וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ לתושבי עוטף עזה: "לא נאפשר שטפטוף הירי יימשך"

הרמטכ"ל נפגש עם ראשי הרשויות באזור המתוח וביקש להרגיע אותם. בינתיים תושבי נחל עוז מסרבים לשוב לבתיהם ובעין השלושה נערכים לפינוי. "שכולם יעזבו עד שיישאו באחריות לשלומנו"

צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, ניב אהרונסון, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אחרי שספג ביקורת קשה על כך שקרא לתושבי עוטף עזה לשוב לבתיהם עוד בטרם הסתיימה הפסקת האש ביום שישי בבוקר, היום (ראשון) נפגש הרמטכ"ל בני גנץ עם ראשי הרשויות בעוטף עזה וביקש להרגיע אותם. "לא נסכים להמשך טפטוף של הירי", אמר גנץ לראשי הרשויות.

בינתיים, ימים בודדים לאחר ששבו לבתיהם בתקווה לחזור לשגרה, תושבי קיבוץ עין השלושה שוב מתפנים מבתיהם. בהנהלת הקיבוץ החליטו להעביר את התושבים למקום בטוח יותר, ומהבוקר (ראשון) הם עומלים בניסיון למצוא מקום שבו יוכלו כל תושבי הקיבוץ לשהות יחד. תחילה יעזבו משפחות בעלות ילדים, ובהמשך גם שאר התושבים יפונו.

מלחמה בדרום - כל הכותרות:
נתניהו: "לא ננהל משא ומתן תחת אש"
הפגנות המונים ברחבי העולם: "להסיר את המצור מעזה"
6 רקטות שוגרו מהבוקר - עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל בני גנץ מבקר בעוצת הפלדה ובחטיבת השריון במבצע "צוק איתן", יולי 2014. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גנץ מבקר לוחמים במהלך מבצע "צוק איתן"/דובר צה"ל

ביום חמישי חזרו עשרות רבות של משפחות אל הקיבוץ, במהלך הפסקת האש הזמנית שעליה הסכימו ישראל חמאס. עם זאת כבר ביום שישי, אז הסתיימה ההפוגה וחודש ירי הרקטות לישראל, הביעו התושבים בפני ההנהלה את רצונם לעזוב את הבתים עד שלא תוחזר תחושת הביטחון. חלק מהתושבים לא הספיקו לחזור לקיבוץ לפני שחודש הירי, והיום גם אלה שחזרו מבקשים לעזוב בפעם השנייה.

בשיחות סגורות בין התושבים הם תוקפים בחריפות את החלטות הדרג המדיני. "זאת עבודה בעיניים, יציאה למבצע ללא מבצע. לא החזירו שום תחושה ושום ביטחון", אמר חבר הקיבוץ. "אני רוצה שכל התושבים בעוטף עזה יגידו 'עד כאן' ויעזבו את האזור עד שמישהו ייקח אחריות לשלומנו. אנחנו לא בני אדם מבחינתם, כאילו אנחנו שום דבר. בכוונתנו להוציא מפה את הילדים ואת המשפחות בחזרה. החוסן כבר נגמר, גם לאנשים חזקים יש גבול".

"האמון בכל הנושא של להטמיע ביטחון בתושבים נפגע מאוד, ואנחנו מתכוונים לפנות בשלב הראשון את המשפחות עם ילדים, ונקווה שלא נצטרך לפנות את כל האוכלוסייה, אבל זה בשלב הראשון", אמרה יעל סטדין, מנהלת קהילה בעין השלושה. "זה לא הוגן לחיות במצב של פחד ואי-אמון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תושבים עוזבים את עין השלושה ונחל עוז. אוגוסט 2014. גוגל מפס, אתר רשמי
קיבוצי עוטף עזה/אתר רשמי, גוגל מפס

גם 25 משפחות מקיבוץ נחל עוז השוהים בכפר הנוער הדסה נעורים שבבית ינאי, מסרבים לשוב לבתיהם מחשש לחייהם. "המחשבה שלכאורה יש תודעה שאנחנו מסוגלים להמשיך ולחיות ככה כי התרגלנו לזה במשך 14 שנים - זה לא שפוי, זה לא מציאותי, זה לא בסדר", אמרה דוברת הקיבוץ, ינינה ברנע, השוהה בהדסה נעורים. "היה שווה לחכות לראות איך תסתיים הפסקת האש. היינו בכוונה לחזור, אבל אז הסתיימה הפסקת האש והירי התחדש ולצערי אנחנו לא יכולים לחזור".

ברנע התייחסה לקריאתו של הרמטכ"ל בני גנץ לתושבי עוטף עזה לשוב לבתיהם ולחזור לשגרה, עוד בטרם הסתיימה הפסקת האש ביום שישי בבוקר. "זה פשוט תלוש מהמציאות. אנחנו לא רוצים לחזור לשגרת חירום, רוצים לחזור לשגרה. מבחינתנו, לחזור כעת זה לחזור למציאות שבה היינו", אמרה. ברנע סיפרה כי התושבים פתחו בהדסה נעורים גן יחד עם אנשי עמק חפר, במטרה להכניס את הילדים לשגרה. "להגיד שזה אידיאלי - לא. אנחנו כבר רוצים לחזור הביתה", אמרה.

ינינה ברנע ובנה רותם תושבי נחל עוז כעת נמצאים בהדסה נעורים, אוגוסט 2014. שלומי גבאי
"רוצים כבר לחזור הביתה". ינינה ברנע ובנה רותם/שלומי גבאי

עילי בן דוד, תושב הקיבוץ בן עשר, סיפר על החוויה שבשהות בכפר בעמק חפר. "אני כאן כבר שבועיים. יש כאן פעילויות, יש מגרש דשא שאפשר לשחק בו, שמעון גרשון הגיע לכאן ושיחק אותנו", סיפר בן דוד. עם זאת, הוא אמר כי למרות כל הכיף הוא רוצה לחזור לנחל עוז. "יש לי את כל החברים, התחברתי לקיבוץ, לריח של הפרות, להכול התרגלתי. לעזוב את הבית לשבועיים זה מעצבן ומוגזם. אני יודע שיורים עכשיו לעבר הדרום, אי אפשר לחזור עכשיו, זה לא זמן מתאים. אומרים שאפשר לחזור ואחרי יומיים אומרים שהיו שיגורים לדרום. מי יחזור לדבר כזה?"

בעוטף עזה מתוסכלים מהמצב: "אל תחזרו לקיבוץ"

תושבת נוספת של הקיבוץ החוששת לשוב לביתה התייחסה לאלה שלא התאפשר להם לעזוב ולהתרחק מקו האש. "הם יודעים להתמודד עם המציאות הזאת כבר במשך 14 שנה. זה שפיתחנו מנגנונים להתמודד עם המציאות הזאת לא אומר שזה שפוי לחיית ככה. אם כבר מדינת ישראל עשתה צעדים בחודש האחרון, אנחנו לא נחזור לאותו שמצב בו היינו לפני המבצע. זה נטל כבד לנו ולילדים שלנו".

איש כוחות הביטחון מחזיק שרידי רקטה בשדות ליד קיבוץ נחל עוז, 2008. AP
איש ביטחון מחזיק רקטה סמוך לקיבוץ מחל עוז/AP

אחד מאלה שנשארו בנחל עוז, שביקש לא להזדהות, אמר: "זה ביזיון שאף אחד פה לא לוקח אחריות. נותנים לתושבים לקחת אחריות על חיים של אנשים, במקום שמישהו מצה"ל או מהממשלה ייקח אחריות". התושב, שמשפחתו עזבה את המקום אך הוא נאלץ להישאר בגלל עבודתו, הוסיף: "אנחנו לא מוכנים להפקיר את הילדים שלנו, ומצפים לביטחון אמיתי ולא לשקט מדומה שבו המנהיגים קוראים לנו לחזור הביתה ולא בטוח שאנחנו יכולים לישון בשקט, בורחים מאחריות. אנו קוראים להם לבוא לגור פה עם הילדים שלהם אם כל כך בטוח פה".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully