וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכוי קלוש לעסקה: האשראי של קרי מהממשל הולך ואוזל

3.4.2014 / 9:21

פגישת החירום המשולשת אמש בירושלים לא הביאה לפריצת דרך, ובכירים אמריקנים אמרו לכלי התקשורת בארה"ב כי הגיעה העת לסיים את משימתו של שר החוץ האמריקני במזרח התיכון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

מדברים כדי שאפשר יהיה לדבר: פגישת החירום של נציגי ישראל, הרשות הפלסטינית וארצות הברית אמש (רביעי) בירושלים לא הביאה פריצת דרך, אלא רק הסכמה על כך שהצדדים ימשיכו לדבר בימים הקרובים בניסיון להאריך את השיחות. בישראל מכנים זאת, בנימה של ייאוש, "משא ומתן על המשא ומתן". את סיכויי ההצלחה מגדירים גורמים בשני הצדדים כ"קלושים".

עוד על תהליך השלום:
שר בכיר: "קרי חשף שלארה"ב אין בעיה לשחרר את פולארד"
פרשנות: הפנים פני אבו מאזן, אך הקול - קולו של ערפאת
"אבו מאזן מריח את חולשת ישראל ומעלה הדרישות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בירושלים עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"משא ומתן על המשא ומתן". קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

במקביל, מסתמן כי המרחב תמרון שקיבל שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מהבית הלבן הולך ומצטמצם. ביומיים האחרונים הופיעו בכמה כלי תקשורת בולטים בארצות הברית תדרוכים של בכירים אמריקנים, שאמרו כי הגיעה העת לסיים את משימתו של קרי במזרח התיכון. גורם המעורה בפרטי השיחות אמר לוואלה! חדשות כי התדרוכים הללו מבטאים מחלוקת בין קרי לבין גורמים בסביבתו של הנשיא ברק אובמה, הסבורים כי אין טעם להמשיך בשיחות אלא אם כן יחויבו המנהיגים להתמודד עם שאלות קשות.

את הקו הזה מובילה היועצת לביטחון לאומי בממשל סוזן רייס, שמאמינה כי שר החוץ קרי נקט גישה "רכה" ו"מלטפת" מדי כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך במשא ומתן. לשיטתה, קרי טעה כשהתייעץ ארוכות עם נתניהו על כל מילה ומילה בהסכם המסגרת, ולמעשה גיבש מסמך משותף לארצות הברית וישראל שהוצג רק בסוף התהליך לפלסטינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

יש עדיין סיכוי לשחרור פולארד

רייס, שנמצאת, לפי הפרסום השבוע ב"קול ישראל", בנתק מוחלט משגריר ישראל בוושינגטון ומקורבו של נתניהו, רון דרמר, זה חודשים, העדיפה שארצות הברית תציג מסמך דומה ל"מתווה קלינטון" משנת 2000 ותכריח את המנהיגים לומר כן או לא. קרי העדיף לנסות לגבש מסמך על בסיס עמדותיהם של הצדדים, וגילה שזה בלתי אפשרי. כפי שהוזהר מראש, הוא גילה שהמקסימום שנתניהו מוכן לתת רחוק מאוד מהמינימום שדורש אבו מאזן, ולהיפך.

בבית הלבן מסכימים כעת, בחוסר רצון עז, לתת לקרי לסחור במרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד כדי להאריך את השיחות - אבל לא מתוך אמונה שיגיע הסכם, אלא בניסיון נואש למנוע מהלומה נוספת ליוקרתה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית. למרות הפסימיות, למהלך הזה יש עדיין סיכוי נמוך להצליח. המפתח הוא שחרורם של 14 האסירים הערבים-ישראלים, שכבר ביוני 2013 דווח בוואלה! חדשות שהם הסוגיה שחסמה את קרי בדרך לחידוש השיחות. מאז חלפו תשעה חודשים, אבל בסוגיה הספציפית הזו, דבר לא השתנה.

אבו מאזן בלשכתו. AP
המקסימום שנתניהו מוכן לתת רחוק מאוד מהמינימום שדורש אבו מאזן, ולהיפך. אבו מאזן/AP

אתמול דיבר שר החוץ אביגדור ליברמן על המשבר שאליו נקלע המשא ומתן לאחר שהרשות הפלסטינית חתמה על 15 אמנות בינלאומיות בתגובה על כך שלא שוחררו האסירים מהפעימה הרביעית, ואמר כי כשהיה פרטנר בצד השני, ישראל ידעה להתגבר על כל המחלוקות וחתמה על הסכם שלום – עם מצרים וגם עם ירדן. "אני חושב שברור מעבר לכל ספק שהבעיה אינה הבנייה ביהודה ושומרון. הבעיה היא בכוונות האמיתיות של הפלסטינים", אמר השר, הצפוי לצאת השבוע לביקור בארצות הברית ולהיפגש עם קרי. "גם הניסיונות בקמפ-דיוויד ו-21 השנים שחלפו מאז הסכמי אוסלו הוכיחו שהבעיה היא בעצם הרעיון שעליו מבוסס ההסדר – שטחים תמורת שלום".

השרה הממונה על המשא ומתן מטעם ישראל, ציפי לבני, אמרה אמש כי הגשת האמנות היא הפרת התחייבות. לבני ביקרה בחריפות את המהלך, שלדבריה פועל לרעת המשא ומתן ולרעת הפלסטינים. "להגיד שהאמנות האלה לא מעודדות להרים ידיים? בוודאי. זה מזיק לאינטרס הפלסטיני. אם הם רוצים מדינה הם צריכים להבין שזה עובר בחדר המשא ומתן. אנחנו נמשיך לייצג את האינטרסים של מדינת ישראל", אמרה לבני באירוע הרמת כוסית לפסח בתל אביב והוסיפה כי "הימים האלה מאוד מורכבים ומסובכים".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully