וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: שני פעילי חמאס מרכזיים נעדרים מיום חמישי

בכיר פלסטיני מסר לוואלה! חדשות כי הועברו לישראל שמותיהם של שני פעילי החמאס, והם מוגדרים כעת מבוקשים. נתניהו אמר במפורש: "אנשי חמאס עומדים מאחורי החטיפה"

צילום: עומר מירון, שי מכלוף, גדעון צנטנר, ניצן דרור, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

גורמים פלסטיניים בכירים מסרו הבוקר (ראשון) לוואלה! חדשות כי פעילות המודיעין הפלסטינית סביב חטיפת שלושת הנערים הישראלים מתמקדת כעת בניסיון להתחקות אחר שני פעילי חמאס מוכרים, תושבי חברון הקשורים לזרוע הצבאית. השניים נעדרים מבתיהם מיום חמישי, אז נעלמו עקבותיהם של נפתלי פרנקל, בן 16 מנוף איילון, גיל-עד שער, בן 16 מטלמון שבבנימין ואיל יפרח, בן 19 מאלעד. לדברי הגורמים, צה"ל והשב"כ ניסו לעצור את השניים, אולם הם לא היו בבתיהם. נשותיהם ההרות של השניים נעצרו ושוחררו מאוחר יותר. הנחת העבודה של המודיעין הפלסטיני היא שחמאס עומד מאחורי החטיפה.

הגורמים מתחו ביקורת קשה על ישראל, בטענה שהיא שבה ותוקפת את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בכל הזדמנות. לדבריהם, לא ייתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו מנגח את הרשות ואת אבו מאזן, אולם ממשיך לדרוש שיתוף פעולה והעברת מידע.

הגורמים הפלסטיניים הדגישו כי בשנים האחרונות נעצרו עשרות פלסטינים פעילי חמאס, שהיו מעורבים בניסיונות חטיפה קודמים. לדבריהם, המנגנונים סיכלו פיגועים רבים וכן ניסיונות חטיפה, ובישראל יודעים על כך. בישראל דיווחו בעבר כי רבים ממשוחררי עסקת גלעד שליט אחראים לניסיונות הללו, בעיקר אלה שגורשו לחו"ל או לעזה. בין היתר, הוזכרו שמותיהם של שניים מראשי חמאס: סאלח אל-ערורי, המתגורר בטורקיה מאז גירושו, וכן פתחי חמאד, שר הפנים לשעבר, כאלה שתכננו רבים מהניסיונות הללו.

פיגוע חטיפת הנערים - הכותרות אחרונות:
מה עושה השר ליברמן בזמן דיון הקבינט בחטיפה?
מאות התפללו בכותל למען החטופים: "כולנו מאוחדים"
מחדל: המשטרה לא הודיעה על החטיפה בזמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח, נעדרים מאז ליל חמישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה נתניהו אמר הבוקר במפורש כי אנשי חמאס הם שחטפו את שלושת הנערים. "הבוקר אני יכול לומר את מה שנמנעתי מלומר אתמול לפני גל המעצרים הנרחב של אנשי החמאס ביהודה ושומרון - מי שביצע את חטיפת הנערים שלנו אלה אנשי החמאס, אותו חמאס שאבו מאזן עשה איתו ממשלת אחדות, לזה יש השלכות חמורות", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "ברגע זה אנחנו מתמקדים בכל המאמצים שלנו להשבת החטופים הביתה".

ישיבת הממשלה השבועית נערכה היום בקריה בתל אביב ולא בירושלים, וזאת מכיוון ששר הביטחון וראש הממשלה נמצאים שם כחלק מעיסוקם במשבר. מלבד הפעילות הישירה לאיתור החטופים, ישראל פועלת גם במישור המדיני, ושגרירי ישראל בעולם קיבלו הנחיה לפנות למשרדי החוץ במדינות השונות בנושא.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

תוקם ועדה לבדיקת מחדל המשטרה

בעקבות חשיפת וואלה! חדשות בנוגע למחדל המשטרתי סביב הדיווח על החטיפה, תוקם ועדת בדיקה בנושא. קצינים בכירים במשטרה סיפרו הבוקר לוואלה! חדשות כי "לא ניתן לעבור בשתיקה" על הטיפול הלקוי בדיווח שהגיע למוקד 100 של מחוז ש"י על חטיפה אפשרית, וכי המשטרה תקים ועדה שתבדוק מדוע המידע לא הועבר במהירות האפשרית לצה"ל ולשב"כ.

עם זאת, במשטרה הודפים את הביקורת בטענה שבכל יום מתקבלים עשרות דיווחים על ניסיונות חטיפה, ובסופו של דבר הם מתבררים כדיווחי סרק. "אנחנו בודקים כל דיווח, אבל אי אפשר לשגע את צה"ל בכל דיווח שאנחנו מקבלים", אמר גורם במשטרה. "בכל זאת, במקרה הזה הייתה צריכה להידלק נורה אדומה, ולכן אנחנו חייבים לבצע תחקיר מעמיק".

כוחות צה"ל עורכים סגר על חברון לאחר חטיפת הנערים, יוני 2014. יותם רונן
החיפושים אחר החטופים נמשכים/יותם רונן

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ביקר הבוקר בבית משפחת פרנקל, ושם אמר כי הוא מכיר את הפרטים על המחדל. "יש דברים שייבדקו אבל אנחנו כרגע במאמצים להחזיר את הבנים ולא בלחפש אשמים", אמר אהרונוביץ'. "אני מטיל כרגע את האחריות בעיקר על חמאס. הפעילות מתקדמת אבל החקירה נמצאת בעיצומה. כמובן שאנחנו נמשיך עד שנחזיר את הילדים. הפעילות היא אמיתית, מורכבת מאוד, אבל אנו נגיע למרצחים".

דורון אביטל, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, התייחס במשדר וואלה! חדשות למחדל, ואמר כי מדובר בכשל רציני מאוד. "ארבע-חמש שעות – אלו ארבע-חמש שעות המאפשרות להם להתנתק מאזור הפיגוע", הסביר אביטל. "גם בשביל לבנות את תמונת המודיעין זה המון זמן. לא ברור לי איך זה קרה".

במשטרה פועלים כעת לסייע לכוחות הביטחון, הממשיכים במאמצים לאתר את שלושת הנערים החטופים במבצע שקיבל את השם "שובו אחים". בין היתר, צה"ל ביצע גל מעצרים נרחב בגדה המערבית, וסגר הוטל על חברון עד להודעה חדשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודו של נפתלי פרנקל, ישי פרנקל, סיפר במשדר וואלה! חדשות כי המשפחה ממשיכה לקוות לטוב. "אנו עובדים קשה כדי לחזור לשגרה והילדים חזרו למוסדות החינוך. אנו בקשר עם כוחות הביטחון ומעדכנים את המשטרה בכל מה שיש לנו", אמר הדוד. "אנו שומעים ורואים את כל הפרסומים, אבל אנו מתמקדים כרגע באירוע ואחרי שהוא יסתיים, בתקווה בטוב, יהיה מה לשאול ומה לחקור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרנקל סיפר על אחיינו, ואמר כי מדובר בתלמיד מחונן. "נפתלי הוא תלמיד כיתה י"א, באמצע בגרויות", אמר. "כמו רוב הילדים בכיתה י"א, יש לו המון חלומות לצבא ולאוניברסיטה". לדבריו, הוא פגש את נפתלי באירוע משפחתי לפני שבוע. "המשפחה הגיעה, התכנסה בנוף איילון. עשינו המון שטויות יחד והיה נחמד מאוד. אנו מחכים לו שיחזור", הוסיף. "אנו אנשים מאוד רגילים ופתאום נפתחו דלתות הגיהנום, וחוסר הידיעה קשה על כולנו. לצד כל זה אנו מתמודדים ומבינים את המצב. יש מקום לאופטימיות, אבל אנחנו כמשפחה מאמינים ומעריכים את מה שעושים כוחות הביטחון. אנו יודעים שהופכים כל אבן ומקווים מאוד שהכול יסתיים בטוב".

כוחות צה"ל עורכים סגר על חברון לאחר חטיפת הנערים, יוני 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל פועלים בגדה, סגר הוטל על חברון/יותם רונן

מחקירת האירוע עולה כי שער ופרנקל עזבו את הישיבה שבה הם לומדים בהתנחלות כפר עציון ביום חמישי בשעה 22:00 ויידעו את הוריהם שהם עושים את דרכם הביתה לטלמון ולנוף איילון. עדי ראייה תיארו כי זמן קצר לאחר מכן ראו את השניים עומדים בצומת אלון שבות ומנסים לעצור טרמפ לכיוון בית שמש. בסביבות 21:40 שוחח יפרח עם אחד מחבריו ואמר לו שהוא ממתין לטרמפ בדרכו לביתו שבאלעד. בשלב זה, נעלמו עקבותיהם של השלושה.

משטרת ישראל קיבלה אינדיקציה ראשונית על החטיפה האפשרית ב-22:25 והחלה לחקור את האירוע, ובשעה 3:00 בא אביו של אחד הנעדרים לתחנת המשטרה ועדכן כי אבד הקשר עמם. מסיבות שאינן ברורות עדיין, צה"ל ושב"כ עודכנו רק סמוך לשעה 4:00.

גל מעצרים בגדה, תקיפה אווירית בעזה

במהלך הלילה עצרו כוחות צה"ל 80 פלסטינים במבצע רחב היקף בגדה, בהם חברי המועצה המחוקקת של חמאס. אחד העצורים הוא חסן יוסף, מבכירי הארגון בגדה והדובר שלו לשעבר. המבוקשים הועברו לחקירת כוחות הביטחון, ובמהלך היום יימשכו החיפושים אחר החטופים.

על פי קצינים בצה"ל, גל המעצרים צפוי להימשך, במטרה לדלות מהעצורים כמה שיותר מידע בנוגע לנערים החטופים. הנחת העבודה של מערכת הביטחון היא שהחטופים עדיין בחיים. בתום הערכת מצב של שירותי הביטחון אמש הוחלט להגביר את הלחץ על חמאס וליצור חיץ בין הזרוע של הארגון בגדה המערבית לבין הדרג הפוליטי וההנהגה.

חיילי צה"ל בפעילות מבצעית בחברון. 15 ביוני 2014. רויטרס
פעילות מבצעית של צה"ל בגדה במהלך הלילה/רויטרס

נוסף על הפעילות בגדה המערבית לאיתור החטופים, צה"ל תקף הלילה שורת מטרות ברצועת עזה, בתגובה על ירי רקטה לעבר ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי הופצצו שמונה מוקדים בסך הכול, ובהם מוקדי פעילות טרור ואתרים לייצור ולאחסון נשק. בכלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו ההפצצות באזור רפיח שבדרום הרצועה. על פי הדיווחים, מסוקים של צה"ל תקפו מטרה בשכונת א-סלאם שבמזרח העיר רפיח. כמו כן, הותקפו בסיסים של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully