וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכון ראשון לתינוק שנולד בפונדקאות בתאילנד

ארי רוזנבאום בן החודשיים הוא הראשון שקיבל דרכון ישראלי, שיאפשר לו ולהוריו לשוב ארצה, אחרי שהמשבר מול הרשויות בתאינלד נפתר. יתר התינוקות יקבלו דרכונים בשבוע הקרוב

צילום: יח"צ, עריכה: יאיר דניאל

בדרך הביתה: אחרי חודשים של מאבקים בירוקרטיים, דרכון ראשון הונפק הבוקר (שני) לתינוק ישראלי שנולד בהליך פונדקאות בתאילנד. ארי רוזנבאום, תינוקם בן החודשיים של עופר ועמי, זכה לקבל היום את הדרכון הישראלי, יאפשר לו ולהוריו לשוב לישראל. במהלך השבוע הקרוב צפויים 12 התינוקות הנוספים שנולדו בהליך דומה בתאילנד לקבל דרכונים.

עמי רוזנבאום ובנו ארי שקיבל דרכון ישראלי וכעת הם יכולים לשוב ארצה מתאילנד. ינואר 2014. מתוך הדף הרשמי של חברת Tammuz Surrogacy, אתר רשמי
קיבל דרכון. ארי רוזנבאום עם אביו עמי/אתר רשמי, מתוך הדף הרשמי של חברת Tammuz Surrogacy

עד כה, לא יכלו ההורים הטריים ותינוקותיהם לשוב מתאילנד לישראל משום שההליך לא היה מוסדר בחקיקה, דבר שהוביל לקשיים בירוקרטיים בהנפקת דרכונים. כמאה זוגות נוספים שוהים בימים אלה בתאילנד בשלבים שונים של הליך פונדקאות. "זה אושר גדול ובעיקר תחושת הקלה גדולה מאוד כשאפשר לחזור הביתה, ואנחנו מצפים לזה בקוצר רוח", אמר הבוקר עמרי לנצט-שפיר, השוהה בתאילנד עם בן זוגו אלון ועם בתם שי בת החודשיים.

בעבר נהגו זוגות חד-מיניים לפנות להליכי פונדקאות בהודו, אך לאחר שהאפשרות הזאת נחסמה, פנו זוגות ישראלים רבים לביצוע ההליך בתאילנד. אלא שההליך אינו מוסדר בחקיקה במדינה, ועל פי החוק התאילנדי ילד שנולד לאזרחית המדינה הוא אזרח תאילנד לכל דבר, וזכויות המשמורת הבלעדיות נתונות בידי האם. בשל מצב חוקי זה, נדרשו הזוגות להציג מסמך רשמי חתום על ידי האם הפונדקאית לפיו היא מוותרת על כל זכויותיה על הילד ומאפשרת לאביו להוציאו מהמדינה לצמיתות. ככל הנראה המסמך שהיה בידי הזוגות לא אושר על ידי הרשויות התאילנדיות, מה שמנע ממשרד החוץ להנפיק דרכונים ישראליים ליילודים.

עוד על משבר הפונדקאות:
משרד החוץ הודיע: "לא לבצע פונדקאות בתאילנד"
"שלחו זוגות לפונדקאות בתאילנד והימרו שלא ייתקעו"
תקועים עם תינוקם בתאילנד: "מה אם השלטון ייפול?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עומרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון לנצט-שפיר הביאו לעולם את בתם שי אך אינם יכולים להגיע עמה לארץ. ינואר 2014. באדיבות המצולמים
"תחושת הקלה גדולה מאוד". עמרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון, יחד עם בתם שי/באדיבות המצולמים

בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת ביום ראשון, קראה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, למשרד המשפטים, לחקור את התנהלות חברות התיווך בפרשה, בהן חברת "תמוז", החברה הישראלית הגדולה הפועלת בתחום הפונדקאות בתאילנד. זאת משום ששלחה את הזוגות לעבור את ההליך במדינה מבלי לבדוק באופן מעמיק את ההליך הדרוש לניתוק הקשר בין האם הפונדקאית לתינוק.

באוקטובר האחרון פנה שר הפנים גדעון סער לשרי חוץ והמשפטים על מנת שמשרדיהם יפעלו מידית מול הרשויות התאילנדיות כדי להסדיר את יציאת התינוקות והוריהם מהמדינה. בדצמבר שלח משרד החוץ של תאילנד איגרת לשגרירות ישראל, ובה נכתב שרשויות המדינה אינן תומכות בקיום ההליך במדינה עבור זרים וכי הדבר עלול להיחשב כהפרת החוק האוסר סחר בבני אדם. צעד זה הוביל את משרד החוץ להוציא אזהרת מסע והוראה לזוגות לבחון את חוקיות ההליך.

במהלך החודשים האחרונים עבדו במשרד החוץ ובמשרד הפנים במטרה להבין את דרישות התאילנדים, ולאפשר הנפקת דרכונים ישראליים לתינוקות שנולדו במדינה, זאת מבלי לפגוע בתינוקות שעתידים להיוולד שם. בשבוע שעבר אותר נוסח מסמך ויתור הפונדקאית שיהיה מקובל על ידי משרד החוץ התאילנדי, וכעת על ההורים להחתים את האם הפונדקאית, להעביר את המסמך לאישור המשרד ולאחר מכן לשגרירות הישראלית, וזו תנפיק עבורם דרכון. עוד בשבוע שעבר, טרם השגת ההבנות, הודיע משרד החוץ כי בשל עמדת הרשויות התאילנדיות באשר להליך של זרים במדינה, הוא יסייע לזוגות שתינוקותיהם ייוולדו במדינה עד סוף נובמבר 2014, ולאחר מכן מי שיבחר לעבור את ההליך במדינה יעשה זאת באופן עצמאי, ללא סיוע המשרד.

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully