וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הסנקציות: חברת הגז של איראן פשטה רגל

החברה הלאומית נקלעה לחובות של 4 מיליארד דולר ומבקשת סיוע מהממשלה. שר הנפט: הממשלה הקודמת אחראית למצב. סוכנות ידיעות שמרנית: ההודאה בכישלון מסייעת למערב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: שר החוץ קרי מתייחס לסנקציות על איראן)

חברת הגז הלאומית של איראן הכריזה על פשיטת רגל, אחרי שנקלעה לחובות של 100 טריליון ריאל (4 מיליארד דולרים) - כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "מהר", מפי מנהל החברה, חמידזרא אראצ'י.

אראצ'י אמר בסוף השבוע כי החברה פועלת מול הפרלמנט ומול משרד הנפט בטהראן, בניסיון להשיב את החוב ולמצוא מקורות הון חדשים. הבוקר (שלישי) הכחיש דובר החברה בשיחת טלפון עם ה"וול סטריט ג'ורנל" את ההודעה על פשיטת הרגל, אך כלי התקשורת באיראן ציטטו בהרחבה את שר הנפט ביג'אן זנגאנה, שאמר כי החברה "הרוסה".

לדברי השר זנגאנה, החברה נתונה בקשיים כלכליים, הנובעים מ"טעויות שנעשו בזמן הממשלה הקודמת". הוא אמר שהחברה לא הצליחה להשקיע כיאות את המענקים שקיבלה מהמדינה. לדבריו, "הכישלון חולל בעיות בתהליכי ייצור האנרגיה והפצת החשמל ברחבי המדינה".

אסדת קידוח גז טבעי במפרץ הפרסי מול חופי איראן. 2013. AP
אסדה להפקת גז טבעי במפרץ הפרסי/AP

סוכנות הידיעות "פארס", המקושרת למשמרות המהפכה, טענה כי הודאה מסוג זה מסייעת ל"תקשורת המערבית", והאשימה את חברת הגז בניהול כושל של כספיה.

במסגרת העיצומים המוטלים על איראן מצד ארה"ב והאיחוד האירופי, חלות מגבלות על מגזר האנרגיה שלה. בין היתר, חל איסור על העברות כספים לחברות הנפט והגז, מחשש שהן משמשות את תכנית הגרעין הצבאית של איראן.

אחרי רוסיה, איראן מחזיקה ביתרת הגז הטבעי הגדולה בעולם, כ-15%, ומייצאת גז לטורקיה, ארמניה ולאזרבייג'ן, בשנה שעברה, איראן הרוויח כ-10 מיליון דולרים ליום מייצוא גז.

לפי נתונים של ממשלת ארה"ב, הסרת העיצומים תאפשר לאיראן להרוויח 130 מיליארד דולרים בשנה ממכירות גז טבעי - יותר ממכירות נפט.

פגישת קרי ונתניהו בנושא סוריה, ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
ראש הממשלה נתניהו/נועם מושקוביץ

בתוך כך, מאמר המערכת של העיתון "וושינגטון פוסט" קורא לראש הממשלה נתניהו לקבל את ההסכם המתגבש עם טהראן. "במקום להתווכח בפומבי, בכירים מארה"ב ומישראל צריכים לעבוד יחד, כדי לגבש קונצנזוס לתנאי ההסכם".

במאמר המתפרסם הבוקר, ערב פתיחת הסבב הנוסף של השיחות בין איראן לארה"ב ולחברות מועצת הביטחון בז'נבה, נכתב כי "הממשל דחה במפורש את התנגדותו של נתניהו להסכם זמני, והקונגרס לא צפוי להגיב ללוביסטים הישראלים, הקוראים להטיל סנקציות נוספות לפני המפגש בז'נבה".

לקריאה נוספת
הולנד בירושלים: "הסכם עם איראן עדיף על אופציה צבאית"
בכירים אמריקנים מרגיעים: "הסנקציות שיוסרו - מוגבלות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully