וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס ממשיך לירות אך מתעקש שפניו לא להסלמה

10.8.2014 / 12:45

בכירי הארגון, שמזהירים מפיצוץ השיחות בקהיר, מעבירים לישראל מסר ברור שלפיו הם מעונינים ברגיעה. מנגד, ישראל מצהירה שלא תנהל מו"מ תחת אש, אך צריכה לחשוש ממלחמת התשה

צילום: קובי אליהו, עריכה: יאיר דניאל

כבר יותר מיממה שבכירי חמאס מזהירים כי בכוונתם לעזוב את שיחות המשא ומתן בקהיר אם ישראל לא תיענה לדרישותיהם. שוב ושוב נשמעות אזהרות נוסח "תתפסו אותנו", אולם פריצת דרך לא נראית באופק. המשלחת הישראלית עדיין לא יצאה לקהיר וספק אם יש בשביל מה: הירי מהרצועה נמשך בשלב זה, וישראל שבה והדגישה בימים האחרונים, כולל הבוקר (ראשון), כי לא תנהל משא ומתן תחת אש.

מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

תקיפת חיל האוויר בעיר עזה. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

אם לא די בכך, הדרישות שהציגו אנשי חמאס בתחילת השיחות נראות רחוקות, רחוקות מאוד מעמדת ישראל. בירושלים אמנם מדברים על הקלות במעברים בשלב הראשון, אך אין מה לדבר על הקמת נמל ימי או שדה תעופה ללא פירוז הרצועה מנשק.

ואולם, חרף שלל האיומים שנשמעו מצד חמאס רגע לפני סיומה של ההפוגה בשישי בבוקר, מאז ניסה הארגון להעביר בכל דרך אפשרית מסרים ברורים שלפיהם פניו אינן מועדות להסלמה. ראשית, הירי לעבר ישראל מצומצם יחסית בהשוואה למספר הרקטות ששוגרו לעבר ישראל בשבועות של לחימה במסגרת מבצע "צוק איתן". שנית, הירי מתמקד בעוטף עזה בלבד, למעט פעם אחת בערב שישי, אז שוגרו רקטות לעבר באר שבע. סימן נוסף וברור יותר לכוונתו של הארגון: חמאס אינו יורה. הוא אמנם מאפשר לג'יהאד האיסלאמי ולוועדות ההתנגדות העממית לירות לעבר ישראל, אולם הוא עצמו אינו משתתף בשיגורים. זו דרכו להבהיר לצד הישראלי שפניו לרגיעה.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
פרסום ראשון: גורש בעסקת שליט לעזה - ותכנן חטיפת הנערים
מלך ירדן: בלי מדינה פלסטינית תהיה עוד מלחמה בעזה
ח"כ שקד: "רק כיבוש הרצועה ישיג שקט לאורך זמן"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דייגים בעזה בזמן הפסקת האש בין ישראל לחמאס, מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
ישראל מוכנה להקלות, אך אין מה לדבר על נמל. דייגים בעזה/AP

במקביל, גם בצה"ל מנסים להנמיך את הלהבות. אין השתוללות רבתי: לא מתקיימת פעילות קרקעית, וגם התקיפות האוויריות הולכות ונעשות נקודתיות יותר ויותר. פעילות חיל האוויר נועדה לפגוע בחוליות של משגרי רקטות או במקומות שבהם חמאס מסתיר רקטות, כמו שאכן היה במסגד בנוסיראת.

מלחמת התשה נגד ישראל

מצרים וישראל מסרבות לתת לחמאס את מבוקשו. לא נמל ימי ולא בטיח. הישראלים מוכנים לתת הקלות במעברים ולהרחיב את מרחב הדיג, אך לא יותר מכך. גם קהיר מדגישה בפני חמאס שכלל אין מה לדבר על גישה לים או על שדה תעופה בשלב זה של השיחות, כל עוד אין פירוז מלא של הרצועה לכל הפחות. לעת עתה, חמאס מנסה להראות שהוא מסרב להיכנע. זו הסיבה שהחליט לירות רקטות – או לאפשר לארגונים אחרים - טיפין טיפין ולנהל משא ומתן במקביל.

חמאס מעוניין בהפסקת הלחימה ואפילו הסכים ל-72 שעות של הפוגה, אך הוא חטף לא מעט ביקורת – דווקא מהציבור העזתי – על כך שהפסיק את הירי מבלי שקיבל דבר. הוא מבין שאין בכוונת ישראל להרוס את הארגון או להפיל את שלטונו, ולכן החליט להתיש את הצד השני. לירות, אך לא יותר מדי. בצורה של לחימה מסוג זה, מלחמת התשה בקנה מידה מצומצם, חמאס מקווה שישראל לא תגבה מחיר יקר מדי מתושבי הרצועה, שמצבם הולך ומחריף בכל רגע שחולף, ולא תחתור להפלת שלטונו. במקביל, חמאס מקווה ליצור די לחץ על ירושלים מצד הציבור הישראלי והקהילה הבינלאומית כך שתתפשר ותיתן לחמאס דבר מה שיאפשר לו לרדת מהעץ שעליו טיפס.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully