וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן: "הדרישות של ישראל יובילו למלחמה"

גורם רם-דרג בממשל הזהיר בשיחת ועידה ממצב שבו איראן תיאלץ לבחור בין הקפאה מוחלטת של תכנית הגרעין, לפיתוח הפצצה. לדבריו, ישראל תוכל להשפיע על ניסוחו הסופי של ההסכם

צילום: לע"מ, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: פגישת נתניהו ופוטין, שלשום במוסקבה)

גורם בכיר בבית הלבן מזהיר מפני דרישתה של ישראל, לפיה איראן חייבת להקפיא לחלוטין את תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בסנקציות. לדבריו, סביר שדרישה זו תוביל למלחמה. סוכנות הידיעות JTA ציטטה מדבריו של הגורם, שנאמרו בשיחת ועידה שלשום (רביעי) עם צוותי חשיבה ועם נציגים של קבוצות שונות, שהוגדרו "תומכים במדיניותו של ממשל אובמה כלפי איראן".

אותו גורם תיאר בשיחה את ההצעה האמריקנית לאיראנים בשיחות הגרעין בז'נבה. הוא הביע תסכול ממה שתיאר כניסיונה של ישראל להכשיל את הצעתה של ארה"ב לחתום על הסכם ראשוני מול איראן. לדבריו, לישראל תינתן תקופה של חצי שנה כדי להשפיע על ניסוח ההסכם הסופי.

הגורם אמר לבני שיחו כי אם איראן תיאלץ לבחור בין כניעה מוחלטת לבין נשק גרעיני, היא תבחר באפשרות האחרונה. בכך, "תיסגר הדלת בפני הדיפלומטיה", הזהיר, והתריע כי הדרך "תוביל בהכרח למלחמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. נובמבר 2012. AP
הגורם הזהיר בשיחה מפני מאמציה של ישראל להכשיל הסכם עם איראן. רה"מ נתניהו/AP

בעוד שבישראל מנסים להגביר את הלחץ הבינלאומי על איראן, הגורם הבכיר בבית הלבן אמר בשיחת הוועידה כי הוספת עיצומים רק תרחיק את איראן מהמשא-ומתן. לדבריו, יש בכך גם סכנה לסנקציות הקיימות, וחשש שהמדינות המצייתות כיום לסנקציות, יפסיקו לעשות זאת.

בז'נבה שוקלים להאריך את משך השיחות

ראש הממשלה נתניהו בא שלשום למוסקבה, בניסיון לרתום את הנשיא ולדימיר פוטין נגד ההסכם המתגבש עם איראן. גורמים בפמליית נתניהו התאמצו להסביר כי הפגישה עם פוטין הייתה "טובה מאוד", וכי הוא הצליח לשכנע את הנשיא הרוסי לתמוך בעמדת ישראל.

ואולם, נראה כי מהצד הרוסי לא ניתנה חשיבות רבה לביקור נתניהו במוסקבה. פוטין איחר לפגישה בשעה משום שאירח מפגש עם מפלגות חוץ-פרלמנטריות. גם ההתייחסות לביקור בתקשורת המקומית הייתה דלה ולא זכתה להבלטה. העיתונאים הרוסים באולם התדריכים הגיעו בנוכחות מצומצמת, והפגישה סוקרה בהרחבה רק בעיתון הליברלי "קומרסנט".

היום השני של המשא ומתן בין איראן לבין שש המעצמות נפתח אתמול באופטימיות, אך ככל שנקפו השעות צצו קשיים ופערים בין הצדדים. אמש כבר דנו בז'נבה באפשרות להאריך ביממה את סבב השיחות, שאמור להסתיים היום. סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר" כי "לא ייחתם היום הסכם על הגרעין אבל מוקדם מדי לקבוע לגבי מחר".

שיחות הגרעין - כותרות אחרונות:
לקראת הכרעה בז'נבה: שרי החוץ יבואו לסגור עסקה?
על סף הסכם עם איראן: הסוויטות מחכות לשרי החוץ
ג'ון קרי על איראן: "לא נאפשר להסכם לקנות זמן"

(עדכון ראשון: 20:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully