גרמו בטעות לעומס יתר על המחשבים הסורים ו"צלו" אותם, וכך השביתו את רשת האינטרנט של המדינה כולה.

לקריאה נוספת
הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"
סנט לואיס ממשיכה לבעור במחאה על הרג צעיר שחור
מסמך: כך מסייעת ארה"ב ל-8200 במבצעים חשאיים

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק, יולי 2014. רויטרס
נשיא סוריה בשאר אסד, בחודש שעבר בדמשק/רויטרס

הריאיון מגלה לראשונה כי ה-NSA מפעיל תכנה המכונה MonsterMind, שנועדה להגן על ממשלת ארצות הברית ממתקפות סייבר. כשהתוכנה מזהה ניסיון לפרוץ למחשבי הממשלה ומצליחה לחסום אותה, היא משגרת אוטומטית מתקפת סייבר נגד המקור המשוער של המתקפה. סנודן אמר כי הוא מודאג מפעולתה של המערכת האוטומטית, המשגרת מתקפות ללא מעורבות אנושית. "יש לך, למשל, מישהו שיושב בסין, אבל זה נראה כאילו המתקפה יצאה מרוסיה - ואז יוצא שאנחנו מתקיפים בית חולים ברוסיה. ומה אחר כך?".

הריאיון עם סנודן, בן 31, נערך בבית המלון בבירה הרוסית בו הוא מתגורר בשנה האחרונה בתוקף המקלט המדיני שהעניק לו הקרמלין. לדבריו, כשהוא יוצא לרחוב, מפעם לפעם העוברים ושבים מזהים אותו; אחד המנהגים שסיגל לעצמו, אמר, הוא להשתיק את תושבי מוסקבה שפונים אליו, ללחוש לעברם "ששש.." - ולחייך עם אצבע על השפתיים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
לפי סנודן, ארה"ב העבירה לישראל מידע גולמי על מיליוני אזרחים. בסיס גלילות/יותם רונן

סנודן סיפר כי למרות שהוא גר ברוסיה, הוא מקפיד לחיות לפי שעון ניו יורק, כדי שיוכל להמשיך ולתקשר עם עיתונאים החיים בארצות הברית ולעקוב אחרי שידורי החדשות
.
המראיין, ג'יימס ברמפורד, העריך כי אדם נוסף מדליף מסמכים מסווגים של רשויות המודיעין האמריקניות, ומתחזה לסנודן. "בביקורי אצל סנודן קיבלתי גישה בלתי-מוגבלת למאגר המסמכים שלו. בחיפוש במאגר, באמצעות כלים דיגיטליים מתוחכמים, לא יכולתי לאתר כמה מסמכים שהתפרסמו בציבור לאחרונה, והדבר מוביל אותי למסקנה שיש מדליף נוסף".

גם הרשויות בארה"ב מעריכות כי אדם נוסף מדליף מסמכים מסווגים לתקשורת, ובעיקר לעיתונאי גלן גרינוולד, שהחל לפרסם את מסמכיו של סנודן בשנה שעברה.

דוברת הסוכנות לביטחון לאומי, ואני ויינס, סירבה להגיב לדברים שאמר סנודן במהלך הריאיון, והסתפקה באמירה כי "אם מר סנודן רוצה לשוחח על פעילותיו, עליו לעשות זאת עם משרד המשפטים, ולחזור לארצות הברית כדי לעמוד לדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully