וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיבוש הרוסי מתקדם: היום משאל עם בקרים

ארה"ב זועמת, הגינוי באו"ם נפל והלחץ הרוסי צפוי לעשות את שלו: תושבי חצי האי יצביעו בעד סיפוח לרוסיה, במה שהפך לעימות החריף ביותר בין מוסקבה למערב מאז המלחמה הקרה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

עוד שלב בדרך לסיפוח קרים לרוסיה: 1.5 מיליון תושבי חצי האי הולכים היום (ראשון) לקלפיות, במטרה להשתתף במשאל עם שיכריע אם ברצונם לעבור מריבונות אוקראינית - כפי שהיו עד לנפילתו של הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ', לריבונות רוסיה. עצם קיומו של משאל העם עורר את זעמו של השלטון החדש בקייב, ובעיני רבים גרמה למשבר החמור ביותר ביחסים בין המזרח למערב מאז המלחמה הקרה.

עוד בוואלה! חדשות:
מרגש: דניאל שנפצע אנושות בפיגוע בבורגס מתחתן
חיסול בלוד: אישה נרצחה 4 חודשים לאחר בעלה
חשד לפיגוע דריסה בגוש עציון; 4 שוטרי מג"ב נפצעו קל

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 (שעון ישראל), וייסגרו בשעה 20:00. תוצאות ראשוניות צפויות במהלך הלילה, ותוצאות רשמיות יפורסמו מחר או מחרתיים. מעצמות המערב ניסו להילחם בהחלטה לקיים את משאל העם ולהגדירו לא-לגיטימי, אך הצהרה בנוסח זה נדחתה הלילה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, כיוון שרוסיה הטילה עליה וטו.

משאל עם בחצי האי קרים על הישארות באוקראינה או סיפוח לרוסיה. AP
קרים לקראת סיפוח/AP
LIVE

לפני כמה שבועות - מיד לאחר הדחת ויקטור ינוקוביץ' מתפקידו, השתלטו אלפי חיילים רוסים על חצי האי שלחופי הים השחור, ורבים מהאנשים המזוהים עם הקרמלין במוסקבה פעלו בימים האחרונים כדי לוודא שתוצאות משאל העם אכן יהיו כרצונו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. הפעילות הזאת, לצד העובדה שבחצי האי ישנו רוב של אוכלוסיה המזהה עצמה כרוסית, צפויה לגרום לכך שמשאל העם יכריע באופן חד-משמעי כי תושבי חצי-האי רוצים להצטרף לרוסיה. המהלך עשוי להביא לכך שארצות הברית והאיחוד האירופי יטילו סנקציות על מוסקבה.

רוסיה הטילה וטו, ההצהרה באו"ם נפלה

סיבה נוספת לכך שסביר שהציבור בקרים יכריע ברוב גדול בעד ההצטרפות לרוסיה, טמונה בעובדה שרבים מתושבי חצי האי, לרבות המיעוט הטטארי, המוסלמי והטורקי בקרים - המהווים כ-12% מתושביו, מתכננים להחרים את המשאל כליל.

עם זאת, לצד אלה השואפים להצטרף למעצמה הרוסית, על כל היתרונות שבכך, יש בין תושבי קרים גם כאלה שמתנגדים ליוזמה הבריונית של מוסקבה לנצל את יתרונותיו הכלכליים של חצי האי, ואת חולשתה הצבאית של אוקראינה. סרגיי, תושב סבסטופול, אמר כי יתמוך אמנם בהצטרפות לרוסיה, אך ציין כי משאל העם מביא לפיצול משפחות. "לא דיברתי עם אחי מקסים מאז החודש שעבר, אחרי שהתווכחנו בטלפון על המצב", סיפר לרויטרס. "הוא גר בקייב עם אשתו, והקיצוניים שם שטפו לו את המוח". למרות המתיחות ברחובות, נשמר השקט ברחובות הערים בקרים, אך לכך יש להניח שתורמת גם הנוכחות של כוחות ביטחון רבים.

מאמצי המערב להילחם במשאל העם עלו בתוהו. הלילה הטילה מוסקבה וטו על הצהרה של מועצת הביטחון שהגדירה את משאל-העם כלא-לגיטימי. ההצהרה, שנוסחה על ידי ארצות הברית, קראה לקהילה הבינלאומית שלא להכיר בתוצאותיו. "זהו רגע עצוב ומכריע", אמרה שגרירת ארצות הברית לאו"ם, סמנתה פאוור, שציינה עוד: "קרים הוא חלק מאוקראינה היום, הוא יהיה חלק מאוקראינה מחר והוא יהיה חלק מאוקראינה בשבוע הבא. הוא יהיה חלק מאוקראינה עד שהגדרה זו תשונה בהתאם לחוק האוקראיני והבינלאומי". 13 מתוך 15 החברות במועצת הביטחון הצביעו בעד ההחלטה, כשלצד רוסיה המתנגדת, סין נמנעה בהצבעה. "הסיפוח הזה לא משפיע רק על אוקראינה, הוא משפיע על כולנו", הזהיר ג'רארד ארו, שגרירה של צרפת לארגון הבינלאומי, שהוסיף: "הווטו הזה ייראה כהפסד של רוסיה בלבד".

הכנות למשאל העם לסיפוח קרים לרוסיה. סימפרופול, 15 במרץ 2014. רויטרס
מה יכריעו תושבי קרים?/רויטרס

רוסיה, מצדה, גינתה את הכוונה האמריקנית להתערב בנעשה באוקראינה. בהודעת משרד החוץ במוסקבה נכתב כי "למרבה הצער, לא יציבות אוקראינה, לא הביטחון שלה ולא שגשוג אזרחיה עומד לנגד עיני וושינגטון".

הפלישה הצבאית דה-פקטו של פוטין לקרים הוצדקה על ידו בכך ש"פשיסטים" הם אלה שהניסו את ינוקוביץ' מקייב לפני כחודש, בהפיכה האלימה בה נהרגו כמעט מאה בני אדם. המהומות בבירה החלו כשינוקוביץ' חזר בו מעסקת סחר ענקית עליה חתם עם אירופה, לטובת הידוק הקשרים הכלכליים עם רוסיה. הדבר הביא לכך שאלפי חיילים, שהקרמלין עדיין מתכחש רשמית שהם אנשיו, השתלטו על בסיסי צבא אוקראינה בחצי האי, כשהם חמושים במשוריינים וקני ארטילריה.

משאל עם בחצי האי קרים על הישארות באוקראינה או סיפוח לרוסיה. AP
הלחץ צפוי לעשות את שלו. מצביעים בקרים/AP

עדכון ראשון: 7:51

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully