וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אם איראן תפר את ההסכם, נעמיק הסנקציות"

נשיא ארה"ב הבהיר שהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן לא מבוסס על אמון והודה כי ישנם חילוקי דעות בינו לבין נתניהו. על תהליך השלום: "אפשר להגיע לפתרון שתי המדינות"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס אמש (שבת) להסכם הביניים שנחתם בין המעצמות לאיראן באשר לתכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית והבטיח כי אם יתברר שאיראן לא פועלת בתום לב, "נעמיק את הסנקציות". בשיחה עם חיים סבן במסגרת "פורום סבן" של מכון ברוקינגס שנפתח אמש בוושינגטון הבירה, הדגיש אובמה: "המטרה הסופית שלי כנשיא ארה"ב, ואמרתי זאת בפומבי ובשיחות סגורות, היא למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני. אבל גם אמרתי שהדרך הכי טובה להשיג את זה היא באמצעות פיתרון דיפלומטי אמין". הוא הבהיר כי ההסכם עם איראן לא מבוסס על אמון וכי ארצו תמשיך לעקוב אחרי פעילות הטרור של איראן.

לקריאה נוספת:
ליברמן: אין סיכוי להסכם עם הפלסטינים בשנה הקרובה
קרי: "ישראל והפלסטינים הכי קרובים לשלום זה שנים"
עימות פומבי בין נתניהו לאולמרט על היחסים עם ארה"ב

ברק אובמה בפורום סבן. וושינגטון, ארה"ב. 7 בדצמבר 2013. AP
"לא מורידים שום אופציה מהשולחן". אובמה, אמש/AP

נשיא ארה"ב אמר בפתח דבריו כי "מניעת נשק גרעיני מאיראן זה לא רק אינטרס ביטחוני של שראל, אלא גם של ארה"ב". הוא התייחס למה שלדבריו הביא את האיראנים לשולחן הדיונים בז'נבה. "השתנו משטר סנקציות חסר תקדים שריסק את הכלכלה האיראנית, חתך את רווחי הנפט שלהם ביותר מחצי, שם לחץ עצום על המטבע שלהם", אמר. עם זאת, הוא הבהיר כי ההסכם אין משמעותו שהקהילה הבינלאומית צריכה לסמוך על נשיא איראן, חסן רוחאני. "זהו משטר שעלה לשלטון כשהוא נשבע להילחם בארה"ב, בישראל, ובערכים רבים שחשובים לנו, אבל מה שאמרתי שוב ושוב זה שלמרות שאנחנו לא מורידים שום אופציה מהשולחן, אנחנו מחויבים לבדוק את האפשרות שנפתור את הבעיה הזו באמצעים דיפלומטיים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ברק אובמה בפורום סבן. וושינגטון, ארה"ב. 7 בדצמבר 2013. רויטרס
"אין בהסכם הזה שום אישור שלאיראן מותר להעשיר אורניום". אובמה וחיים סבן, אמש/רויטרס

אובמה התייחס לסעיפי ההסכם ואמר: "לראשונה מזה עשור עצרנו התקדמות בתכנית הגרעין האיראנית, וידאנו שבנתנז ובפורדו יפסיקו להוסיף צנטריפוגות, אמרנו שהם חייבים להפסיק לגמרי את ההעשרה ל-20%", הסביר והזכיר את "ציור הפצצה" של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו באו"ם בשנה שעברה. "הוא התייחס לכמות האורניום שיועשר לרמה של 20%, שיספיק לפצצה? אנחנו מורידים את הכמות הזאת לאפס". הוא הוסיף: "אנחנו מפסיקים את פיתוח המתקן באראק, אנחנו הולכים להכניס פקחים שייכנסו יומיום לפורדו ונתנז, אנחנו הולכים להוסיף עוד פקחים לאראק וכתוצאה מהחלון בן ששת החודשים הזה איראן לא יכולה ולא תתקדם בתכנית הגרעין שלה או תוסיף אורניום מועשר". הוא ביקש להבהיר: "אין בהסכם הזה שום אישור שלאיראן מותר להעשיר אורניום".

"יש חילוקי דעות עם נתניהו - וזה בסדר"

הנשיא האמריקני טען כי במסגרת ההסכם, נותרו הסנקציות המרכזיות בעינן. "אמרנו 'הנה שבעה מיליארד דולר מתוך 100 שהקפאנו לכם, שתקבלו חזרה כדי שנוכל לבחון בששת החודשים הקרובים אם איראן מסוגלת להגיע להסכם קבע שייתן לכולנו את הביטחון שהם לא מגיעים לנשק גרעיני", אמר. "לקח זמן ומאמץ להגיע לסנקציות האלה, לא מדובר רק בסנקציות של ארה"ב, אלא סנקציות שגם רוסיה וגם סין מעורבות בהן, וכמה שותפות שלנו כמו קוריאה הדרומית או יפן, שלהן הסנקציות האלה עולות הרבה, ולכן הן כל כך יעילות".

אובמה דיבר גם על היחסים בין ארה"ב לישראל ואמר כי לו ולנתניהו "היו התייעצויות תכופות בעניין הזה במשך חמש השנים האחרונות, זה משהו ששווה לחזור אליו: שיתוף הפעולה הצבאי שלנו עם ישראל, שיתוף הפעולה המודיעיני שלנו עם ישראל, התמיכה שלנו בביטחון ישראל - כל אלה מעולם לא היו טובים יותר", הבטיח והדגים זאת באמצעות הסיוע הכלכלי עבור מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל". עם זאת, הוא הודה כי "יש לי חילוקי דעות טקטיים עם נתניהו - וזה בסדר".

"אפשר להגיע לפתרון שתי המדינות"

בנוגע למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אמר אובמה: "ארה"ב יכולה לסייע, אבל שני הצדדים צריכים לרצות בהסכם". הוא שיבח את נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, "על המאמצים שהובילו לשיחות רציניות בחודשים האחרונים. השיחות לא קלות, אבל הן מגיעות לנושאי הליבה - שטחים, ביטחון, ירושלים, פליטים".

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
"ישראל רוצה מדינה יהודית ובטוחה". לבני, קרי ועריקאת/AP

לדבריו, "אנחנו יודעים איך ייראו קווי המתאר של הסכם כזה, ועכשיו נשאלת השאלה אם הצדדים יכולים לקחת את הסיכונים הפוליטיים החריפים שלהם, בהנחה שקווי היסוד שלהם יתקבלו בהסכם כזה: עבור הפלסטינים השורה התחתונה היא שתהיה להם מדינה, מדינה אמיתית. עבור הישראלים - שתהיה להם מדינה יהודית ובטוחה". הוא הביע תקווה "שבחודשים הקרובים נוכל להגיע לאיזשהו מתאר שבו גם אם לא נצליח לסגור את כל הפרטים הקטנים, נצליח להגיע להסכמה כללית על קווי המתאר של הסכם כזה".

אובמה הבהיר כי "אנחנו במקום שבו אפשר להגיע לפיתרון שתי המדינות שבו הישראלים והפלסטינים חיים זה לצד זה בשלום וביטחון, אבל זה יצריך כמה החלטות קשות. דבר אחד שצריך להגיד זה שאנחנו בילינו הרבה זמן בעבודה עם נתניהו וצוותו כדי להבין מנקודת מבט ישראלית מה צריך כדי שביטחון ישראל יובטח בהסכם כזה. אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לכפות על ישראל מה היא צריכה לביטחונה, אבל אנחנו כן יכולים לנסות להבין, ולנסות לראות אם אפשר למצוא פיתרון לעניין הזה".

קרי: "אני לא מזוכיסט"

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ששב בסוף השבוע מביקור נוסף בישראל, דיבר גם הוא אמש בכנס, והתייחס למאמצים הקדחתניים להשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים ואמר: "אני לא מזוכיסט. אני עושה את זה בגלל שאני מאמין באפשרויות". לדבריו, בביקורו הנוכחי הוא התרכז בסוגיות הביטחון שמטרידות את ישראל. "אם ראש הממשלה של ישראל לא יבהיר לאזרחי ישראל שהוא דואג לביטחונם, הוא לא יכול לעשות שלום".

"בכל פעם שאני מבקר, אני מרגיש בבטן כמה פגיעה ישראל יכולה להיות וכמה חשוב שמחויבות ארה"ב לישראל תישאר איתנה", הוסיף קרי. "הממשל של אובמה עשה יותר מכל ממשל אחר כדי לעשות את ישראל בטוחה יותר". הוא התייחס לסיוע הצבאי שהעניקה ארה"ב לישראל בדמות מערכת כיפת הברזל, ומטוסי קרב מסוג F-35. "תמיד נגן על זכות ישראל להגן על עצמה. ארה"ב תהיה ראשונה והכי מהירה לעמוד לצדה של ישראל בעת משבר - אך שלום יהפוך את ישראל לחזקה יותר. הביטחון הכי גדול יגיע באמצעות פתרון שתי המדינות".

עוד אמר קרי: "מעולם לפני כן ארה"ב לא ניהלה ניתוח כה עמוק של בטחון ישראל - אנו בוחנים כל תסריט בטחון אפשרי - משהו בנושא הגבולות, חולשת ירדן, טרור. עשרות אנשים, מומחי מודיעין, צבא, עובדים עם הגנרל (ג'ון) אלן. מה ששמנו על השולחן זה מאוד רציני. גם ידידי בגדה המערבית מתייחסים לזה ברצינות. ייקח זמן להכשיר מוסדות פלסטיניים להגן על אזרחיהם ולמנוע מצב שהשטח שלהם ישמש בסיס למתקפות טרור".

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully