וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון להצלת המו"מ: פגישת חירום משולשת בירושלים

לבני, עריקאת ואינדיק נועדו כדי להניע מחדש את תהליך השלום. גורם המעורה בשיחות: "הסיכוי קלוש, אך ממשיכים לנסות". קרי שוחח עם נתניהו ואמר לאבו מאזן: אל תסגור את הדלת

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

שליח ארצות הברית למשא ומתן המדיני, מרטין אינדיק, כינס אמש (רביעי) בירושלים פגישה משולשת עם השרה הממונה על המשא ומתן, ציפי לבני, ונציג הרשות הפלסטינית במשא ומתן, סאיב עריקאת. אינדיק צפוי להישאר באזור בימים הקרובים בניסיון למנוע את קריסת התהליך המדיני. אמש אמר לוואלה! חדשות גורם המעורה בפרטי השיחות כי סיכויי ההצלחה "קלושים, אך נמשיך לנסות".

במקביל לפגישה הזאת, דיווח ערוץ אל-מיאדין כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שוחח עם אבו מאזן, וביקש ממנו "לשמור על דלת המשא ומתן פתוחה". בנוסף, שוחח קרי גם עם ראש הממשלה נתניהו - אולם תוכן השיחה נותר חסוי.

"הגשת האמנות היא הפרת התחייבות", אמרה מוקדם יותר אמש לבני, בהתייחסות ראשונה למשבר בשיחות עם הפלסטינים נוכח ההחלטה של יו"ר הרשות אבו מאזן לחתום על 15 אמנות בינלאומיות בתגובה לאי-שחרור האסירים.

לבני ביקרה בחריפות את המהלך, שלדבריה פועל לרעת המו"מ ולרעת הפלסטינים. "להגיד שהאמנות האלה לא מעודדות להרים ידיים? בוודאי. זה מזיק לאינטרס הפלסטיני. אם הם רוצים מדינה הם צריכים להבין שזה עובר בחדר המשא ומתן. אנחנו נמשיך לייצג את האינטרסים של מדינת ישראל", אמרה לבני באירוע הרמת כוסית לפסח בתל אביב והוסיפה כי "הימים האלה מאוד מורכבים ומסובכים".

"מספר שעות השינה שלי לא רב, והכל בניסיון ממוקד ובמאמץ להמשיך משא ומתן מורכב, קשה ומסובך עם ומול הפלסטינים בקואליציה לא פשוטה", עקצה לבני את חבריה לממשלה מימין. "אבל, אנחנו יודעים מה המשימה שלנו, גם בימים שבא להרים ידיים".

עוד המשבר במו"מ
אבו מאזן הגיש לאו"ם את המסמכים החתומים
מתנגד לשחרור מחבלים: פולארד ויתר על שימוע לגבי שחרורו
העסקה המגבשת: הקפאה ושחרור אסירים תמורת פולארד

לטענתה, "לא הפלסטינים, ולא אף אחד אחר יכתיב לנו אם אנחנו נאבקים למען השלום או לא. גם בימים שנראה שהשלום מתרחק, ושההתנהלות של הצד השני לא נכונה קודם כל עבורו, וגם כשבתוך הבית יהיו מי שינסו להסיט אותנו מהדרך. אנחנו חוזרים ומתחייבים שנמשיך ונילחם למען השלום ונעמוד כחומה בצורה מול הקיצונים גם בממשלה שמנסים להעביר חקיקה קיצונית".

בנימין נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן, ערב לפני השקת השיחות הישירות. רויטרס
"צעדים לא מועילים". נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

בתוך כך, גורמים מדיניים בישראל אמרו אתמול כי החלטתו של יו"ר הרשות להעביר את מסמכי הפנייה לאמנות ולסוכנויות בינלאומיות משאירה "סיכוי נמוך מאוד" לסגירת עסקה ולהארכת המשא ומתן. "אבו מאזן החליט לפוצץ את השיחות, אין שום דרך אחרת לפרש את המהלך הזה", אמר לוואלה! חדשות גורם שמעורה בפרטי השיחות.

הגורם דחה בתוקף את הטענה הפלסטינית שאבו מאזן פנה לאו"ם בתגובה להפרת ההתחייבות הישראלית לשחרור הפעימה הרביעית של האסירים, שאמורה הייתה לצאת לפועל בסוף השבוע שעבר. "הוא ניצל את דחיית הפעימה הרביעית עד שתושג הסכמה על הארכת השיחות, כדי לברוח מהחלטות קשות, למרות שהובהר לו שלאחר חתימת העיסקה, הפעימה תצא לפועל".

"ישראל מאחרת בארבעה ימים"

מנגד, גורם פלסטיני ששוחח אתמול עם יו"ר הרשות אמר לוואלה! חדשות כי "ישראל מאחרת בשחרור הפעימה הרביעית של האסירים כבר בארבעה ימים. אם האסירים ישוחררו אפשר יהיה להגיע לעסקה ולהאריך את השיחות".

מזכ"ל אש"ף, יאסר עבד-רבו, הוסיף כי ההנהגה הפלסטינית מעוניינת בהמשך המשא ומתן עם ישראל בתיווכו של קרי - כך לפי פרסום בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען. "הפלסטינים רוצים בסיס אמיתי לתהליך השלום", אמר והוסיף כי "שחרור האסירים אינו תלוי במשא ומתן". לדבריו, מטרת השיחות היא להביא להסכם קבע בין הישראלים והפלסטינים.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ממריא ממינכן, שם השתתף בוועידה ביטחונית. 2 בפברואר 2014. AP
לא יחזור, לעת עתה. קרי/AP

גם האמריקנים הביעו אי-שביעות רצון מהמצב אליו נקלע המו"מ. "ישראל והפלסטינים נקטו צעדים לא-מועילים ביממה האחרונה, אף שאלה אינם מעידים שהצדדים רוצים בסיום שיחות השלום", אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקנית בתדרוך לכתבים בבריסל, שם שוהה כעת שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אשר ביטל את בואו לאזור נוכח המשבר במו"מ. לדברי הבכיר, שזהותו לא נחשפה, ארה"ב תדון עם שני הצדדים בצעדים האפשריים להמשך המגעים בימים הקרובים.

חרף הסיפא האופטימי, האמירה הזאת ממחישה את התסכול הגובר מצד וושינגטון לאור המשבר המחריף. לפי ה"ניו יורק טיימס", בסביבתו של הנשיא אובמה מאמינים שמאמצי התיווך של השר קרי "הגיעו לסף המיצוי, וכי ישראל והפלסטינים צריכים כעת לחלץ את עצמם מהמבוי הסתום".

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully