וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים מעריכים: הסכם עם איראן - תוך 24 שעות

בז'נבה יתחדש היום המו"מ בין איראן למעצמות, שצפוי על פי ההערכות להוליד בהקדם הסכם ביניים - כולל הסרת הסנקציות. במקביל, נתניהו ממריא למוסקבה בניסיון לבלום את המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בשר החוץ קרי מתייחס להמשך שיחות הגרעין, השבוע)

הסכם היסטורי בדרך לפירוק איראן מנשק גרעיני, או שמא טעות אסטרטגית שההיסטוריה לא תסלח עליה? בז'נבה יתכנסו הבוקר (רביעי) צוותי המשא ומתן של איראן ושל שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – לסבב נוסף של שיחות, בניסיון להגיע להסכם ביניים על השהיית פעילותה הגרעינית של איראן. דיפלומטים בכירים מכל המדינות המעורבות בשיחות, מעריכים כי הסיכויים לכך שהסכם כזה ייחתם כבר במהלך 24 השעות הקרובות הינם גבוהים.

בשעות הצהריים ייפגשו שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ומקבילה האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. הפגישה ביניהם, שמתוכננת להיערך בשעה 15:30 שעון ישראל, תהיה יריית הפתיחה של סבב השיחות. אחריה יכונסו צוותי המשא ומתן של איראן ושל המעצמות, שיחדשו את הדיון ביניהם בנקודה בה הוא הופסק לפני עשרה ימים – נקודה שקרובה מאוד לחתימה על הסכם. אם אכן יוכרז על הסכם, שרי החוץ של שש המעצמות "יוקפצו" לז'נבה – כולל שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שאמור היה להגיע בסוף השבוע לישראל, אך דחה את ביקורו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממריא הבוקר למוסקבה, בירת רוסיה, לפגישה מדינית עם הנשיא ולדימיר פוטין, בניסיון כמעט נואש לפורר את החזית האחידה של קבוצת המעצמות. ההצהרות שליוו את המראתו של נתניהו למוסקבה מזכירות מאוד את אלה שליוו את נסיעתו לארצות הברית לפני פחות מחודשיים. גם אז דובר על "קרב בלימה" של נתניהו נגד "מתקפת הדיפלומטיה" של איראן. גם אז בישרו הכותרות על "ניסיון של הרגע האחרון" לעצור את הסחף במערב לעבר הקלת הסנקציות.

בשני המקרים, כך נראה, נתניהו מגיע אחרי שהרכבת כבר יצאה מהרציף. בניו יורק, לפני חודשיים, הוא נחת בשולי עצרת האו"ם, אחרי שהנשיא האיראני החדש, חסן רוחאני, הספיק "להקסים" את העולם המערבי ולחזור הביתה בשלום. למוסקבה, הבוקר, הוא יגיע בשעה שהסכם הגרעין בין איראן למעצמות קרוב מאוד לחתימה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הפדרציות היהודיות בבנייני האומה, ירושלים. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
הרכבת יצאה מהרציף. נתניהו/יואב דודקביץ'

אי אפשר להאשים את נתניהו בכך שהוא לא ניסה. הוא יצא מגדרו בימים האחרונים כדי להחמיא לנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בעת ביקורו בישראל. עוד לפני כן, הוא קבע פגישת בזק עם פוטין, שוחח במשך 90 דקות תמימות בטלפון עם הנשיא האמריקני ברק אובמה והפעיל את הגייסות שלו בגבעת הקפיטול בוושינגטון. גם החלטתו לסכל את היוזמה של שר השיכון, אורי אריאל, להקמת 20 אלף יחידות דיור בהתנחלויות, קשורה בעקיפין למאמץ בנושא האיראני - נתניהו הבהיר לשר הסורר שזה ממש לא הזמן להרגיז את האמריקנים והאירופים.

אולי הרוסים יפתיעו?

המאמץ של ראש הממשלה מרשים, אבל גורמים בירושלים מודים שסיכויי הצלחתו היו קטנים מאוד מלכתחילה. כל שש המעצמות מעוניינות בהסכם ביניים עם איראן, שישהה לראשונה מזה כעשור את פעילותה הגרעינית. המנהיגים מאוחדים בדעה שללא הסכם ביניים, יתחזקו הגורמים הקיצוניים בטהראן, שמתנגדים למשא ומתן שמוביל הנשיא רוחאני. נתניהו מזהיר שההסכם המתגבש הוא טעות היסטורית, אבל מנהיגי המערב סבורים שדחיית האופציה הדיפלומטית תהיה טעות גדולה עוד יותר – אשר עלולה להוביל למלחמה יקרה ומסוכנת. לאובמה אין תמיכה ציבורית למלחמה כזו, ולשאר המעצמות יש אינטרס מובהק למנוע אותה. גם הציפייה בירושלים ש"אולי הרוסים יפתיעו" מופרכת. ולראיה, דווקא שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נשמע השבוע אופטימי הרבה יותר ממקביליו לגבי הסיכויים להגיע להסכם.

אם אכן ייחתם הסכם, נתניהו יוכל להמשיך למחות בתוקף, ולהזכיר שוב את מחויבותו "למנוע שואה שנייה", שנתפסת באירופה וארצות הברית כהגזמה פופוליסטית. במקביל, תפעל ישראל בערוצים הדיפלומטיים כדי למזער נזקים. הווה אומר לוודא שהפיקוח על מתקני הגרעין של איראן באמת מתבצע באופן הדוק ומקצועי, לדאוג שהסרת הסנקציות תישאר מוגבלת וברת-היפוך, ולנסות להשפיע על המשך המשא ומתן, שבסיומו מקוות המעצמות לחתום עם איראן על הסכם מקיף הרבה יותר, תמורת נסיגה משמעותית בתכנית הגרעין. מדובר בעבודה שקטה ומאומצת, שמי שיוביל אותה יהיה היועץ החדש לביטחון לאומי, יוסי כהן. בניגוד להצהרות השואה של נתניהו, העבודה הזו לא תיצור כותרות פוליטיות אוהדות בישראל - אבל היא עשויה לסייע הרבה יותר מההצרות הללו בחזית הבינלאומית.

עוד בנושא:
הסוחר האיראני יודע לזהות הזדמנות כשהוא רואה אחת / פרשנות
אחרי עשור: ראש ממשלת בריטניה שוחח עם רוחאני
בעקבות הסנקציות: חברת הגז של איראן פשטה רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully