וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש בת 72 שעות נכנסה לתוקף בחצות

ישראל וחמאס התחייבו לנצור את הירי, כדי ליצור את התנאים להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה וחידוש השיחות להשגת מתווה מוסכם להפסקת אש קבועה. הירי למרכז הארץ נמשך עד דקה לפני תחילת ההפוגה

צילום: שי מכלוף, לע"מ, דו"צ, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

- הפסקת האש נכנסה לתוקף בחצות
- לפני ההפוגה: חמאס שיגר רקטה למרכז שנפלה בשטח פתוח
- צה"ל חיסל אמש פעיל במערך המנהרות של חמאס
- בכיר חמאס: לא תהיה עוד רגיעה
- גורם ביטחוני: משעל הוא הבעיה

הפסקת אש בת 72 שעות בין ישראל לבין חמאס נכנסה הלילה (שני) בשעה 0:00 לתוקפה. לפי תוכן ההודעה המצרית על הפסקת האש, שנמסרה לאתר האינטרנט "א-רסאלה" המזוהה עם חמאס, במסגרת שלוש היממות הקרובות ינצרו שני הצדדים את הירי, ו"ייצרו את התנאים המתאימים לצורך הכנסת סיוע הומניטרי, שיקום התשתיות וניצול הרגיעה לחידוש השיחות העקיפות באופן מידי כדי להגיע למתווה מוסכם של הפסקת אש כוללת וקבועה".

חרף כניסתה של הפסקת האש הזמנית לתוקף, לפי הצהרות שנשמעו אמש מצד גורמים בשני הצדדים, נראה כי עדיין רחוקה הדרך לרגיעה ממושכת, ולא מן הנמנע שהלחימה תחודש עוד השבוע. גורם מדיני ישראלי הדגיש אמש כי למרות ההסכמות שהושגו לגבי הפסקה בלחימה, המשלחת הישראלית "לא תצטרף לשיחות בקהיר לפני שנראה שהפסקת האש מכובדת בשטח. לא נקיים משא ומתן כל עוד נמשך הירי". כמו כן, גורמים בסביבתו של שר הכלכלה, נפתלי בנט, הצהירו: "כל הפסקת אש קצובה בזמן נותנת לחמאס תירוץ לחדש את הירי בתום התקופה שנקבעה מראש. "על ישראל לדרוש הפסקת אש מוחלטת ומידית, ולהכות בעוצמה כל עוד אין אחת כזו", נמסר. במקביל, עיזת א-רישק, בכיר חמאס המשתתף בשיחות בקהיר, טען: "אם לא נגיע להסכם במהלך 72 שעות, סביר להניח כי ניסוג מהשיחות. לא תהיה רגיעה נוספת".

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
יעלון בבית אורון שאול: "מחויבים להביאו לקבר"
קלינטון: "התגובות נגד ישראל נובעות מאנטישמיות"
דיווח: חמאס השיג מיליוני דולרים לתשלום משכורות לפקידיו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיגורי הרקטות לעבר ישראל נמשכו עד בסמוך למועד כניסתה של הפסקת האש לתוקף. דקה לפני חצות נפלה רקטה בשטח פתוח במרכז הארץ. תושבים דיווחו על הדי הפיצוץ, אך לא היו נפגעים או נזק. האזעקה לא הופעלה משום שזוהה שהרקטה לא תיפול באזור מיושב. כעשר דקות קודם לכן, נשמעה אזעקה בקריית מלאכי, באר טוביה, אשדוד, חוף אשקלון ובמועצה האזורית מרחבים. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות באזור אשדוד ואחת נוספת בשמי מ"א מרחבים. בסביבות השעה 23:30 נשמעה אזעקת "צבע אדום" במועצה האזורית אשכול וזמן קצר אחר כך דווח על נפילת חמש רקטות בשטח פתוח במועצה. כרבע שעה קודם לכן התפוצצה רקטה נוספת באחד היישובים באשכול. שעה לפני כן, באזור השעה 22:00, נשמעו אזעקות באשדוד ובמועצה האזורית חבל יבנה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי אשדוד. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם כל נזק.

דובר צה"ל אישר שמעט לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, חיסלה ישראל את פארג' אבו רביע, פעיל במערך המנהרות של חמאס בצפון רצועת עזה.

בצל המשך הירי לעבר ישראל, התייחס אמש בספקנות גורם ביטחוני בכיר לכך שהפסקת האש תארך זמן רב. "זה יכול לקחת דקות, שעות וזה גם יכול להתהפך", טען. "כמו שהבנו עד עכשיו ולכל אורך המבצע, חמאס לא צפוי ולא יציב". הגורם הביטחוני הדגיש כי מקור הבעיה הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, שמקשה על המשא ומתן בין הצדדים.


מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

שיגור רקטה מהעיר עזה לעבר ישראל. 9 באוגוסט 2014. AP
רקטות משוגרות לעבר ישראל/AP

משעל מצדו הבהיר אמש בראיו שהעניק לסוכנות הידיעות הצרפתית בדוחא כי כל הפסקת אש קבועה צריכה להוביל להסרת המצור מעל רצועת עזה. משעל הוסיף: "הרגיעה היא אחד האמצעים לספק מרחב מתאים להצלחת השיחות או למען הקלת הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה". עוד אמר משעל כי "מטרתנו היא לענות על הדרישות הפלסטיניות ולאפשר לתושבי עזה לחיות ללא מצור. מסוגיות אלו אנו לא ניסוג. אנו מתעקשים על מטרה זו ואם ישראל תשתהה, לא תעמוד בהבטחתה או תמשיך בתוקפנותה, חמאס וכל הפלגים הפלסטיניים מוכנים לעמוד איתן במערכה צבאית ומדינית. כולם מוכנים לכל האפשרויות".

אתמול בצהריים דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "סאווא" על הישג גדול עבור משעל והנהגת חמאס, שייתכן כי הוא קשור להסכמתם להפסיק את האש באופן זמני. לפי הדיווח, הארגון הצליח להכניס לרצועת עזה סכום כסף הנאמד במיליוני דולרים, שלא הועבר בחודשיים האחרונים, ואשר אפשר לו לשלם את משכורותיהם של פקידיו. לפי הדיווח, אתמול הועברו לכל אנשי הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, כספי המשכורות של החודשיים האחרונים, ובהמשך ישולמו גם משכורותיהם של פקידי ממשלת חמאס לשעבר ששלטה ברצועה בשנים האחרונות. טרם ברור כיצד הצליח הארגון להכניס סכום כסף כה גדול לרצועת עזה.

מאות אלפים חוגגים בעצרת לציון 25 שנה להיווסדות חמאס בעזה, 8 בדצמבר 2012. רויטרס
הישג לחמאס. הניה/רויטרס

בתוך כך, גורם ישראלי בכיר שעודכן בפרטי המגעים להפסקת אש בקהיר העריך כי המטרה המדינית העיקרית של מצרים בשיחות למען הפסקת אש קבועה היא לחזק את מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולשלול מחמאס את היוקרה שניסה להשיג במערכה נגד ישראל. על פי אותו גורם, בהסדר שמצרים פעלה לקדם יידרשו חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים "להכיר בכך שהם נמצאים בשורה השנייה, ואילו אבו מאזן, כמי שזוכה לתמיכת מצרים, הוא המנהיג הכלל-פלסטיני שיוביל את שיקום רצועת עזה".

הגורם הבכיר אמר כי התיאום בין ישראל לבין מצרים נמשך כל העת חרף העובדה שהמשלחת הישראלית לא שוהה בקהיר. "מצרים עדכנה את ישראל במגעים שלה עם הפלסטינים", אמר הגורם הבכיר. לדבריו, "המתווה של מצרים לא השתנה: הפסקת אש מידית שתאפשר להתמודד עם המציאות ההומניטרית הקשה, ורק לאחר מכן פתרון הסוגיות המדיניות והכלכליות במשא ומתן מדורג". הוא הוסיף כי בשיחות עם בכירים מצרים נשמעה ספקנות לגבי כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנצל את ה"קואליציה האזורית" שנוצרה במהלך המבצע לטובת מהלך מדיני שישנה את פני האזור. מצרים, על פי אותו גורם, מתכוונת לדחוף לכך ביום שאחרי המבצע, ולו רק כדי להוכיח את מחויבותה לסוגיה הפלסטינית.

הפגנה פרו-פלסטינית במקסיקו סיטי. 9 באוגוסט 2014. AP
הפגנה פרו-פלסטינית במקסיקו/AP
פלסטינים ליד הריסות בתיהם בעזה אחרי תקיפות צה"ל. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
פלסטיני ליד הריסות בתים בעזה/רויטרס
שר הביטחון משה יעלון מבקר בבית משפחתו של סמ"ר אורון שאול שנהרג ברצועת עזה. 10 באוגוסט 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון בבית הוריו של אורון שאול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני
אלפים מפגינים נגד ישראל בלונדון. רויטרס
הפגנה נגד ישראל בלונדון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully