וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שלחו זוגות לפונדקאות בתאילנד והימרו שלא ייתקעו"

חברת תמוז המתווכת בין זוגות לפונדקאיות תקפה את התנהלות משרד הפנים, שלא מנפיק לילדים שנתקעו במדינה דרכונים. אך יש מי שמבקר את בחירת החברה בתאילנד, בה ההליך לא מוסדר

מערכת וואלה!

(מתוך מהדורת וואלה! חדשות)

עשרות ישראלים תקועים בתאילנד עם תינוקותיהם וממתינים להסדרת יציאתם מהמדינה על ידי משרד החוץ והרשויות התאילנדיות. במקביל הוקם מטה מאבק בארץ המתכנן שתי הפגנות מחר וביום רביעי מול ביתו של שר הפנים גדעון סער, כשלטענת הישראלים השוהים במדינה, הוא הגורם המונע שובם ארצה. כמו כן, במשרד החוץ מקיימים היום הערכת מצב בעניין הילדים.

אלא שמנגד, יש הטוענים כי הזוגות מנווטים את מאבקם לכיוון הלא נכון והאחראית לאי יכולתם לצאת מהמדינה עם דרכון ישראלי היא החברה המתווכת "תמוז", שהסתמכה על חוות דעת פרטיות באשר לחוקיות והכרה בהליך על ידי הרשויות הממלכתיות בתאילנד. "כשחשבנו על כניסה לתאילנד ביקשנו מספר חוות דעת של עורכי דין מקומיים. ההליך אמנם לא מוסדר בחקיקה אך כך גם במדינות רבות אחרות בעולם בהן הוא מתקיים", הסביר דורון ממט, מייסד חברת תמוז. "ההליך מתקיים מתוקף היותו לא 'לא חוקי' וכך מבצעים אותו זרים רבים, לא רק מישראל".

עוד בנושא פונדקאות:
תקועים עם תינוקם בתאילנד: "מה אם השלטון ייפול?"
שמחים וסקפטים: "לא בונים על הפונדקאות בארץ"
יותר בטוח, יותר יקר: מקסיקו - יעד הפונדקאות הבא

עם זאת, גורם הפועל שנים ארוכות בשוק הפונדקאות הבינלאומי העדיף לא להיכנס ל"תחום אפור". "בדקנו את הנושא לעומק לקראת סגירתה של הודו לזוגות חד מיניים, אך בגלל המצב שלא היה ברור לחלוטין בכל הקשור לקשר בין הפונדקאית לתינוק העדפנו שלא להיכנס לתאילנד", הסביר הגורם, "יש שבוחרים להמר ויש כאלו שמעדיפים שלא. כואב מאוד שמי שמשלם את המחיר בסוף אלו הזוגות שתקועים כעת במדינה זרה וממתינים שמישהו יחליט לאפשר יציאתם מהמדינה עם תינוקות רכים".

יש לציין כי על אף אזהרת מסע שפרסם משרד החוץ בהתייחסו לנושא הפונדקאות בדצמבר, ממשיכה חברת תמוז להציע את מסלול הפונדקאות בתאילנד. לטענת משרד הפנים נציגי סוכנות התיווך "הודיעו למשרד החוץ כי הם 'בתהליכים לקראת היריון' של עשרות זוגות נוספים". באשר להמשך ההליכים בתאילנד הוסיף מייסד תמוז: "אנחנו פועלים בהתאם לאזהרת המסע. נאמר לנו לבדוק את המצב המשפטי בתאילנד והתשובות שקיבלנו הן שאין שינוי וההליכים חוקיים".

עומרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון לנצט-שפיר הביאו לעולם את בתם שי אך אינם יכולים להגיע עמה לארץ. ינואר 2014. באדיבות המצולמים
עומרי ואלון לנצט-שפיר עם בתי שי, שתקועים בתאילנד/באדיבות המצולמים

עשרה תינוקות שנולדו בחודשיים האחרונים והוריהם תקועים בתאילנד לאחר שביצעו הליך פונדקאות במדינה, כשבמקביל נמצאים בשלבי ההליך כמאה זוגות נוספים. הזוגות פעלו על פי ההליך הנדרש על ידי ישראל להנפקת דרכון, לפיו התינוק ואביו עורכים בדיקת רקמות ועם קבלת אישור האבהות מנפיקה ישראל דרכון לילד שטס ארצה עם הוריו.

אלא שרצון ליצור חלופה מהירה להודו, שהיוותה יעד מרכזי לפונדקאות עבור זוגות חד מיניים ישראליים וסגרה שעריה בשנה שעברה, הוביל להישענות של חלק מהחברות המתווכות בין ישראלים לפונדקאיות בעולם על חוות דעת של עורכי דין מקומיים שאלו, לטענת מדינת ישראל, לא בהכרח מקובלות על הרשויות התאילנדיות.

כאמור, הליכי פונדקאות אינם מוסדרים בחוק התאילנדי, אך בהישען על חוות הדעת שבידם חתמה חברת תמוז על כ-50 הסכמים בין ישראלים לפונדקאיות במדינה לביצוע ההליך. לטענת עו"ד דניאל סולומון, היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, לא נערכה ב"תמוז" בדיקה מקיפה של החוק או בדיקה מול גורמים ישראליים. "אזרחים ישראלים רבים פנו לערוך הסכמי פונדקאות בתאילנד וזאת מבלי שנבדק כראוי על ידם (או על ידי סוכנות התיווך) המצב המשפטי בתאילנד בכל הנוגע להליכי פונדקאות בתשלום שם ומבלי שהדבר נבדק מראש מול המשרדים הרלבנטיים בישראל", כתב עו"ד סולומון לשר הפנים, גדעון סער שביקש לברר את הנושא בהקדם. יתרה מכך, פניית הזוגות לבית המשפט לענייני משפחה בישראל בבקשה להוצאת צו לבדיקת אבהות, מה שיאפשר הבאת הילדים ארצה, נעשתה בשלב מאוחר של ההיריון, אז נודע לראשונה לרשויות בישראל על המתרחש בתאילנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"רק בישראל החליטו לפנות לרשויות התאילנדיות"

עם היוודע קיומו של ההליך בתאילנד פנה עוד באוקטובר שר הפנים לשרת המשפטים ציפי לבני, לשרת הבריאות יעל גרמן ולסגן שר החוץ זאב אלקין, בבקשה כי משרדיהם יבדקו מיידית את ההליך מול הרשויות הרלוונטיות בתאילנד, על מנת למנוע מצב בו לא תתאפשר יציאת הילדים מהמדינה, כפי שאכן קרה.

בשלב זה פנה משרד החוץ לרשויות הרלוונטיות במטרה להבין מה נדרש מאזרחי ישראל על מנת להוציא מהמדינה את הילדים שנולדו באמצעות ההסכמים כאזרחים ישראליים. נקודה זו, היא שגרמה לכל הסיבוך לטענת ממט: "אזרחים זרים אחרים חותמים על הסכמים מול הפונדקאיות, הילד מגיע לעולם, מנפיקים לו דרכון ועם המסמכים אשר בידינו הילדים יוצאים מהמדינה בלי שום בעיה. רק בישראל החליטו לפנות לרשויות ולברר את הנושא, מה שפתח את כל העניין. אם הדרכונים הישראליים יונפקו לא תהיה כל בעיה לצאת מכאן כמו כל אדם אחר המבצע פונדקאות במדינה, אבל בישראל מתעקשים ומתעקשים והאבסורד היותר גדול הוא שאיש לא מדבר אתנו או עם הזוגות ומסביר מה קורה כאן, כל המידע מגיע מהתקשורת".

מפגינים חוסמים את מרכז העיר בנגקוק. תאילנד, 13 בינואר 2014. רויטרס
הישראלים חוששים מהידרדרות המצב במדינה. מפגינים בתאילנד/רויטרס

באיגרת שנמסרה לשגרירות ישראל בתאילנד אחרי לידתם של כמה ילדים הובהר כי הליך פונדקאות במדינה מעניק אזרחות תאילנדית ומשמורת אוטומטית לכל ילד שנולד לאזרחית המדינה וכן המדינה לא מעודדת או תומכת בהשכרת שרותי אזרחיות המדינה כפונדקאיות לטובת זרים. בנוסף, צוין באיגרת כי פונדקאות מסחרית, קרי תמורת תשלום, עלולה להיחשב במדינה כהפרת החוק נגד סחר בבני אדם. איגרת זו הובילה את משרד החוץ לפרסם שתי אזהרות מסע לאזרחי ישראל לפיהן הנושא לא מוגדר בחקיקה בתאילנד ועל כן עליהם מוטלת האחריות לברר את חוקיות ההליך על כל שלביו, כשהמשרד לא יוכל לסייע באם יתבצעו עבירות על החוק המקומי.

טרם נודעה עמדת הרשויות בתאילנד, פנה משרד החוץ למשרד החוץ התאילנדי וביקש למצוא פתרון הומניטרי להוצאת הילדים שנולדו ושייוולדו במדינה כתוצאה מהסכמים שנחתמו בין ישראלים לנשים תאילנדיות. בהיעדר מענה ממשרד החוץ התאילנדי פנה משרד החוץ הישראלי בשנית בשבוע שעבר בבקשה לקבל הבהרה באשר להליך הנדרש לצורך קבלת הסכמת האם ליציאת הילד מהמדינה עם אביו ומאיזו רשות במדינה ניתן לקבל אישור זה. "כל עוד לא תוצג הסכמת האם ליציאת הקטינים מתאילנד לישראל, באופן שיקבל את אישור הרשויות התאילנדיות, לא ניתן יהיה להנפיק לקטינים דרכון ישראלי", אמר היועץ המשפטי ברשות האוכלוסין וההגירה והוסיף "כל משרדי הממשלה הרלוונטיים מנהלים בחודשים ובשבועות האחרונים דיונים אינטנסיביים במטרה למצוא את הפתרון להסדרת יציאתם של הקטינים מתאילנד".

"הרשויות בארץ לא נענו לפניות"

מחברת תמוז נמסר: "בטרם החלה החברה את ההליכים בתאילנד נעשו מספר בדיקות לגבי חוקיות התהליך, והתקבלו חוות דעת משפטיות הקובעות ללא כל צל של ספק שהתהליכים הללו חוקיים בתאילנד. על פי הנוהל, פנו הזוגות לבית המשפט בישראל במהלך הטרימסטר השני של ההיריון, כארבעה חודשים לפני הלידה. ללא קשר לפניות רשמיות אלו נעשו שיחות והתקיימו פגישות עם גורמים במשרד הפנים ובמשרד המשפטים, מיד עם התחלת ההליכים המשפטיים בתאילנד ואף ההורים פנו לשר הפנים והמשפטים בבקשה להסדיר את תהליך הרישום בארץ - מכתבים עליהם לא התקבל מענה. בשבועות האחרונים נעשתה פנייה למחלקה המשפטית של משרד החוץ - בקריאה לשתף אותנו (הסוכנויות וההורים) ולהסביר לנו את שורש הבעיה - אולם גם על מכתב זה לא נתקבלה כל תשובה".

"לצערנו, למרות פניותינו, התקשורת היחידה שהייתה לנו עם גורמים רשמיים היא אותה אזהרת מסע הקוראת לנו לבדוק את המצב המשפטי בתאילנד בטרם נתחיל הליכי פונדקאות", הוסיפו בחברה. "בדיקה שכאמור נעשית ועל כן אין כל מניעה למדינת ישראל להנפיק את הדרכונים הישראלים, כשילד שנולד לאזרח ישראלי בחו"ל זכאי לאזרחות ישראלית, בטח כמו ילדים אלו שיש להם תעודת זהות ישראלית. עניין ניתוק האם הפונדקאית אינו צריך להוות שיקול בהנפקת הדרכון הישראלי לילד. עמדת המדינה לפיה הדרכונים לא מונפקים כי הילדים הם תאילנדים ועל פי החוק התאילנדי יש לאם משמורת מלאה - אינו מחזיק מים. בהתאם לדרישה התאילנדית, האם הפונדקאית מאשרת בחתימה כי היא מסכימה שהילד ייסע עם אביו לארצו, ויותר מכך שהיא מוותרת על כל זכויותיה ההוריות ומבקשת שתוענקנה לאביו. כך שניתן לטפל בעניין ניתוק הזיקה של האם בשלב מאוחר".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully