וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום הפונדקאות תקע את הזוגות הישראלים, עם התינוקות, בהודו

4 זוגות הגיעו למדינה במטרה לבצע הליך פונדקאות, אך בשל תיקון חקיקה במדינה - שנכנס לתוקפו בהתראה קצרה ממשך הריון - מעוכבת יציאתם. עוד 10 צפויים להיות במצב דומה בקרוב

ארבע משפחות ישראליות מעוכבות בשעה זו (שלישי) בהודו עם תינוקותיהם, ללא מועד חזרה ארצה, בשל שינויי החקיקה שהחילה המדינה בתחילת השנה. בנוסף למשפחות אלו, לפחות עשר משפחות נוספות עתידות ללדת בימים הקרובים ולהימצא באותו מצב.

יותם יעקבסון שתקוע בהודו עם תינוקו ללא מועד חזרה ארצה לאחר שינויי החקיקה שהחילה המדינה. יולי 2013. מהדורה, צילום מסך
לזוגות ניתן פרק זמן שהייה בהודו שקצר מתשעת חודשי ההריון. יעקבסון ובנו, יונתן/צילום מסך, מהדורה

בסוף שנת 2012 הודיעו הרשויות בהודו על שינוי חקיקה, שלפיו רק זוגות הטרוסקסואליים שנשואים לפחות שנתיים, יוכלו לבצע הליך פונדקאות במדינה. זאת על אף שזוגות חד-מיניים רבים ביצעו הליכי פונדקאות במדינה, והכניסו לקופתה רווחים נאים. כמו כן, תיקוני החקיקה קבעו כי הזוג ייכנס למדינה באמצעות אשרה רפואית, וכן יהיה על בני הזוג להמציא מסמך רשמי של מדינת ישראל, לפיו לידת התינוק תעניק לו אזרחות ולא תאפשר את המשך שהותו בהודו.

עם פרסום החקיקה, הודיעו הרשויות כי יאפשרו לזוגות שהחלו בתהליך להמשיך בו, אלא שיהיה עליהם לצאת מהמדינה עד 1 ביולי השנה. מדובר במועד תמוה, שכן פרק הזמן שניתן לזוגות קצר מתשעת חודשי ההריון.

"שמשרד החוץ יקח אחריות ויחזיר את יונתן הביתה"

בשל כך, מצאו עצמם מספר זוגות מעוכבים המראה מהמדינה, בהם יותם יעקבסון ויוסי גלעד. השניים הביאו לעולם את בנם יונתן בתחילת יוני, ולפי ההליכים השגרתיים היו אמורים לצאת מהמדינה תוך שלושה שבועות. אלא שלביורוקרטיה הישראלית חוקים וזמנים משלה.

"במשך שמונה ימים חיכינו לתעודת לידה בחתימת אפוסטיל (חתימה רשמית של מדינה - ד.ו.פ) על מנת להגיע לביצוע בדיקת רקמות שתוכיח שיונתן הוא הילד שלנו", סיפר יעקבסון לוואלה! חדשות בשיחה מהודו. "פעמיים ברציפות בוטלה פגישתנו עם נציגה מהקונסולייה מבלי שהודיעה לנו על ביטולה, וכך עוכבנו שלושה ימים נוספים, זאת בנוסף לחמישה ימים שלוקח למשלוח בדיקות ה-DNA להגיע. אני לא מצליח להבין למה משרד החוץ לא מקל עלינו ועורך את הבדיקות לפני קבלת תעודת הלידה, שאותה לוקח להנפיק שלושה שבועות, אלא אם משלמים שוחד ומקבלים תוך מספר ימים", אמר אחד ההורים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

לדברי יעקבסון, "בסופו של דבר, העיכוב המצטבר עומד על 16 ימים ארוכים. עיכוב שלא יוחזר ואשר בגללו נפלנו למעמקי פח הביורוקרטיה ההודית. אנחנו דורשים שמי שגרם לתסבוכת - משרד החוץ - יקח אחריות ויפעל על מנת להביא את יונתן הביתה?.

בשל התארכות ההליכים הישראליים מצאה עצמה המשפחה, לצד שלוש משפחות נוספות, חורגות מהמועד עליו הכריזו רשויות הודו. הדבר הוביל לכך שתיקם של המוגדרים כהורים יחידניים (זוגות חד-מיניים לרוב) הועבר לטיפול משרד הפנים ההודי בדלהי, בלי שניתן לזוגות מועד יציאה מהמדינה. "הצרה גדולה עוד יותר היא שלפני כחודש היו שטפונות בהימלאיה עם אלפי הרוגים", הסביר גלעד. לדבריו, "עכשיו אנחנו צריכים להמתין לפקיד שככל הנראה חזר משם ולקוות שנכנס לסדרי העדיפויות ובהקדם. הבעיה שלא נתנו לנו מועד. זה יכול להיות מחר, עוד חודש ואולי עוד חצי שנה, וזה מצב ממש לא אידיאלי להיות במומבאי עם תינוק שרק נולד ומצבו לא טוב".

כך בנוסף לעול הביורוקרטי מוצאים עצמם יעקובסון וגלעד מתמודדים עם תינוק חדש במשפחה וייתכן שבשל המיקום גם עם בעיות רפואיות. "אנחנו כאן שבעה שבועות בגשם בלתי פוסק ויונתן עם חום ושלשולים ואחנו רק מקווים שלא מדובר בבעיות קיבה שנפוצות כאן. באמצע הלילה עשינו דרכנו לבית החולים שם פגש אותנו הרופא מהלידה שהופתע לראות אותנו ותהה למה אנחנו עדיין כאן. קיבלנו תרופות ויצאנו למסע חזרה למלון, כשדליים יורדים מהשמיים. כמובן שלמחרת שוב עלה החום ומצאנו עצמו באותו המסע. אנחנו רק רוצים לחזור הביתה", אמר גלעד.

ממשרד החוץ נמסר כי הליך הפונדקאות עשוי להתארך מעבר לחודש, אם הזוגות נכנסים להודו באופן שאינו הולם את דרישות ההליך. כמו כן נטען כי רוב הזוגות המגיעים להודו לצורך הליך פונדקאות נכנסים למדינה באופן לא חוקי – עם אשרת תיירות במקום אשרה רפואית. "מי שיוצר מראש ובכוונה תחילה מצב בעייתי מול הרשויות ההודיות, אינו רשאי לצפות שמדינת ישראל תסייע לו לעקוף את החוקים והנהלים המקומיים", נכתב בתגובה. "חלק מהנוגעים בדבר דורשים מהקונסוליה הישראלית לחרוג מהנהלים ולהונות את הרשויות. מובן מאליו שהדבר לא בא בחשבון, וההתנהלות של נציגי ישראל נעשית אך ורק בגבולות החוק המקומי. קשה לנו לקבל תלונות על יחס לא תקין מצד אנשים שמפעילים לחץ על נציגים רשמיים של המדינה לפעול בניגוד לחוק!".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully