וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד דרך למימוש החלום: קרן הסיוע לפונדקאות

פרט לבעיות הביורוקרטיות, רבים שרוצים לממש את חלום ההורות בהליך פונדקאות נתקלים בעלויות אדירות. קרן חדשה שהושקה תוזיל את ההליך. "רתמנו את העושר למען אלה שאין להם"

רן פול דיין, ינואר 2014. דרור עינב
יוזם הקרן לסיוע. פול-דיין/דרור עינב

לאחרונה עלה לכותרות עיכוב מתן הדרכונים לתינוקות שנולדו לישראלים בתאילנד בהליך פונדקאות. הבעיה הזו אמנם נפתרה, אולם בפני ישראלים רבים – שעבורם זו הדרך היחידה להביא לעולם צאצאים, המשוכה העיקרית בעניין היא זו הכלכלית. "התחושה הקשה מכל היא שכסף הוא שעומד ביני לבין הגשמת חלום ההורות", אומרת טל (שם בדוי), שנאלצה לפנות להליך פונדקאות בשל בעיית בריאות. "תחילה", כך היא מספרת, "המדינה מענישה אותי על רווקותי ולא מאפשרת לי לבצע את ההליך בארץ כי אני רווקה, ובהמשך גיליתי שאני נענשת גם בחו"ל כי אין לי 70 אלף דולר".

רן פול-דיין ובן זוגו גרג, שביצעו את הליך הפונדקאות בשנת 2001, חשו את המצוקה של אלה שמתמודדים עם האתגר הכלכלי הלא פשוט, אשר בחו"ל עולה פי 2 כמעט מאשר בישראל – והקימו קרן סיוע חדשה המושתתת על עקרון קבוצת הרכישה. מטרת הקרן לסייע לרבים שאין ביכולתם לעמוד בעלות הפונדקאות בעצם, ולהגשים את חלום ההורות. הקרן תוצג בכנס הפונדקאות והפריון הבינלאומי השני שייפתח הערב (חמישי) במרכז העירוני בגן מאיר בתל אביב שבו ישתתפו כ-30 גופים הפועלים בתחום. יישאו בו דברים שרת המשפטים ציפי לבני, ח"כ עדי קול וראש עיריית תל אביב, רון חולדאי.

עוד באותו נושא
פיקוח וחברות תיווך: כך תקודם הפונדקאות בישראל
משרד החוץ: ”לא לבצע פונדקאות בתאילנד”
דעה: פונדקאות בחו”ל - הסתבכות ידועה מראש

פול-דיין, מייסד ארגון Men Having Babies העומד מאחורי הכנס והקרן ביצע את ההליך בימים בהם שוק הפונדקאות היה בחיתוליו. "באותם ימים אפילו איתור תרומת ביצית היה פרויקט לא פשוט, מה שהוביל לבסוף לקבלת תרומה מהדודה של הילדים", מסביר פול-דיין, "הקשיים השונים שחווינו לאורך ההליך הובילו לכך שלא עובר יום בלי שאני נפעם וחש אסיר תודה על המזל שנפל בחלקנו - בן ובת מקסימים, ואני מרגיש שאני חייב לסייע לאחרים להגיע למקום הזה".

זוגות חד-מיניים שבו מתאילנד עם תינוקותיהם לאחר הליך פונדקאות, ינואר 2014. צילום: זאב ינאי,
ההורים חוזרים מתאילנד עם התינוקות/צילום: זאב ינאי

עם הרצון "להעביר הלאה" החל פול-דיין להתנדב בגופים שונים הקשורים לתחום ולמד קצת על המצב בשטח. "התחלתי בהנחיית קבוצות של אנשים שרוצים להיות הורים וראיתי אנשים שמגיעים מדי חודש ופשוט לא יודעים מה לעשות, כשמה שהפריד בינם לבין החלום זה העלויות", מספר. אחרי שפגש את הגופים המסייעים לזוגות וליחידים בנושא הפונדקאות הבין שיש צורך בשינוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

סיוע של עד 8 אלף דולרים

"היעדר תחרות והיעדר שקיפות הובילו אותי להקמת הארגון, תוך הבנה שמדובר בהזדמנות לעשות משהו ולרתום את העושר, שנעשה על גב אנשים, למען אנשים שלא יכולים להרשות זאת לעצמם".

על ידי חבירה לארגונים מקומיים, בהם עמותת "אבות גאים" בישראל, מיפה הארגון של פול-דיין את הנעשה בשוק המקומי, ויזם הקמת קרן תוך שהוא נעזר בעקרון ההתאגדות וזאת על מנת לרתום למטרה את כל השחקנים בשוק בהם סוכנויות, מרפאות, עורכי דין ועוד.

בהמשך הוקמו שני מסלולי סיוע, שעל מנת ליהנות מהם נדרשים הפונים לעמוד במספר קריטריונים. במסלול הראשון, אליו פנו כבר עשרות זוגות, מוצעות הנחות בסכום כולל של כ-800 אלף דולר בקרב נותני השירותים להליך. על מנת להיות להיכלל ב-250 המקומות המוקצים, יש לעבור מיון ראשוני ולעמוד במספר קריטריונים בהם רף הכנסה, גיל, שנות חיים משותפות, היעדר ילדים, היעדר רישום פלילי ועוד. "רוב ההנחות שאנחנו מציעים במסלול זה הן לביצוע ההליך בארה"ב שם אנחנו פועלים. מי שימצא זכאי יכול לקבל הנחה שנעה בין 18,000-8,000 דולרים" מסביר פול-דיין.

מסלול הסיוע השני מציע תמיכה כלכלית ישירה ומלאה לזוגות הנכנסים להליך ועל כן זכאות זו מצריכה עמידה בקריטריונים נוספים וראיונות אישיים. "במסלול זה אנו לוקחים אחריות מלאה על האנשים שזוכים במימון מלא. לשם כך נערוך בדיקות מעמיקות בעזרת עובדת סוציאלית שבוחנת מכלול שלם של היבטים. בסופו של הליך, עשרת הזוגות שייבחרו יקבלו סיוע הנע בין 30-80 אלף דולרים. אלו אנשים שאם לא נעזור להם – הם לא יהיו הורים בשום צורה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully