וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל והפלסטינים הסכימו להפסקת אש של 72 שעות מחצות

בישראל ובחמאס אישרו כי הוסכם על הפסקת אש מהלילה. עם זאת, גורם מדיני אמר כי המשלחת הישראלית "לא תצטרף לשיחות בקהיר לפני שהפסקת האש תכובד בשטח". כחצי שעה לפני כניסתה לתוקף: ירי לאשכול

צילום: שי מכלוף, לע"מ, דו"צ, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

- גורם מדיני ישראלי: הצדדים הסכימו להפסקת אש של 72 שעות מהלילה
- לדברי הגורם, לא יהיה מו"מ כל עוד ירי הרקטות נמשך
- גורם ביטחוני: חמאס לא צפוי ולא יציב
- כ-30 רקטות שוגרו היום מרצועת עזה, לפחות 5 יורטו

בדרך להפסקת אש? גורם מדיני ישראלי אמר הערב (ראשון) כי ישראל והפלסטינים הסכימו להפסקת אש של 72 שעות החל מחצות הלילה. עם זאת, הוא ציין כי המשלחת הישראלית "לא תצטרף לשיחות בקהיר לפני שנראה שהפסקת האש מכובדת בשטח. לא נקיים משא ומתן כל עוד נמשך הירי". עיזת א-רישק, בכיר חמאס המשתתף בשיחות בקהיר, אישר הערב כי ארגונו הסכים להפסקת האש ואמר: "נעדכן את האחים במצרים על הסכמתנו לרגיעה".

במקביל להתפתחות בקהיר, נדמה שהירי יימשך עד לכניסתה לתוקף של הפסקת האש. דקות ספורות לפני חצות, שתי רקטות יורטו מעל אשדוד, ורקטה נוספת בשמי המועצה האזורית מרחבים. כחצי שעה לפני הפסקת האש, בוצע ירי לעבר אשכול. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי אשדוד. לקראת 23:00 בלילה נשמעה אזעקה במועצה האזורית אשכול, ולאחריה התפוצצה רקטה באחד היישובים, מבלי שגרמה לנפגעים או לנזק. אחרי התפוצצו עוד חמש רקטות בשטחים פתוחים באשכול. בסמוך לשעה 22:00, נשמעו אזעקות באשדוד ובמועצה האזורית חבל יבנה.

כ-30 רקטות ופצצות מרגמה שוגרו מהבוקר. חיל האוויר תקף היום 36 מטרות, ובסך הכול כ-160 מאז חידשו הפלסטינים את ירי הרקטות עם פקיעת הפסקת האש ביום שישי ב-8:00 בבוקר.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
תושבי הצפון לממשלה: "דמנו לא הפקר - טפלו במנהרות"
חמאס ממשיך לירות אך מתעקש שפניו לא להסלמה / פרשנות
עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הושגה הסכמה? משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעט מוקדם יותר אמר גורם פלסטיני רשמי לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל והפלסטינים הגיעו להסכמה על הפסקת אש של 72 שעות, וייתכן שזו תיכנס לתוקפה בסביבות חצות הלילה. "הישראלים והפלסטינים הסכימו להפסקת אש חדשה של 72 שעות כדי להתחיל במגעים רציניים לקראת הפסקת אש ארוכת טווח", אמר הגורם, המעורה בשיחות. לדבריו, המשלחת הישראלית תשוב לקהיר לפני חצות הלילה, ואפשר שהפסקת האש תיכנס לתוקף בשעה זו.

גם סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" דיווחה הערב כי הושגה הסכמה להפסקת אש, וכי מצרים צפויה להכריז על כך. משרד החוץ בקהיר פרסם הודעה ובה קרא לצדדים להסכים לכך "כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי, שיקום התשתיות וניצול הרגיעה לחידוש השיחות העקיפות באופן מידי ומתמשך". בעניין זה, צוטט הערב ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל אומר כי "על כל הפסקת אש קבועה להוביל להסרת המצור מעל רצועת עזה". ישראל הבהירה זה מכבר כי היא מתנגדת לדרישה זו.

גורם ביטחוני בכיר התייחס הערב להפסקת האש המסתמנת. "אנו מכירים את הדיווחים ומקבלים אותם מכמה כיוונים", אמר. "זה יכול לקחת דקות, שעות וזה גם יכול להתהפך. כמו שהבנו עד עכשיו ולכל אורך המבצע, חמאס לא צפוי ולא יציב". הגורם הביטחוני הדגיש כי מקור הבעיה הוא חאלד משעל, שמקשה על המשא ומתן בין הצדדים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון ומזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט בישיבת ממשלה בקריה בתל אביב. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון בפתח ישיבת הממשלה בקריה בתל אביב, הבוקר/רויטרס

במהלך היום נמשכו השיחות בקהיר במטרה לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש. באופן רשמי, ישראל אינה משתתפת בשיחות בקהיר כל עוד הפלסטינים ממשיכים לשגר רקטות לעבר ישראל. כבר בצהריים דיווחו מקורות פלסטיניים בקהיר כי המשלחת הפלסטינית לשיחות הסכימה לחדש את הפסקת האש למשך 72 שעות. ואולם, זמן קצר אחר כך התייחס לדיווח סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, והגדיר אותו "לא מדויק". גורמים במשלחת הפלסטינית אמרו אחר הצהריים לסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא" כי ההצעה המצרית לרגיעה למשך 72 שעות עודנה בבדיקה.

גורם ישראלי בכיר שעודכן בפרטי המגעים להפסקת אש בקהיר העריך היום כי המטרה המדינית של מצרים בשיחות היא לחזק את מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולשלול מחמאס את היוקרה שניסה להשיג במערכה נגד ישראל. על פי אותו גורם, בהסדר שמצרים פעלה לקדם יידרשו חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים "להכיר בכך שהם נמצאים בשורה השנייה, ואילו אבו מאזן, כמי שזוכה לתמיכת מצרים, הוא המנהיג הכלל-פלסטיני שיוביל את שיקום רצועת עזה".

שריפה בשער הנגב עקב נפילת רקטה, אוגוסט 2014. כבאות לכיש, ספק 500
שריפה שפרצה במועצה האזורית שער הנגב בעקבות התפוצצות רקטה/ספק 500, כבאות לכיש

הגורם הבכיר אמר כי התיאום בין ישראל לבין מצרים נמשך כל העת חרף העובדה שהמשלחת הישראלית לא שוהה בקהיר. "מצרים עדכנה את ישראל במגעים שלה עם הפלסטינים", אמר הגורם הבכיר. לדבריו, "המתווה של מצרים לא השתנה: הפסקת אש מידית שתאפשר להתמודד עם המציאות ההומניטרית הקשה, ורק לאחר מכן פתרון הסוגיות המדיניות והכלכליות במשא ומתן מדורג". הוא הוסיף כי בשיחות עם בכירים מצרים נשמעה ספקנות לגבי כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנצל את ה"קואליציה האזורית" שנוצרה במהלך המבצע לטובת מהלך מדיני שישנה את פני האזור. מצרים, על פי אותו גורם, מתכוונת לדחוף לכך ביום שאחרי המבצע, ולו רק כדי להוכיח את מחויבותה לסוגיה הפלסטינית.

בתוך כך, בצהריים דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "סאווא" כי חמאס הצליח להכניס לרצועת עזה סכום כסף הנאמד במיליוני דולרים, שלא הועבר בחודשיים האחרונים, ואשר אפשר לו לשלם את משכורותיהם של פקידיו. לפי הדיווח, היום הועברו לכל אנשי הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, כספי המשכורות של החודשיים האחרונים, ובהמשך ישולמו גם משכורותיהם של פקידי ממשלת חמאס לשעבר ששלטה ברצועה בשנים האחרונות. טרם ברור כיצד הצליח הארגון להכניס סכום כסף כה גדול לרצועת עזה, ואם מדובר במהלך שנועד, בין היתר, לסלול את הדרך לקראת הפסקת אש.

פלסטינים מכבים שריפה שפרצה בדירה בבית לאהיא בעקבות תקיפת צה"ל. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
כיבוי שריפה בבית לאהיא שבצפון הרצועה אחרי אחת מתקיפות צה"ל/רויטרס
תקיפת חיל האוויר בעזה, 10 באוגוסט 2014. AP
עשן בשמי הרצועה אחרי תקיפת צה"ל/AP

הבוקר התייחס ראש הממשלה נתניהו ללחימה בדרום. בפתח ישיבת הממשלה בקריה בתל אביב שבה דנו השרים בהתפתחויות בנושא, אמר נתניהו כי מבצע "צוק איתן" נמשך, וכי מעולם לא הוכרז על סיומו. "המבצע יימשך עד השלמת ייעודו - השבת השקט לתקופה ממושכת", אמר ראש הממשלה. "נפעל בכל דרך כדי לשנות את המציאות הנוכחית, כדי להביא שקט לכל האזרחים. נעמוד ביחד בנחישות עד להשלמת המלאכה". נתניהו ציין כי לא יתקיים משא ומתן תחת אש.

(עדכון ראשון: 19:26)

פלסטינים ליד הריסות בתיהם בעזה אחרי תקיפות צה"ל. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
תושב עזה ליד ביתו שנהרס בתקיפה/רויטרס
עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
אחת מתקיפות צה"ל אתמול/AP
דייג משליך רשת בחוף עזה. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
דייג פלסטיני בחוף עזה/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלת בקריה בתל אביב. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר/רויטרס
תקיפות צה"ל ברצועת עזה, הלילה. דובר צה"ל
תיעוד של אחת מתקיפות צה"ל ברצועה הלילה/דובר צה"ל
פלסטינית מקבלת מוצרי מזון בבית ספר של האו"ם בבית לאהיא. 10 באוגוסט 2014. רויטרס
פלסטינית מקבלת מזון בבית ספר של האו"ם בצפון הרצועה/רויטרס
רקטה שהתפוצצה בשער הנגב גרמה לשריפה. 10 באוגוסט 2014. דוברות כבאות דרום, מערכת וואלה! NEWS
השריפה בשער הנגב שגרמה רקטה שהתפוצצה שם/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כבאות דרום
אוחזים ידיים במפגן תמיכה בפלסטינים בניו דלהי, הודו. 9 באוגוסט 2014. AP
מפגן תמיכה פרו-פלסטיני בניו דלהי/AP
הפגנה פרו-פלסטינית במקסיקו סיטי. 9 באוגוסט 2014. AP
הפגנת תמיכה בפלסטינים במקסיקו סיטי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully