וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מסבירים: איך לתפוס מחבל במנוסתו באירופה

2.6.2014 / 0:02

בעוד שגופי החקירה בבלגיה מנסים להבין אם מאחורי המחבל מבריסל עומדת תשתית טרור רחבה, בישראל מודאגים בעיקר שהוא לא יוסגר לשם. "שלא יגמר כמו המקרה של לי זיתוני"

מערכת וואלה!

(צפו: כך נלכד במקרה החשוד בירי במוזיאון היהודי בבריסל)

מדינאים בכירים בירושלים עודכנו על ידי גורמי מודיעין ישראלים על אודות המעצר של מהדי נמוש בן ה-29, החשוד ברצח בני הזוג ריוה במוזיאון היהודי בבריסל שבבלגיה בשבוע שעבר. נמוש נעצר ביום שישי האחרון על אדמת צרפת במהלך בדיקת מכס שגרתית כשבתיקו רובה קלצ'ניקוב, אקדח ומצלמת גו-פרו שעוררו חשד. "צריך לראות כיצד בלגיה מביאה לחקירה את החשוד, בשונה מההסגרה של דורסי לי זיתוני שנמלטו לצרפת ולא הוסגרו עד היום", אמר ראש המחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן ומומחה למודיעין וטרור, פרופ' שלמה שפירא.

"ככלל, יש באיחוד האירופי צו מעצר שמאפשר למדינה החברה בארגון לעצור חשודים לא רק במדינה עצמה, אלא בכלל המדינות" הסביר שפירא. לטענתו, בניגוד לעמדה הישראלית, לבלגים אין אינטרס שחקירת הפרשה תישאר בכותרות מאחר והעניין עלול לפגוע בתדמית של בלגיה כמדינה תיירותית וכמארחת כנסים ואירועים רבים של האיחוד האירופי. עוד הדגיש שפירא, כי על גורמי החקירה להבין "אם מדובר בתשתית של טרור שפעלה מאחורי החשוד או שמדובר במחבל בודד ספוג באידאולוגיה קיצונית שפעל על דעת עצמו".

הירי במוזיאון היהודי בבריסל
המרדף אחר החשוד: 100 שוטרים ואנשי בולשת
דיווח: המחבל מהמוזיאון היהודי צילם את הרצח
תיעוד: החשוד בירי במוזיאון היהודי בבריסל

צילומי אבטחה מזירת הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
צילומי אבטחה מזירת הירי/רויטרס

ההתגייסות של גופי החקירה ואיסוף המודיעין באירופה לסייע בלכידת המחבל היא פועל יוצא של המבנה הגאו-פוליטי של היבשת. אין ספק שמעבר הגבולות הפתוח בין המדינות מאפשר למחבלים לעבור ממדינה למדינה במהירות, ולכן במקרה כמו זה, מתבקש מאמץ אזורי. על בסיס חקירות דומות שבוצעו בעבר, נמשך איסוף העדויות והראיות שיחשפו אם מאחורי המחבל עומדת חוליה רחבה יותר.

בימים אלה נאספות עדויות מעוברי אורח לצד ראיות ממצלמות רחוב שמאפשרות זוויות צילום שונות וחשיפת פרטים אותם לא קלטה עדשת המצלמה המרכזית במוזיאון בו בוצע הירי. במקביל לפעולות הללו, נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת לחשוף את מספרי הטלפון של בני האדם שהיו בשטח ביום הפיגוע ובכך לפענח את זהותם ובמקרים רבים גם לאתר את נתיב בריחתם.

סוריה - תחנת חובה בדרכו של הג'יהאדיסט המתחיל

זמן קצר לאחר קבלת הדיווח על הפיגוע, הציעה ישראל עזרה מודיעינית לקהילת המודיעין בבלגיה בניסיון להתחקות אחר המפגע הבודד. גורם מדיני בכיר אמר כי גורמי מודיעין ישראלים עודכנו בצינורות המקובלים על אודות החקירה ועל אודות המאמץ המבצעי חוצה המדינות ללכידת החשוד בפיגוע.

בשירות הביטחון הכללי בישראל מכירים היטב את המהלך הפסיכולוגי שמביא אזרחים להתגייס לטובת לחימה של ארגוני הג'יאהד העולמי. לרוב מדובר בלוחמים שנלחמים בצבא הסורי ובחיזבאללה על אדמת סוריה, ולאחר מכן חוזרים לארץ מוצאם ספוגים ברעיונות קיצוניים לפיגועי טרור מבית הגידול של האסלאם הקיצוני - והרי נמוש התאמן בשנה שעברה בסוריה בחברת לוחמי ג'יהאד.

אמש כינסה התביעה בצרפת מסיבת עיתונאים שבה נמסר כי נמוש שהה למעלה משנה בסוריה, זאת לאחר שהתקרב לאיסלאם הקיצוני במהלך נשיאה בעונש מאסר בצרפת.

(עדכון ראשון: 21:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully