וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת האסירים: קרי יגיע לאזור כדי להציל את המו"מ?

31.3.2014 / 0:21

בעוד ישראל והרשות ממשיכות "להתקוטט" על נושא האסירים, ינסה שר החוץ האמריקני למנוע את פיצוץ המו"מ. הצדדים כנראה יסכימו להארכת השיחות, אך על בסיס הסכמות שבעל פה בלבד

ג'ון קרי במסיבת עיתונאים על לבנון ואוקראינה, פריז, מרץ 2014. רויטרס
לא מתייאש. שר החוץ קרי/רויטרס

בצל המחלוקת על שחרור האסירים והביקורת בממשלה עצמה על המשך השיחות עם הפלסטינים, נמשכים מאמצי התיווך האינטנסיביים של ארה"ב בניסיון למצוא נוסחה שתאפשר את המשך המשא ומתן. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, השוהה כעת בפריז, עשוי להגיע היום (שני) או מחר לסבב פגישות באזור, כדי לסייע לצוות שלו בירושלים לסגור עסקה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הרשות אבו מאזן.

נקודות המחלוקת העיקריות בין הצדדים נותרו שחרור האסירים ערביי ישראל והקפאת הבנייה בהתנחלויות. אלה בדיוק אותן סוגיות שהקשו על חידוש המשא ומתן בקיץ שעבר: הפלסטינים דרשו שחרור של כל האסירים הביטחוניים שנעצרו לפני הסכמי אוסלו, או לחילופין הקפאה מלאה מעבר לקו הירוק. נתניהו הסכים לשחרר את כל האסירים הפלסטינים שנעצרו לפני הסכמי אוסלו, אך סרב לכלול בכך גם את ערביי ישראל.

הנוסחה שגובשה בעת חידוש המשא ומתן, לאחר מאמץ רב מצד קרי, הייתה שישראל תשחרר את כל האסירים הפלסטינים שאבו מאזן דורש, אך לא תתחייב לגבי האסירים אזרחי ישראל, שאת ההחלטה בעניינם הוחלט לדחות. בהחלט ייתכן שגם הפעם תתקבל החלטה דומה: שחרור קבוצה גדולה של אסירים פלסטינים, לצד דחיית ההחלטה בעניינם של כ-20 אסירים בעלי תעודות זהות כחולות.

עוד על תהליך השלום:
המחיר הפלסטיני עולה: אלף אסירים עבור הארכת המו"מ
נתניהו על שחרור האסירים: "או שזה ייסגר, או שזה יתפוצץ"
בנט: שחרור 400 אסירים פלסטינים "לא יקום ולא יהיה"

מסמך המסגרת - סיבה להארכת השיחות

אלא שאבו מאזן דורש כעת לא רק את שחרור האסירים, כי אם גם הקפאת בנייה "שקטה" (ללא החלטת ממשלה וללא צו אלוף) מחוץ לגושי ההתנחלויות הגדולים. נתניהו יהיה מוכן לקבל את הדרישות הללו רק תמורת התחייבות פלסטינית להארכת השיחות לחצי שנה לפחות, מה שיגביל את יכולתו של אבו מאזן לפנות לעצרת האו"ם בשנה הנוכחית. אם יוחלט להאריך את השיחות ייתכן ששני הצדדים יעדיפו לעשות זאת שלא על סמך "מסמך המסגרת" שהאמריקנים גיבשו בחודשים האחרונים, אלא על סמך הבנות כלליות בעל פה. גיבוש מסמך מסגרת מעודכן יוצג כסיבה להארכת השיחות.

קרי נמנע בחודשיים האחרונים מביקורים באזור, לאחר שהגיע למסקנה שביקוריו התכופים מעלים את רף הציפיות ויוצרים לחץ מימין על המנהיגים, בעיקר על נתניהו. לאחר ביקורו האחרון בירושלים בתחילת ינואר, נוצר הרושם שבפעם הבאה שהוא יגיע הוא ישלוף מכיסו את הסכם המסגרת שיטלטל את הקואליציה ויעמיד את המנהיגים בפני החלטות קשות. אלא שהפעם הזו לא הגיעה: את שתי פגישותיו האחרונות עם אבו מאזן קיים קרי בפריז ובעמאן, ושתיהן הסתיימו בכישלון. אם אכן יגיע לכאן ב-48 השעות הקרובות, זה לא יהיה כדי להציג מסמך אלא כדי למנוע פיצוץ ולהרוויח זמן. האמריקנים אופטימים לגבי יכולתם להאריך את השיחות - דבר ששני המנהיגים מעוניינים בו - אבל בשלב הנוכחי, אפילו המעט הזה אינו מובטח.

(עדכון ראשון: 23:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully