וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו עדכן השרים: הקפאה ושחרור אסירים תמורת פולארד

ראש הממשלה נועד שוב עם קרי כדי "ללטש" פרטי ההסכם שיביא לשחרור המרגל עוד לפני פסח ולהארכת המו"מ ל-2015, בתמורה לשחרור מאות אסירים והקפאה "שקטה". קרי עשוי לשוב לאזור

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

יש התקדמות, אך העסקה טרם נסגרה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עדכן הבוקר (שלישי) את שריו הבכירים על פרטי ה"עסקה הסיבובית" המסתמנת, וזאת לאחר שנועד הבוקר פעם נוספת בירושלים עם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. השניים ניסו "ללטש" את הפרטים האחרונים של הסכם להארכת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, וזאת בהמשך לשיחה בת כשלוש שעות אמש, שבמהלכה הוצגה העסקה.

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
שחרור פולארד – רק במסגרת "עסקת חבילה גדולה"
"הארכת המו"מ - רק אם תוקפא הבנייה בהתנחלויות"
דילמת האסירים: קרי יגיע לאזור כדי להציל את המו"מ

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, מרץ 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
העסקה טרם נסגרה. קרי ונתניהו, אמש בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

על פי גורמים ששוחחו עם ראש הממשלה, העסקה תכלול את שחרורו של המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד עוד לפני ליל הסדר ואת המשך המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ל-2015. בתמורה לכך, ישראל תסכים לשחרר את מחבלי "הפעימה הרביעית" וכן 400 אסירים נוספים ללא דם על הידיים, רובם צעירים וחלקם נשים, שהיא תקבע את זהותם - כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות. כמו כן, במסגרת העסקה ישראל תסכים להקפאת בנייה "שקטה" בהתנחלויות. נתניהו אמר הבוקר לשרי הליכוד כי יוקפאו מכרזי הבנייה בשומרון, אולם למרות הדרישה הפלסטינית, תימשך הבנייה שכבר החלה, כמו גם הבנייה הפרטית והבנייה במוסדות ציבור ובירושלים. בישראל אמרו הבוקר כי הושגה התקדמות בפגישה אמש, אך הפרטים הסופיים טרם נסגרו.

קרי אמור היה להמשיך אמש, בתום פגישתו עם נתניהו, לפגישה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. הפגישה נדחתה ונמסר כי תתקיים הבוקר, אך השניים לא נפגשו לבסוף, וקרי המריא בחזרה לאירופה אחרי הפגישה עם נתניהו. גורם שעודכן בפרטי השיחות אמר לוואלה! חדשות כי "אבו מאזן כבר הציג לצוות האמריקני בשורת פגישות שנערכו בימים האחרונים את הדרישות שלו. הוא גם שמע מהאמריקנים מה ישראל מוכנה לתת, ובנושא הזה אין שינוי משמעותי". סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי קרי עשוי לשוב מחר לאזור ולהיפגש עם אבו מאזן.

אמש נפגש קרי בירושלים עם ראש צוות המו"מ הפלסטיני סאיב עריקאת וראש המודיעין הכללי, מאג'ד פראג'. השניים העבירו לו את הדרישות הפלסטיניות. בין היתר, מדובר על שחרורם של מאות אסירים פלסטינים. לפי הדיווחים הבוקר בכלי תקשורת שונים בערבית, הדרישות הפלסטיניות הנוספות מלבד הקפאת הבנייה הן סיוע כספי ונכונות ישראלית שלא להרבות בפעילות בשטחי הרשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אבו מאזן בלשכתו. AP
"שמע מה ישראל מוכנה לתת, ובנושא הזה אין שינוי משמעותי". אבו מאזן/AP

גורמים מדיניים בישראל אומרים כי ראש הממשלה נתניהו יוכל להסכים לתנאים שהציב אבו מאזן להארכת השיחות אך ורק אם יוכל להציג "הישג ממשי" לשרי ממשלתו ולציבור הישראלי. שחרור ג'ונתן פולארד, הכלוא זה 29 שנים, מסתמן כהישג המרכזי שנתניהו מבקש מהאמריקנים, לצד הדרישה הבסיסית שהשיחות יוארכו והפלסטינים לא יפנו בחודשים הקרובים למוסדות האו"ם ולא יפעלו נגד ישראל בזירה הבינלאומית.

ראש הממשלה רמז בתחילת השבוע לכך שישראל תשיג "תמורה משמעותית" עבור עסקה להארכת השיחות. בישיבת שרי הליכוד שלשום הוא המליץ לשרים לא להתבטא נגד שחרור האסירים המתוכנן, שכן הם "לא מכירים את התמונה המלאה". נתניהו הדגיש כי כל עסקה שתוסכם מול האמריקנים תובא לאישור הממשלה, וכי לא תהיה עסקה מבלי שישראל תקבל תמורה ברורה. הוא אמר גם כי מדובר בעניין של ימים עד שנדע אם ישנה עסקה, או שהמשא ומתן הגיע לנקודת הפיצוץ.

שרים וסגני שרים בליכוד שמתנגדים נחרצות לשחרור אסירים ולהקפאת בנייה שרויים בימים האחרונים במבוכה ועוקבים בדריכות אחר הדיווחים והשמועות על פולארד, בידיעה שיהיה להם קשה להתנגד למהלכים שנויים במחלוקת אם הדבר יפגע בסיכוי לשחררו מהכלא. סגן שר הביטחון, דני דנון, אמר היום כי "כולנו רוצים לראות את יונתן פולארד כבר, בבית אבל לא בעבור שחרור סיטונאי של מחבלים. השחרור יהפוך את אבו מאזן למנהיג ערביי ישראל הקיצונים ונשלם על כך בדם רב בעתיד". דנון אף הפיץ הבוקר מאמר שפרסם פולארד לפני כמה חודשים בעיתון ג'רוזלם פוסט, ובו הביע התנגדות לשחרור מחבלים במסגרת המשא ומתן המדיני. פולארד אמנם מתנגד לכך, אבל ספק רב אם שרי הליכוד יוכלו גם הם להתנגד למהלכים השנויים במחלוקת, אם הדבר יפגע בסיכוי לשחרר את פולארד מהכלא.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully