וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "איראן גרעינית תשנה את פני ההיסטוריה"

ראש הממשלה נאם בפורום סבן ואמר כי האיראנים אולי "יודעים להכין מצגות ולדבר אנגלית", אולם מחויבים לאידיאולוגיה קיצונית. בנושא המו"מ: "על הפלסטינים להכיר בישראל"

צילום מסך

אחרי ההצהרה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, לפיה אם האיראנים יפרו את הסכם הגרעין - הסנקציות נגדם יועמקו, ולאור האמירות הפייסניות מנגד של הנשיא שמעון פרס, התייחס היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוגיות המדיניות הבוערות בפורום סבן של מכון ברוקינגס שמתקיים בוושינגטון. נתניהו אמנם לא השתתף פיזית בכינוס, אולם הוא נשא נאום מישראל. "איראן עם נשק גרעיני תשנה את מהלך ההיסטוריה. זה משטר שפועל על פי אידיאולוגיה מטורפת", אמר נתניהו בנאומו, "יש לו תיאבון עצום לכוח. לתת לאיראנים כוח גרעיני זה לאפשר להם להגשים את השאיפות הגרועות ביותר".

עוד בוואלה! חדשות:
לפיד: להתקדם במשא ומתן, גם במחיר שינוי הממשלה
הצצה לפרויקט העל של צה"ל: "חשבנו מאה שנה קדימה"
אחרי ההדחה: דודו של קים ג'ונג און נמחק מסרט

רוה"מ נתניהו בטקס הענקת פרס א.מ.ת להצטיינות על הישגים אקדמיים , נובמבר 2013. טלי מאייר
נתניהו/טלי מאייר

"יכול להיות שהם מדברים אנגלית ויודעים להכין מצגות בפאוור-פוינט (רמז למצגת שהציגו לדיפלומטים בשיחות בז'נבה - א"ת), אבל כוחות השלטון שם מחויבים לאידיאולוגיה קיצונית במיוחד. יש להיזהר מהם. מהניסיון של העם היהודי, למדנו לקחת ברצינות את אלה שמדברים על השמדתנו. אני אעשה כל מה שצריך כדי להגן על המדינה היהודית ועל עתיד העם היהודי. איראן קרובה מאוד להשגת נשק גרעיני, ואנחנו נראה האם אנחנו עומדים במשימה של ביטול האתגר הזה".

לדברי נתניהו, "המאמצים הגדולים ביותר שלנו להשיג שלום עם הפלסטינים לא יצליחו אם איראן תצליח להשיג פצצה גרעינית. איראן גרעינית תתן גיבוי חזק יותר לקיצוניים באזור ותחתור תחת האפשרות להשיג שלום".

הוא שב ואמר כי אסור שלאיראן תישמר היכולת להגיע לנשק גרעיני, "לא היום ולא מחר". "ההסכם הכולל עם איראן צריך להביא לחיסול היכולת הגרעינית האיראנית. אמרתי את זה לפני ההסכם בז'נבה והזהרתי שהסנקציות יתחילו להיפרם, והנה הבוקר שמענו את רוחאני אומר שהמצב הכלכלי באיראן כבר משתנה. יש לנקוט צעדים כדי למנוע שחיקה של הסנקציות כי בסופו של דבר, הסנקציות הן מרכיב מרכזי של המאמץ הבינלאומי לאלץ את איראן לפרק את תכנית הגרעין שלה לחלוטין".

מהנאום של נתניהו עלתה רוח "פייסנית" יותר כלפי ארה"ב וממשל אובמה, אחרי תקופה ארוכה של עימות מתוקשר בנושא האיראני. "מאז ביקורו ההיסטורי של הנשיא אובמה בישראל, דיברנו תכופות וארוכות על הנושאים הבוערים בתקופתנו. איני יודע אם יש שני מנהיגים בעולם כיום שמדברים לעיתים תכופות כל כך ובצורה פתוחה כל כך בנושאים כל כך קריטיים. התקשורת הזאת בינינו משרתת היטב את שתי המדינות שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"גמישות ונכונות לוויתורים כואבים"

נתניהו התייחס כאמור גם למו"מ עם הפלסטינים, שלפי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי - נמצא בשלב הטוב זה שנים. "הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו מקור הבעיות באזור", אמר. "המציאות הוכיחה שאין זה כך. הטרגדיה בסוריה, הטרור בעיראק, הגרעין האיראני, חוסר היציבות בצפון אפריקה, המתח בין סונים לשיעים, כל הדברים הללו אינם נובעים מהסכסוך שלנו עם הפלסטינים. איני אומר זאת כדי לומר שהשלום עם הפסלטינים אינו חשוב - הוא חיוני עבור ישראל".

נתניהו הצהיר כי השגת שלום בר-קיימא היא "מטרה אסטרטגית" של ישראל ושל הממשלה. "אני קיבלתי החלטות קשות כדי לקדם את שיחות השלום, ואני מוכן לקבל החלטות קשות עוד יותר כדי להשיג שלום. אני מקווה שגם אבו מאזן מוכן לכך".

הוא הוסיף כי הנכונות שלו לשלום נועדה לשבור תפיסה נפוצה לפיה אין הסכם מפני שישראל אינה גמישה מספיק. "ישראל הפגינה תחת מספר ממשלות גמישות ונכונות לוויתורים כואבים. ישראל מוכנה לדון על ההתנחלויות והגבולות, אבל לב הסכסוך מעולם לא היה הדברים הללו, אלא הסירוב המתמשך להכיר בישראל כמדינה יהודית בכל גבול שהוא. נדרשת הכרה פלסטינית בזכות של העם היהודי להגדרה עצמית בארץ הזו. הסכסוך לא התחיל מזה שמנענו מהפלסטינים להקים מדינה, אנחנו הסכמנו למדינה פלסטינית עוד בתקופת החלוקה. הפלסטינים הם שסרבו. בשני העשורים שמאז הסכמי אוסלו כל פעם שהצענו שלום של מדינה פלסטינית לצד מדינה יהודית, הפלסטינים המשיכו לסרב".

נתניהו אמר כי הוא יודע שגם כאשר ייחתם הסכם שלום, יהיה זה בתחילה "שלום קר" שייצטרך להתמודד עם הטרור והכוחות שבהם תומכת איראן, ועל כן הבהיר שהסדר יידרש לאפשר לישראל להגן על עצמה. "יש צורך בסידורי ביטחון קשיחים שיאפשרו לישראל להגן על עצמה, בכוחות עצמה, כנגד כל איום אפשרי. הסדרי הביטחון האלה צריכים להיות מבוססים על כוחותיה של ישראל בעצמה, שאין להם תחליף".

אובמה: למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני

"המטרה הסופית שלי כנשיא ארה"ב, ואמרתי זאת בפומבי ובשיחות סגורות, היא למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני. אבל גם אמרתי שהדרך הכי טובה להשיג את זה היא באמצעות פיתרון דיפלומטי אמין", אמר אתמול הנשיא אובמה בפורום סבן. הוא הבהיר כי ההסכם עם איראן לא מבוסס על אמון וכי ארצו תמשיך לעקוב אחרי פעילות הטרור של איראן. "זהו משטר שעלה לשלטון כשהוא נשבע להילחם בארה"ב, בישראל, ובערכים רבים שחשובים לנו, אבל מה שאמרתי שוב ושוב זה שלמרות שאנחנו לא מורידים שום אופציה מהשולחן, אנחנו מחויבים לבדוק את האפשרות שנפתור את הבעיה הזו באמצעים דיפלומטיים".

בנוגע למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אמר אובמה: "ארה"ב יכולה לסייע, אבל שני הצדדים צריכים לרצות בהסכם". הוא שיבח את נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, "על המאמצים שהובילו לשיחות רציניות בחודשים האחרונים. השיחות לא קלות, אבל הן מגיעות לנושאי הליבה - שטחים, ביטחון, ירושלים, פליטים".

ברק אובמה בפורום סבן. וושינגטון, ארה"ב. 7 בדצמבר 2013. AP
"פיתרון דיפלומטי אמין". אובמה בכנס, אתמול/AP

שר החוץ אביגדור ליברמן, שנאם אף הוא בכנס הציג גישה הפוכה, והביע פסימיות באשר לעתידן של השיחות עם הפלסטינים. "אני לא בחור טוב, אבל החבר'ה הטובים שניסו, לא הצליחו להביא שלום", אמר ליברמן, "אפילו ביבי בהסכם וואי". לדברי שר החוץ, "הטעות שאני רואה - לא צריך להתחיל מביטחון או פליטים, אלא דבר פשוט כמו אמון, וכרגע יש אפס אמון בין הצדדים". ליברמן העריך כי למרות מאמציו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שאמר אתמול כי הצדדים קרובים להסכם כפי שלא היו בשלוש השנים האחרונות, ישראל והפלסטינים לא יזכו להסכם כולל או לפריצת דרך בשנה הקרובה. עם זאת, ציין כי חשוב "לשמור על הדיאלוג, אנחנו חיים באותה השכונה, אחרי הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully