וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחרור פולארד – רק במסגרת "עסקת חבילה גדולה"

1.4.2014 / 7:15

לראשונה מזה שנים הודו גורמים אמריקנים כי מתקיים דיון בנושא שחרור המרגל היהודי-אמריקני. התנאים: שחרור מאות אסירים פלסטינים והקפאת הבנייה. כיצד יצדיק זאת הימין?

צילום: לע"מ, רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארה"ב תסכים לשחרר את ג'ונתן פולארד אך ורק במסגרת "עסקת חבילה גדולה" - כך אמר אמש (שני) גורם מדיני ישראלי בתום פגישתם של ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. לדברי הגורם, ארצות הברית מוכנה - לראשונה מזה שנים - לדון ברצינות בשחרורו של פולארד. אך המחיר, כך הוא טוען, יהיה משמעותי. תמורת שחרורו של פולארד יצאו לחופשי מאות אסירים פלסטינים, בהם אסירים ערבים-ישראלים ותתבצע הקפאה "שקטה" של הבנייה בהתנחלויות - שני תנאי יסוד של הפלסטינים להארכת המשא ומתן.

עוד באותו נושא:
”הארכת המו”מ - רק אם תוקפא הבנייה בהתנחלויות”
בנט: שחרור 400 אסירים פלסטינים "לא יקום ולא יהיה"
הרצוג: "במקום לשחרר אסירים, צריך להקפיא ההתנחלויות"

אמש טרם הושגו הסכמות בנושא, אך ייתכן שהיום בבוקר, עם פגישתם הצפויה של קרי ואבו מאזן, יחול שינוי. אם קרי אכן יגיע לאבו מאזן עם הסכמה ישראלית להקפאה שקטה ולשחרור מאות אסירים, יש סיכוי שהוא יעמוד במשימה שהציב לעצמו עם הגעתו לאזור - תפירת "עיסקה" להארכת המשא ומתן, רגע לפני שהעסק מתפוצץ.

נתניהו וקרי נפגשו: "רק הסכם יביא לביטחון ושגשוג כלכלי". רויטרס
רגע לפני שהעסק מתפוצץ. פגישת קרי-נתניהו, אתמול/רויטרס

בחודשים האחרונים פורסמו בתקשורת כמה דיווחים על התגמשות אמריקנית בנושא פולארד שנמצא במאסר מזה 29 שנים עקב הרשעה בריגול. בסוף 2013 פורסם כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, תומך בשחרורו במסגרת המשא ומתן. הידיעות בנושא הוכחשו על ידי מחלקת המדינה והבית הלבן. בשבוע שעבר פורסם בגלי צה"ל כי פולארד ישוחרר תמורת 14 אסירים ערבים-ישראלים שאבו מאזן דורש את שחרורם מאז חידוש השיחות, וגם הפעם התייצבו הגורמים הרשמיים בארצות הברית ואמרו כי אין כל תכניות לשחרר את פולארד. עם זאת, אמש הודו גורמים אמריקניים שאכן מתקיים דיון בנושא.

רק בשבוע שעבר אמר לוואלה! חדשות גורם מדיני ישראלי כי "ייתכן שארצות הברית תפצה את ישראל על שחרור האסירים הפלסטינים באמצעות שחרור פולארד, אבל המחיר יהיה גבוה יותר משחרור 14 אסירים ערבים ישראלים שאבו מאזן בטוח שהובטחו לו מראש". בעקבות פגישתו של קרי עם נתניהו אמש, הולך ומתבהר מה תידרש ישראל לתת כדי שהממשל ישחרר את פולארד - וכלל לא בטוח שנתניהו יצליח לשכנע בכך את שרי הממשלה, אפילו תמורת שחרורו של המרגל היהודי-אמריקני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עצרת תמיכה בשחרורו של ג'ונתן פולארד, מרץ 2013. טלי מאייר
הפגנה לשחרור פולארד/טלי מאייר

אין זה מקרי שהמטה הציבורי למען שחרורו של פולארד שומר על שתיקה בימים האחרונים. האפשרות שפולארד ישוחרר תמורת שחרור מאות אסירים פלסטינים והקפאת בנייה, מעוררת מבוכה ובלבול בקרב תומכיו מימין. את סוגיית ההקפאה נתניהו יכול לעקוף בקלות, שכן הפלסטינים מוכנים להסתפק בהקפאה "שקטה" ללא החלטת ממשלה וללא צו אלוף. הקושי העיקרי יהיה להצדיק את שחרורם של כ-400 אסירים פלסטינים, ביניהם ערבים-ישראלים, וזאת לאחר שחרורם של מאה אסירים בשלב הנוכחי של השיחות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully