וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחים וסקפטים: "לא בונים על הפונדקאות בארץ"

ההודעה על פתיחת השוק לחד-מיניים ויחידים גרמה לשמחה, אך העלתה שורת בעיות: מחסור בפונדקאיות, מחיר גבוה וניסיון החוקים הקודמים: "מאחל שזה יקרה, אך מוקדם לטפח תקוות"

צילום: דוד קורן, עריכה: גדי וינסטוק

שמחה רבה נרשמה בעקבות הודעתה של שרת הבריאות יעל גרמן אתמול (רביעי) על פתיחתו של שוק הפונדקאות הישראלי גם לזוגות חד-מיניים וכן ליחידים ויחידות. ואולם, לצד תחושתם של רבים כי מדובר בצעד חשוב לעבר שוויון הכרחי, ייתכן כי יש בעיות אקוטיות יותר שצריך היה לפתור לטובת השגת המטרה.

"אני מברך על ההחלטה ועל כל צעד שמוביל לשוויון אמיתי ומלא בין כל בני האדם באשר הם, והצעד הזה הוא בהחלט בכיוון הנכון", אמר יותם יעקבסון, שעבר הליך פונדקאות בהודו עם בן זוגו יוסי גלעד. לפני כחצי שנה נולד בנם יונתן. "אנחנו פנינו להליך בהודו היות שכאן הדבר לא התאפשר, מאידך, זוגות הטרוסקסואליים רבים פונים להליך בחו"ל פשוט לאור העובדה שלא מוצאים פונדקאיות בישראל, כך שמתקבלת התחושה שמדובר במהומה רבה על לא דבר וייתכן שהיה צריך לפעול ביתר שאת לכך שיהיו יותר פונדקאיות בישראל".

אתמול הודיעה גרמן על פתיחת שוק הפונדקאות בישראל לאוכלוסיות נוספות וכן על מתן אפשרות לנשים נשואות ובנות משפחה לשמש פונדקאיות, דבר שלא התאפשר עד כה, וזאת במטרה להגדיל את היצע הפונדקאיות הדל בישראל. עוד הודיעה גרמן כי משרדה יחל לפקח על מחיר ההליך באמצעות הסדרת מנגנון משותף עם משרד המשפטים. בעוד כחודש צפוי המשרד להפיץ תזכיר חוק חדש.

על הצעות חוק אחרונות שלא אושרו והתבטאויות בנושא:
השרים דחו הצעה לאסור אפליה על רקע נטייה מינית
הטבות לחד-מיניים: קרב בין הבית היהודי ליש עתיד
השר אריאל: "הומואים זה לא דבר נורמטיבי, לא נושא חשוב"

יוסי ויותם שחזרו לארץ לאחר שנתקעו בהודו בהליך אימוץ. יולי 2013. דרור עינב
"לא מוצאים פונדקאיות בישראל". יותם יעקבסון עם בן זוגו יוסי גלעד ובנם יונתן/דרור עינב

יעקבסון מתקשה לומר אם בפעם הבאה, אם יחפוץ בכך, יעברו הוא ובן זוגו את ההליך בארץ. "ילד אחד בשבילי זה מעל ומעבר למה שחלמתי, אז קצת מוקדם לדבר על ילד שני. שמעתי בהודו על המצוקות שהיו לזוגות שניסו לבצע את ההליך כאן ומה הוביל אותם להודו, אבל כרגע קשה לי לומר, בגלל משתנים רבים כמו איתור פונדקאית, עלויות וכמובן צריך להמתין ולראות את תוצאות ההחלטה היום בפועל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"החגיגות מוקדמות מדי"

גם ענת (שם בדוי) רווקה בת 41 שנאלצה לפנות להליך פונדקאות בגאורגיה בשל בעיות רפואיות, שמחה למשמע הבשורות, אך היא אינה תולה בכך תקוות רבות. "משמח מאוד שסופסוף המדינה שלי רואה לנכון לאפשר לי זכות בסיסית שיש לכל אדם נשוי", הסבירה, "אבל אני מכירה את המצב בארץ ואני ממש לא בונה עליו. נכון שהיה נחמד להכיר אישית את הפונדקאית וללוות את ההליך מקרוב, אבל אני לא בטוחה שהמחיר בארץ שווה את זה – אם מדובר במחיר כלכלי גבוה בהרבה מביצוע ההליך בחו"ל, או בסחיטות שונות מצד פונדקאיות, שגם על זה כבר שמעתי. משמח לראות שיש נכונות לשנות חוקים אנכרוניסטיים שאין להם מקום במדינה דמוקרטית בשנת 2014".

באחרונה עלו לכותרות כמה ניסיונות פרלמנטריים לקדם שוויון לזוגות חד-מיניים – השוואת הטבות המס הניתנות לזוגות הטרוסקסואליים לזוגות חד-מיניים וכן השוואת הזכאות בקבלת משכנתאות. שתי ההצעות נתקעו בשל חילוקי דעות בתחום דת ומדינה. עורך דין מתן חודורוב, מומחה לדיני משפחה, פונדקאות ונושאים הקשורים למשרד הפנים, נמצא בימים אלה עם בן זוגו בהליך פונדקאות בתאילנד. לדבריו, החדשות שהגיעו היום ממשרד הבריאות אינן מרעישות כל כך, שכן הוא מתקשה לראות את החוק החדש עובר בכנסת לנוכח הניסיונות הפרלמנטריים האחרונים. "החגיגות מוקדמות מדי, ואולי אם היה נשמר השקט בנושאים המדוברים, ייתכן שהיה קל להעבירם בשקט, וכך גם לגבי הצעת החוק הנוכחית".

חודורוב טוען גם כי בשל היותה של ישראל מדינה קטנה, הקושי באיתור פונדקאית יהיה גדול עוד יותר לבני זוג חד-מיניים: "מעט מאוד נשים ישראליות בוחרות לשמש פונדקאיות, כשמגזרים רבים כלל לא ייקחו חלק בהליך, וגם המעט שיש יכולות לבחור את הזוג שירצו ללוות. מכיוון שאנו מדינה קטנה, אני מתקשה לראות הרבה נשים שיבחרו ללוות זוג חד-מיני, שהבעל או המשפחה יתמכו בהכנסת זוג חד-מיני לביתם או שירצו לחשוף ילדיהם לזוגות כאלה. אני מאחל שזה יקרה, כי יהיה כיף להיות חלק מההליך בין אם אתה גבר או אישה, להיות נוכח באולטרסאונד, להרגיש את הבטן, ליהנות ממימון של המדינה בחלק מההליך כפי שקורה היום, אך עדיין מוקדם לטפח תקוות".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 20:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully