וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד בירושלים: "הסכם עם איראן עדיף על אופציה צבאית"

17.11.2013 / 19:20

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, התייחס נשיא צרפת למשא ומתן בין איראן למערב ואמר כי בשיחות האחרונות "חלה התקדמות". נתניהו: "מחויב למנוע שואה נוספת לעם היהודי"

צלם: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שנחת היום לביקור בן שלושה ימים בישראל, הגיע הערב (ראשון) לבית ראש הממשלה בירושלים. השניים כינסו מסיבת עיתונאים משותפת, בסיומה התפנו לארוחת ערב חגיגית.

הולנד התייחס להסכם המתגבש בין איראן למעצמות באשר לתכנית הגרעין האיראנית ואמר כי משא ומתן עדיף על האופציה הצבאית. "הדבר הכי טוב לעשות יהיה לחתור ישירות להסכם כולל עם איראן", אמר. "בשיחות האחרונות הייתה התקדמות - אבל לא מספיקה". הוא הבהיר כי מדובר בהתקדמות ראשונה מזה שנים בהן מנהלת איראן משא ומתן באשר לתכנית הגרעין שלה. "הלחץ על איראן חייב להימשך", הוסיף. "הסנקציות הן שגרמו לאיראן מלכתחילה להגיע למשא ומתן. בלי הסנקציות, איראן לא הייתה נשמעת כפי שהיא נשמעת כעת".

נשיא צרפת אמר כי לארצו ישנם ארבעה תנאים להסכם ביניים עם איראן: פיקוח מלא של הקהילייה הבינלאומית על כל מתקני הגרעין של איראן, השעיית העשרת האורניום ל-20%, הפחתת מלאי האורניום המועשר והפסקת הפעילות במתקן המים הכבדים באראק. ההסכם שמתגבש כעת בז'נבה צפוי לענות על ארבעת התנאים הללו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד במסיבת עיתונאים בבית רוה"מ. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
"יש בינינו קשר מיוחד ביותר". נתניהו והולנד, הערב/יואב דודקביץ'

בפתח מסיבת העיתונאים הודה נתניהו לעמיתו הצרפתי על ביקורו בישראל ואמר כי "צרפת היא ידידת אמת של ישראל ולעמים שלנו יש קשר מיוחד ביותר". הוא פנה להולנד ואמר: "הביקור שלך רק יחזק את הקשר בין העמים, ולכן זהו עונג לקבל אותך ואת שריך ואת כל הצוות שלך כאן בירושלים". לפני הגיעם לבית ראש הממשלה, סיירו שני המנהיגים במוזיאון יד ושם. "אני תמיד נרגש מביקורים שם", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים. "עבור רבים בישראל מדובר בטראומה לאומית ואישית גם יחד".

ראש הממשלה שלח רמז לאיראן ואמר: "אנחנו מבינים היטב שכאשר מישהו אומר שהוא רוצה להשמיד אותך, צריך לקחת אותו ברצינות. מנקודת מבט אנושית, צריך להיות שיעור נוסף לשואה - כשמישהו מתחיל במתקפות על היהודים, הם בדרך כלל לא עוצרים שם. האש מתפשטת ובוערת במקומות נוספים". לדבריו, "זו חובתי למנוע מכל אדם לאיים או לנסות לבצע שואה נוספת כנגד העם היהודי. זו חובתי, אבל אני מאמין שזו חובתנו המשותפות, למען עתיד האנושות כולה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

נתניהו הודה: "יש חילוקי דעות עם ארה"ב"

הוא חזר על עמדתו לפיה העסקה עם איראן היא "עסקה רעה ומסוכנת". "אני מריע לכך שאתה באופן אישי נקטת עמדה, כדי שהיא תהיה קשה יותר", הודה נתניהו. "עם זאת, אני מודאג מאוד שהעסקה הזו תאושר, ובחתימת עט אחת היא תפחית את הסנקציות על איראן, שלקח שנים לבנות אותן. בתמורה לכך, איראן תתן למעשה שום דבר. כמוך, פרנסואה, אני רוצה פיתרון דיפלומטי, וכמו שר החוץ קרי, אני מאמין שעדיף שלא תהיה עסקה מאשר שתהיה עסקה רעה. לדעתי, העסקה הנוכחית היא יותר מרעה. תראה כמה נחושים האיראנים לחזור לז'נבה ולחתום על העסקה. עכשיו הם אמרו שהם לא ידרשו שההסכם יכלול התייחסות ל'זכותם' כביכול להעשיר אורניום. הם יודעים וכולם יודעים שההסכם יאפשר להם להעשיר אורניום, לכן הם אומרים - בכל מקרה תהיה לנו הזכות להעשיר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד בחתימה על ספר המבקרים בבית רוה"מ. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
הולנד חותם בספר המבקרים בבית ראש הממשלה/יואב דודקביץ'

לדברי נתניהו, "הנשיא אובמה הצהיר לא פעם שמטרתו למנוע מאיראן נשק גרעיני. גם בין הידידים הטובים ביותר, וארה"ב היא ידידתנו הטובה ביותר, יכולים להיות חילוקי דעות. ההתמקדות שלנו היא לא רק בשאלת הנשק אלא בשאלת היכולת לייצר את החומר הבקיע שהוא בליבת הנשק. איראן מתעקשת שזה יישאר בידיה. אני מקווה שהדברים שאנחנו עומדים עליהם אכן יקוימו. זה חשוב לא רק לישראל, גם לצרפת ואירופה, לארה"ב ולעולם כולו".

הוא הבהיר כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגן על עצמה, בזכות עצמה. "הסכם רע לא יחייב את ישראל", הדגיש. "אמרתי פעם, ואני אומר את זה היום אחרי הביקור ביד ושם - כשאנחנו אומרים 'לא עוד', אנחנו מתכוונים לזה. 'לא עוד'. לא נעמיד את ישראל במצב שקיומה מוטל בספק".

ביקור נשיא צרפת פרנסואה הולנד בהר הרצל, הנחת זר בקבר של הרצל. נובמבר 2013. חיים צח, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הולנד מניח זר על קבר חוזה המדינה, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח, לע"מ

לפני הגיעו לבית ראש הממשלה, ביקר נשיא צרפת במוזיאון יד ושם. "אני חש התרגשות ונושא תפילה", חתם הולנד בספר האורחים, "זו הטרגדיה הנוראה שפגעה בעם היהודי, ואשר קושרת אותנו ומחברת בינינו לעד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הולנד מבקר במוזיאון יד ושם/מערכת וואלה!, צילום מסך

על ארוחת הערב החגיגית בבית ראש הממשלה הופקד השף שגב משה. התפריט יכלול לחם חמוציות ואגוזי לוז, פרצל ירושלמי, שמן זית ישראלי, טחינה צפונית ורסק עגבניות תמר. כמו כן, יוגשו פילה דג צלוי עם אבוקדו, צמחי תבלין ורימון ישראלי. לקינוח, ייהנו הסועדים ממוס שוקולד, פבלובה, עוגיות מקרון ופרלינים. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי בארוחת הערב שתיערך מחר בבית הנשיא, לא יוגש בקר לבקשת הזוג נתניהו שהצטרפו בשבוע שעבר ל"מיט-לס מונדיי" (יום שני ללא בשר).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זהו ביקורו הראשון של הולנד בישראל מאז נכנס לתפקידו לפני שנה וחצי. אל הולנד התלוותה זוגתו ואלרי טרירוויילר ושר החוץ של צרפת לורן פביוס, שייאלץ לקצר את ביקורו לאחר שהוזעק לניגריה כדי להיפגש עם מהנדס צרפתי ששוחרר אחרי שנה בשבי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עוד על ביקור הולנד בישראל:
הולנד בישראל: "נשק גרעיני בידי איראן - סכנה לעולם כולו"
השטיח האדום כבר מוכן: נשיא צרפת מגיע לישראל
שגריר צרפת: אנחנו עיכבנו את ההסכם עם איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully