וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום המשאל על סיפוח לרוסיה: "המולדת קוראת לכם"

16.3.2014 / 0:05

המהלך שהוביל למשבר החמור ביותר מאז המלחמה הקרה יוצא לדרך, חרף איומי המערב בסנקציות על מוסקבה. ראש ממשלת קרים: יותר מ-80% תומכים. התושבים במצוקה: "זה מפלג משפחות"

עריכה: מיכאל ברגמן

(שרי החוץ של רוסיה וארה"ב, לאחר כישלון השיחות ביום שישי)

הספירה לאחור לקראת סיפוחו של קרים לרוסיה החלה: בחצי האי שלחופי הים השחור ייפתחו הבוקר (ראשון) הקלפיות, ויחל משאל העם שהביא למחלוקת הקשה ביותר בין רוסיה למערב מאז המלחמה הקרה. על אף איומים חוזרים ונשנים בסנקציות מצד ארצות הברית והאיחוד האירופי, צפויים מרבית בעלי זכות הבחירה – מיליון וחצי במספר – להביע את תמיכתם במסירת האזור מאוקראינה לידי של השכנה הגדולה, שיש להם קשרים אתניים ותרבותיים עמה. המיעוט המוסלמי-טטרי, כ-12% מהאוכלוסייה בקרים, הודיע כי יחרים את ההצבעה, למרות הבטחות לסיוע בכסף ובקרקעות.

המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות:
רוסיה הטילה וטו על החלטה הקובעת שהמשאל על קרים לא תקף
מאמץ אחרון למנוע את סיפוח קרים: "תהיה קטסטרופה"
מפגן הכוח של פוטין: עם רייטינג כזה קשה להתחרות

תושבי חצי האי קרים נערכים למשאל העם בנוגע לסיפוחו לרוסיה. רויטרס
מיליון וחצי מצביעים, רובם יתמכו. תושבים מניפים דגלי רוסיה, הלילה בחצי האי קרים/רויטרס

סרגיי אקסיונוב, ראש הממשלה המקומי של קרים שקייב איננה מכירה בו, אמר כי למעלה מ-80% מהתושבים תומכים במשאל העם, וכי הוא יהיה חופשי והוגן. לדבריו, תהליך הסיפוח עשוי לארוך שנה. הוא ציין כי כ-15 אלף אנשי ביטחון יבטיחו כי יום ההצבעה יעבור בשלום. על אף הביטחון בתוצאות, הרשויות בקרים חילקו מנשרים ברחבי סימפרופול הבירה, שעליהם נכתב בין היתר "המולדת קוראת לכם", "הגידו כן לרוסיה". מנגד, בכיכר העצמאות בקייב, שהייתה למוקד המחאות נגד הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ', מאות הפגינו וקראו: "קרים זה אוקראינה. אנשי קרים, אנו תומכים בכם".

הכנות למשאל העם לסיפוח קרים לרוסיה. סימפרופול, 15 במרץ 2014. רויטרס
הכנות למשאל העם בקלפי בסימפרופול/רויטרס

היום גבר עוד יותר המתח בין רוסיה לאוקראינה. משמר הגבול האוקראיני הזניק מטוסים לאחר שכוחות רוסיים השתלטו על תחנת גז טבעי בעיר סטרילקובה, כעשרה קילומטרים מצפון לחצי האי קרים. לפי הדיווח, 120 צנחנים רוסים כבשו את התחנה, בפעולה הצבאית הראשונה שמתבצעת מחוץ לחצי האי, מאז פלשה רוסיה בסוף פברואר. גורם רוסי רשמי אמר כי הם עשו זאת על מנת להגן על תחנת הגז מפני "מתקפות טרור".

חיילים רוסים פרצו ל"מלון מוסקבה" בסימפרופול, שבו שהו עיתונאים זרים. חצי האי קרים, 15 במרץ 2014. רויטרס
פשיטה שנועדה להרתיע עיתונאים. חמושים ב"מלון מוסקבה" בסימפרופול, הלילה/רויטרס

בסימפרופול, בירת חצי האי קרים, פרצו הלילה שוטרים חמושים לבית מלון שבו מתארחים כתבים שמסקרים את המשבר. עדיי ראייה דיווחו כי כ-30 גברים שלראשם כובעי גרב ובידיהם נשק אוטומטי נכנסו ל"מלון מוסקבה" וטיפסו לקומה הרביעית של הבניין. שר ההגנה של קרים, ואלרי קוזנצוב, אמר: "בדקנו הכול והתברר כי זה בדוי. יש מלחמת מידע שמתנהלת, והיא נעשית על ידי קייב. בדקנו הכול ואנו מוכנים לכל התפתחות". כתבים ממדינות מערביות שנמצאים בחצי האי הלינו בימים האחרונים על הטרדות מצד פעילים פרו-רוסים. אנשים שנכחו בבית המלון אמרו כי הפשיטה נועדה להרתיע עיתונאים ערב משאל העם.

מפגינים בעד סיפוח חצי האי קרים לרוסיה. סימפרופול, 15 במרץ 2014. רויטרס
מפגינים למען סיפוח חצי האי בבירה המקומית סימפרופול/רויטרס

גם בזירה הדיפלומטית נמשכו האזהרות וחילופי ההאשמות ההדדיים, לאחר הדיון במועצת הביטחון של האו"ם שבו הטילה רוסיה וטו על נוסח החלטה שקובע כי משאל העם מחר איננו תקף. ארצות הברית והמערב גינו בתוקף את המהלך, ואילו אוקראינה התחייבה לנקוט את "כל הצעדים האפשריים" כדי להדוף את מעשיה של רוסיה בשטחה. עם זאת, קייב קראה לאזרחיה שלא להגיב להתגרויות מצד רוסיה, מחשש שהדבר יביא להסלמה נוספת שתספק לרוסיה צידוקים לפלישה נרחבת יותר. בצעד שהוא סמלי בלבד, הצביע הפרלמנט בקייב על פיזורה של האסיפה האזורית בקרים, שהחליטה על משאל העם והתומכת בסיפוח.

רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם שבו רוסיה הטילה וטו על נוסח ההחלטה של המערב/רויטרס

רוסיה מצדה הצהירה פעם נוספת כי היא מוכנה להגן על הרוסים השוהים במדינה השכנה מפני לאומנים קיצונים, שלדבריה מאיימים על ערים במזרח אוקראינה. דמיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין, אמר כי "אנו מקווים בכל לבנו שגם לנו וגם לבעלי בריתו יש מספיק חוכמה והבנה פוליטית להימנע מזליגה לעימות חריף יותר". על פי ההערכות, רוסיה – וגם חצי האי קרים – יסבלו מהפגיעה בקשרי המסחר הרבה יותר ממדינות המערב.

בערים המרכזיות בקרים, סימפרופול וסבסטופול – בשנייה עוגן הצי הרוסי – הורגשה גם במהלך סוף השבוע נוכחות צבאית בולטת. תושבים פרו-אוקראינים סיפרו על מספר גדל והולך של מתנדבים פרו-רוסים, רבים מהם נושאים אלות, שמסיירים ברחובות ועורכים סריקות בתחנת הרכבת המרכזית בסימפרופול. "הרוסים מטילים עלינו אימה, מכים אותנו, חוטפים פעילים, מפעילים לחץ על התקשורת, אבל אנחנו חייבים להתעקש", אמר אולג מיקולאיצ'וק, תושב העיר בן 21. "אנו לא יכולים להיאבק בהם עם נשק, חייבים לעשות את זה בשקט".

תושבי חצי האי קרים נערכים לקראת משאל העם. רויטרס
מכינים את הקלפיות בחצי האי קרים, אתמול/רויטרס

סרגיי, תושב סבסטופול, אמר כי יצביע בעד הסיפוח לרוסיה, אולם ציין בצער כי הדבר מפלג משפחות. "לא דיברתי עם אחי מקסים מאז החודש שעבר אחרי שהתווכחנו בטלפון על המצב. הוא גר בקייב ואשתו שטפה לו את המוח כך שיתמוך בקיצונים שם", סיפר. עדיין לא ברור מה יעלה בגורלם של תושבי האזור התומכים באוקראינה וכן בזה של חייליה המוצבים שם, אשר צפו בחוסר אונים בכוחות הרוסיים משתלטים על חצי האי.

מפגינים למען סיפוח חצי האי קרים לרוסיה. סבסטופול, 15 במרץ 2014. רויטרס
גם בסבסטופול הפגינו בעד הסיפוח/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully