וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הצפון לממשלה: "דמנו לא הפקר - טפלו במנהרות"

11.8.2014 / 0:15

אלפים חתמו על עצומה הדורשת מהמדינה לבדוק את הטענות בדבר חפירת מנהרות התקפיות על ידי חיזבאללה. "לא יכולים לשבת בשקט ולהמתין לאסון". אלוף הפיקוד: לא ידוע על מנהרות מלבנון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העצומה שהפיצו תושבי הצפון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שלאחרונה החלו תושבי יישובי קו העימות בצפון להביע ברבים את חששם מכך שארגון חיזבאללה חופר מנהרות התקפיות לשטח ישראל - המאבק הציבורי עולה מדרגה: בימים האחרונים יזמו כמה תושבים עצומה, הדורשת מממשלת ישראל וגורמי הביטחון להתייחס ברצינות לתלונות התושבים המתגוררים בסמוך לגבול עם לבנון ולבצע בדיקה מקיפה של מקורותיהם של רעשי החפירה.

"אין זה הזמן לטמון ראש בחול. דמנו ודם ילדינו אינו הפקר!", כתבו יוזמי העצומה, עליה חתמו עד עתה כ-3,000 בני אדם. "לצערנו מבצע 'צוק איתן' גילה לנו עד כמה חמורה, מסוכנת ומסועפת התופעה. חייבים להתייחס לאיום הזה כאל איום אסטרטגי, ולא הוא עלול להביא לתוצאות הרות אסון. מוכרחים לפעול ולא להיות מופתעים ממתקפה מתואמת, היקפית וקשה".

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
בדרך לרגיעה? חמאס השיג מיליוני דולרים לתשלום משכורות
גנץ לתושבי עוטף עזה: "לא נאפשר שטפטוף הירי יימשך"
אין פשרה כי שני הצדדים מנצחים | דעה

חממות בלבנון, שתושבי הצפון חוששים שהן משמשות כיסוי לבניית מנהרות התקפיות על ידי חיזבאללה. גדי שבתי, מערכת וואלה! NEWS
החממות בצד הלבנוני של הגבול בהן נראו משאיות עם עפר שעוררו את חשדם של תושבי הצפון/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתי

אף שבצה"ל ממשיכים להדגיש כל העת כי עד היום לא נמצאו מנהרות התקפיות שחדרו מלבנון לשטח ישראל, כמות החתימות על העצומה רק הולכת וגדלה מיום ליום. "העצומה החלה בעקבות מידע שמגיע מיותר ויותר תושבים, אשר מתלוננים כי הם שומעים רעשי חפירות מתחת לבתיהם וגם ממומחים שאומרים שיש סבירות גבוה כי חיזבאללה חופר מנהרות לשטח ישראל", מסבירה עינת הרש, תושבת קיבוץ ראש הנקרה הנמנית עם יוזמי העצומה.

"כשאני שומעת על אנשים שאמרו להם 'לכו לפסיכיאטר' ודחו אותם בזלזול כי הם שמעו רעשים של חפירות מתחת לבתים שלהם, אני לא יכולה לשבת בשקט. גם בדרום, לפני המבצע הצבא העריך שיש מנהרות בודדות בלבד, בעוד שבסופו של דבר הם מצאו שם עיר תת-קרקעית". לדבריה, "החלטתי להתחיל עם העצומה מכיוון ש'צוק איתן' הוכיח שכל השנים האלה הממשלה ומערכת הביטחון ידעו שיש בעיה של מנהרות, ולמרות זאת לא עשו כלום. החלטנו לקום ולא לתת לממשלה ולזרועות הביטחון להישאר אדישים. אני גרה בראש הנקרה על הגבול עם לבנון ואני לא יכולה לשבת בשקט ולהמתין לאסון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
לוחמי מגלן השמידו מנהרה שממנה הופעל המטען שגרם למותם של שלושה לוחמי היחידה. 2 באוגוסט 2014. דובר צה"ל
"צוק איתן" הוכיח שכל השנים הממשלה ידעה שיש בעיה של מנהרות, ולמרות זאת לא עשתה כלום. מנהרה שאותרה בדרום/דובר צה"ל

מצד אחד, גורמי ביטחון ומומחים לגיאולוגיה רבים מנסים להרגיע את חששם של תושבי הצפון על ידי כך שהם מבהירים להם כי האדמה באזור מגוריהם היא סלעית וקשה לחציבה, זאת בשונה מאזור רצועת עזה המאופיין באדמה חולית ופריכה, אשר נחשבת קלה בהרבה לחפירה. אולם, ישנם גיאולוגים רבים שמזכירים כי המנהרות ומצבורי הנשק התת-קרקעיים הרבים שצה"ל חשף בסמוך לגבול במהלך מלחמת לבנון השנייה מוכיחים שלא מן הנמנע כי חיזבאללה חופר גם מנהרות התקפיות לשטח ישראל.

"זה נכון שהקרקע כאן היא סלעית וקשה בהרבה לחפירה וחצירה מהקרקע המאפיינת את אזור רצועת עזה, אבל מצד שני דווקא אופי הנוף כאן מאפשר ביתר קלות להסתיר את פתחי המנהרות", אומר גדי שבתי, תושב קיבוץ ראש הנקרה שנמנה עם חותמי העצומה. "הנוף הוא הררי ומכוסה בעיקר בעצים. כלומר יש פה את כל מה שצריך בשביל להסתיר את פתחי המנהרות. יש כאן הרבה מאוד תושבים חרדים, בייחוד הורים לילדים שיחזירו בעוד פחות מחודש את ילדיהם ללימודים בגני הילדים ובבתי הספר".

"לא מצליחה להירדם בלילות"

ליאת כהן, תושב מושב זרעית, מספרת: "כבר יותר משבוע אני לא מצליחה להירדם בלילות. יש לי שני ילדים קטנים ולא במקרה אני חוששת שחיזבאללה חופרים לנו מתחת למושב מנהרות. זה לא רק בגלל העדויות שאני שומעת מאנשי המושב ומיישובי גדר אחרים בצפון על רעשי חפירות".

לדברי כהן, "שנתיים או שלוש אחרי מלחמת לבנון השנייה הופיעו בשטח לבנון במרחק של כ-500 מטרים מהגבול שתי חממות גדולות ולאט לאט החלו להיבנות מסביב בתים ובניינים בני שלוש עד ארבע קומות. מאז אני רואה שם בכל יום תנועה ערה מאוד של משאיות עם עפר, מערבלי בטון וכלים כבדים שנכנסים ויוצאים מהחממות ומהאזור של המבנים החדשים כשהן עמוסות בעפר ובחומרי בניין. המראות האלה מבלבלים. לכאורה מדובר במשאיות שמשמשות לבנייה תמימה, אבל אני כל הזמן שואלת את עצמי כמה משאיות עפר יכולות לצאת משתי חממות חקלאיות".

אלוף פיקוד הצפון יאיר גולן נפגש אמש עם פורום ראשי יישובי קו העימות בצפון. בפגישה חזר והדגיש אלוף הפיקוד כי לצבא לא ידוע על מנהרות חוצות גבול בצפון הארץ. הוא הבהיר גם כי אף שהאיום הרקטי הוא זה המרכזי בגזרה, צה"ל נערך להתמודד גם עם אפשרות של מנהרות.

בפגישה נכח גם רמ"ט פיקוד העורף תת אלוף דדי שמחי, שהסביר כיצד לקחי מבצע "צוק איתן" ייושמו בעתיד גם במקרה של לחימה בצפון. אף שמרבית ראשי הרשויות הביעו שביעות רצון מהסקירה, הם חזרו ודרשו מאלוף הפיקוד לבטל באופן מידי את הקיצוץ בתקציבי אבטחת היישובים, בתקני רכזי הביטחון היישוביים וכיתות הכוננות ובתקציבים להתמגנות בישובים סמוכי הגדר. "תושבי הצפון ערים לאיומים הביטחוניים הניבטים אליהם מעבר לגבול", אמר סיוון יחיאלי, יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש מועצת כפר ורדים. "ממשלת ישראל חייבת לתת את הדעת גם על החזית הצפונית והאיומים הביטחוניים שהיא מציבה, ולמרות שמונה שנות השקט – אסור לנו להיות שאננים".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully