וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: "לא לבצע פונדקאות בתאילנד"

לעשרות המשפחות שתקועות בתאילנד עם תינוקות שנולדו בפונדקאות עדיין אין פתרון, אולם משרד החוץ כבר ממהר להכריז: לא נוכל לעזור יותר להורים שיבצעו שם את ההליך בעתיד

מערכת וואלה!

(מתוך מהדורת וואלה!)

בעקבות תסבוכת הפונדקאות בתאילנד מורה היום (שלישי) משרד החוץ לישראלים - אל תבצעו הליכי פונדקאות בתאילנד. בהודעה שהוציא המשרד לאחר הערכת מצב שנערכה אתמול, ובהמשך לאזהרת המסע שהוציא בחודש שעבר, נכתב כי מדינת ישראל לא תוכל לסייע להורים לילדים שייוולדו בתאילנד בהליך פונדקאות החל מה-30 בנובמבר 2014, זאת במטרה לאפשר לכל מי שכבר החל בתהליך להשלימו.

עוד על תסבוכת הפונדקאות בתאילנד:
פונדקאות בחו"ל: הסתבכות ידועה מראש
"שלחו זוגות לפונדקאות בתאילנד והימרו שלא ייתקעו"
תקועים עם תינוקם בתאילנד: "מה אם השלטון ייפול?"

הנחייה זו יוצאת בזמן שעשרה תינוקות ישראלים והוריהם כבר "תקועים" בתאילנד, ועוד כמאה זוגות נוספים נמצאים בשלבים שונים בהליך וישראל מתקשה למצוא את הדרך להנפיק לילדים דרכון ישראלי שיאפשר את שובם ארצה. הבעיה נוצרה בשל עמדת הרשויות בתאילנד והחוק לפיו הילדים הנולדים במדינה לאם אזרחית תאילנד הינם אזרחי המדינה לכל דבר ועניין.

עומרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון לנצט-שפיר הביאו לעולם את בתם שי אך אינם יכולים להגיע עמה לארץ. ינואר 2014. באדיבות המצולמים
עומרי ואלון לנצט-שפיר עם בתי שי, שתקועים בתאילנד/באדיבות המצולמים

המצב בתאילנד שונה ממדינות רבות בעולם בהן מבצעים ישראלים הליכי פונדקאות, היות והליך זה אינו מוסדר בחוק במדינה. לפי החוקים הקיימים בתאילנד, כל אזרחית המדינה היולדת תינוק הינה אימו ובעלת המשמורת החוקית עליו. כמו כן, יש לציין כי מדובר ביעד חדש בו החלו ישראלים לקיים הליך פונדקאות רק בשנה האחרונה, לאחר סגירתה של הודו בפני זוגות חד מיניים זרים והערמת קשיים על ביצוע ההליך גם לזוגות הטרוסקסואליים. הזוגות שתקועים כעת בתאילנד הינם הזוגות הראשונים שפנו לביצוע ההליך במדינה.

בשל המצב המשפטי האמור, נסמכו חברות התיווך שתיווכו בין הזוגות לפונדקאיות על חוות דעת משפטיות לפיהן יספיק מסמך ויתור של האם על תינוקה והעברת כל הזכויות לידי אביו הישראלי על מנת לרצות את הרשויות בתאילנד. אלא שמגעים שניהל משרד החוץ מול הרשויות בבנגקוק זה כמה חודשים העלו כי אלו אינן תומכות בביצוע ההליך על ידי זרים וכי יש לעקוב אחר החקיקה המתגבשת בנושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגופים המתווכים בתחום הפונדקאות ערכו הליכים מבלי שבדקו מראש את הדין המקומי לאשורו". ההורים וילדיהם התקועים בתאילנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"במטרה לפתור את הקשיים שנוצרו לתינוקות שנולדו בתאילנד כתוצאה מהליכי פונדקאות שבוצעו על ידי ישראלים במדינה זו", נכתב בהודעת המשרד בשיתוף משרד המשפטים ורשות האוכלוסין וההגירה, "מקיימת שגרירות ישראל בתאילנד מזה זמן מגעים עם הרשויות במדינה זו... איננו חוסכים כל מאמץ למציאת פתרון מהיר, הולם וראוי לבעיה האנושית שהתעוררה. לכאורה נראה, כי הגופים המתווכים בתחום הפונדקאות ערכו הליכים מבלי שבדקו מראש את הדין המקומי לאשורו".

על מנת לאפשר הנפקת דרכון ישראלי, מבקשים במשרד החוץ מההורים בתאילנד להציג מסמך הסכמה של האם הפונדקאית להוצאתו לצמיתות של הילד מהמדינה לישראל עם אביו, באופן שיהיה תקף על פי הדין התאילנדי העוסק בוויתור האם על זכויותיה ההוריות. עוד טוענים במשרד, כי עד כה התקבלו שתי פניות בלבד להנפקת דרכון ישראלי לשגרירות בבנגקוק, אולם לא התקבל בשגרירות כתב הסכמה כנדרש בחתימתה של מי מהאימהות הפונדקאיות, ולפיכך לא הושלם ההליך המאפשר הנפקת דרכון. עוד הוסיפו במשרד: "היה ויתקבלו המסמכים הדרושים, יונפק דרכון לילד, אשר אמו מסרה את הסכמתה, כאמור". "הנפקת הדרכון אין משמעותה אישור כלשהו מטעם שלטונות תאילנד לצאת מגבולות המדינה", הדגישו שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully