וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון קרי על איראן: "לא נאפשר להסכם לקנות זמן"

סבב השיחות בין איראן למעצמות נפתח באווירה אופטימית, כשהצדדים מעריכים כי ניתן להגיע להסכם ראשוני. חבר בכיר במשלחת האמריקנית הדגיש: "ליבת הסנקציות תישאר על כנה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, התייחס אתמול (רביעי) לשיחות הגרעין בין איראן והמעצמות במהלך מסיבת עיתונאים שכינס במסגרת ביקורו באוסטרליה, ואמר: "הסכמנו על כך שדיפלומטיה היא תמיד הגישה המועדפת, ושעדיף למצות את כלל האפשרויות שהיא מציעה. אנו מאמינים שאנו עומדים בפני הסיכוי הטוב ביותר זה עשור לעצור את התקדמותה של איראן ולהחזיר לאחור את תכנית הגרעין". הוא הוסיף: "הבהרתי לידידינו מאוסטרליה - לא נאפשר להסכם הזה, במידה ויושג, לקנות זמן, ולא נאפשר את קיומו של הסכם שאינו נותן מענה ראוי לדאגות העיקריות שלנו".

סבב השיחות השלישי בין איראן למעצמות נפתח היום בז'נבה באווירה אופטימית. שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב, אמרו כי מדינותיהם סבורות שהסכם ביניים ראשוני על השהיית תכנית הגרעין האיראנית הינו בר-השגה. גורם אמריקני בכיר הביע עם זאת גישה זהירה יותר, ואמר כי ניתן להשיג הסכם - אבל זה לא יהיה קל.

סבב השיחות הנוכחי נפתח בצהריים בפגישה בין שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שתוארה על ידי שני הצדדים כחיובית. לאחר מכן כונסו צוותי המשא ומתן של איראן ושל המעצמות (ארה"ב, צרפת, בריטניה, רוסיה, סין וגרמניה), שחידשו את הדיון ביניהם בנקודה בה הוא הופסק לפני עשרה ימים – נקודה שקרובה מאוד לחתימה על הסכם, על פי הדיווחים.

גורם אמריקני בכיר בז'נבה מסר: "השיחות היום, גם עם איראן וגם בתוך קבוצת המעצמות, התנהלו באווירה חיובית. זה לא קל - אם זה היה קל זה היה נעשה כבר מזמן". הוא הדגיש כי "כל המשתתפים מסכימים שהמסמך שגובש בסבב השיחות הקודם הוא הבסיס לדיונים. המסמך הזה לא נוגע לליבת הסנקציות, שתישאר על כנה".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, שרת החוץ האירופית קתרין אשטון, תת-שר החוץ האמריקני וונדי שרמן ונציגי המשלחות לשיחות הגרעין. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
"אם לא ננהל מו"מ רציני, מדינות אחרות יעקפו את הסנקציות". השיחות בז'נבה, היום/רויטרס

הגורם הוסיף כי במהלך הפגישות היום, נציגי המעצמות הביעו צער בפני המשלחת האיראנית על הפיגוע בשגרירות איראן בביירות אתמול. "תמיד כואב כשנציגות דיפלומטית נופלת קורבן לטרור, זה קרה בעבר גם לשגרירויות שלנו", אמר.

"אנחנו מודעים לכך שהקלה חלקית בסנקציות תסייע לאיראנים בתחום הכלכלי, אבל חשוב לזכור שעולם העסקים עובד על ודאות וביטחון - וההסכם הזה תקף לחצי שנה בלבד. הרבה חברות לא ימהרו לחזור לאיראן לפני שיהיה הסכם קבע", טען הגורם. הוא הוסיף: "אם ארצות הברית לא תנהל משא ומתן רציני, מדינות אחרות יגידו שאנחנו לא מנסים – ויעקפו את הסנקציות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורם הדגיש כי בין ארה"ב לישראל מתקיים תיאום הדוק בנושא האיראני, כמו גם עם שאר בנות הברית של ארה"ב, ואמר כי "לראש הממשלה נתניהו זכות מלאה להשמיע את עמדתו בנושא. יש לנו מטרה משותפת - למנוע מאיראן נשק גרעיני".

כשנשאל לגבי עמדת מדינתו על ההתבטאות המסיתה נגד ישראל וארה"ב שהשמיע הבוקר המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הגורם האמריקני נמנע מגינוי הדברים, אך אמר כי "בין איראן וארה"ב קיימים עשורים של חשדנות".

דוברת מחלקת המדינה, ג?ן סאקי, הגיבה על ההתבטאויות של חמינאי: "אתם יודעים איך אנחנו מרגישים כלפי ישראל, היא בעלת ברית קרובה, והתבטאויות מהסוג הזה לא עוזרות. בכל זאת, אנו מאמינים שהצדדים ממשיכים במשא ומתן מתוך רצון טוב, ושאנו קרובים יותר להצלחה מאשר בעבר. המצב הפוליטי באיראן לא פשוט, והתקדמות לקראת ההסכם אינה קלה בצד שלהם".

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הגיב גם הוא להתבטאויות היום, בסיום פגישה עם ראש הממשלה של איטליה, אנריקו לטה. "על איראן לספק תשובות, ולא הצהרות פרובוקטיביות", אמר.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה, כתבת וואלה! חדשות בוושינגטון.

עוד בנושא
נתניהו ופוטין: "נחושים למנוע מאיראן נשק גרעיני"
חמינאי: שואפים לידידות עם ארה"ב, אך הגרעין - שלנו
דיפלומטים מעריכים: הסכם עם איראן - תוך 24 שעות

(עדכון ראשון: 21:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully