וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף הסכם עם איראן: הסוויטות מחכות לשרי החוץ

כלפי חוץ המעורבים לא ממהרים להגיע להסכם, אך לכולם ברור כי אם לא ייחתם בסבב השיחות הנוכחי, סימן שאלה ירחף מעל המגעים. הכוננות להגעת השרים בז'נבה היא סימן להסכם קרב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המגעים בין איראן לבין שש המעצמות נמשכו אמש בשעות הלילה, והם צפויים להתחדש הבוקר (חמישי), כאשר צוותי המשא ומתן של איראן וארצות הברית ייפגשו בפורום מצומצם. גורם אמריקני בכיר אמר אמש שארצו ושותפותיה לא ממהרות להשיג הסכם, ומעדיפות הסכם טוב על הסכם מידי – ובכל זאת, לכל המעורבים במגעים ברור שאם גם בסבב השיחות הנוכחי, השלישי במספר, לא ייחתם הסכם ביניים, יעלה סימן שאלה גדול לגבי עתיד המגעים. זאת משום שאם הצדדים לא מסוגלים אפילו להגיע להסכם ביניים, יהיה קשה לשכנע את מתנגדי הדיאלוג, גם באיראן וגם בארצות הברית, שיש סיכוי להגיע להסכם מקיף בנושא הגרעין.

אתמול הורגשה בז'נבה אופטימיות ברורה, שזכתה לגיבוי בהתבטאויותיהם של שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, על הסיכויים הטובים להגיע להסכם בתוך יממה או שתיים. מי שציננו את ההתלהבות היו גורמים בכירים באיראן, בעיקר סגן שר החוץ, עבאס אראקצ'י, שאמר כי עדיין קיימת מחלוקת מהותית עם המעצמות לגבי "זכותה" של איראן להעשיר אורניום. גם גורם אמריקני בכיר נשמע זהיר יותר מהבריטים ומהרוסים, ואמר כי "ניתן להגיע להסכם, אבל זה לא יהיה קל". ובכל זאת, אותו גורם הוסיף שבשיחות שהתקיימו אמש הייתה "אווירה חיובית".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, שרת החוץ האירופית קתרין אשטון, תת-שר החוץ האמריקני וונדי שרמן ונציגי המשלחות לשיחות הגרעין. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
אתמול הורגשה כאן אופטימיות ברורה. שיחות הגרעין בז'נבה/רויטרס

אחת הטענות שנשמעו בשבוע האחרון סביב המגעים עם איראן היא שהשיחות בז'נבה הן למעשה העמדת פנים, ושבפועל ארצות הברית ואיראן כבר סיכמו ביניהן את התנאים להסכם ביניים, שיתבסס על הסרת סנקציות חלקית תמורת השהיית תכנית הגרעין. האמריקנים מכחישים בתוקף את הדברים, וקשה לראות כיצד התיאוריה מתיישבת עם מפגן הגאווה הצרפתי על סיכול ההסכם בסבב השיחות הקודם. ובכל זאת, הידיעה על כך שבמלון אינטרקונטיננטל היוקרתי שוריינו מראש כמה סוויטות לשרי החוץ של המעצמות - כולל שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי - מתוך הנחה שב-24 השעות הקרובות הם "יוקפצו" לז'נבה כדי לחתום על ההסכם, מעוררת כמה סימני שאלה, ויש שיגידו שהיא מהווה סימן קריאה.

סימן נוסף לכך שההסכם הולך ומתקרב מגיע מכיוון איראן: ב-48 השעות האחרונות יצאו האיראנים למתקפת הסתה והאשמות פרועות נגד ישראל, החל מקשירת ישראל לפיגוע שעשו פעילי אל-קאעדה בשגרירות איראן בלבנון, ועד לאמירה של המנהיג העליון, עלי חמינאי, לפיה ישראל היא "כלב חולה כלבת". האיראנים תוקפים את ישראל לצורכי דעת קהל, על רקע ההבנה שהסכם הגרעין המתגבש ייתפס על ידי מתנגדיו ככניעה למערב. הגורם האמריקני הבכיר נשאל אמש על ההצהרות הללו, והגיב באיפוק מופגן, עד כדי הימנעות מגינוי הדברים. האמריקנים לא מעוניינים להיכנס לקרב מהלומות פומבי עם איראן, ומעדיפים שהאיראנים יקללו ויגדפו בפומבי, כל עוד בתוך חדר המשא ומתן הם מסכימים להשהיה של תכנית הגרעין שלהם ופיקוח הדוק עליה.

ישראל לא נוכחת בשיחות, אבל רוחה מרחפת מעליהן – לא רק בשל ההתבטאויות האיראניות נגדה, אלא גם בגלל המשבר הפומבי בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין הנשיא ברק אובמה ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. גורם אמריקני בכיר אמר אתמול בהקשר הזה, שלראש ממשלת ישראל יש "זכות מלאה להביע את דעתו", אך הדגיש כי מטרת ההסכם המתגבש זהה למטרתה של ישראל – למנוע מאיראן נשק גרעיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הישג דיפלומטי לעיתונאים הממורמרים

אתמול פורסם בארצות הברית סקר שממנו עולה כי שני שלישים מהאמריקנים תומכים בהסכם עם איראן, ורק שליש מתנגדים לו. האמת היא שאת רוב הציבור האמריקני הנושא כלל לא מעניין. הסקר הזה מסביר במידה רבה את הכישלון של מתנגדי המשא ומתן - בראשות הלובי הפרו-ישראלי בארצות הברית - בגיוס של הקונגרס והסנאט בוושינגטון נגד המהלך שמובילים אובמה וקרי. הסקר הזה מסביר היטב גם את הדחיפות שחשים האמריקנים להגיע להסכם: הם מבינים שהאלטרנטיבה להסכם היא מתקפה צבאית נגד איראן, שהציבור האמריקני ממש לא מעוניין בה.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי ושר החוץ של איראן, אתמול/רויטרס

בשעה שצוותי המשא ומתן של איראן והמעצמות מקיימים את מרתון הדיונים שלהם, דווקא בקרב העיתונאים שמסקרים את השיחות נוצרה קואליציה בינלאומית מעניינת. הרקע להקמתה הוא מרמור משותף: משרדי החוץ של שווייץ והאיחוד האירופי, שמשמשים כמארחי השיחות, החליטו לאסור על עיתונאים להמתין לדיפלומטים השונים בלובי של ה"אינטרקונטיננטל", שם משתכנות רוב המשלחות. ההחלטה עוררה את זעמם של עיתונאים מרחבי העולם: אמריקנים ורוסים, אנגלים וצרפתים, ישראלים וערבים – ואפילו איראנים. בהפוך על הפוך, אפשר לראות באחדות הדעים הממורמרת הזו סוג של הישג דיפלומטי.

עוד על שיחות הגרעין עם איראן:
ג'ון קרי על איראן: "לא נאפשר להסכם לקנות זמן"
נתניהו ופוטין: "נחושים למנוע מאיראן נשק גרעיני"
חמינאי: שואפים לידידות עם ארה"ב, אך הגרעין - שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully