וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר צרפת: אנחנו עיכבנו את ההסכם עם איראן

13.11.2013 / 21:44

השגריר הצרפתי בישראל טען שקרי שכנע את חמש המעצמות הנוספות לאמץ את עמדותיה הנוקשות של פריז בשיחות עם איראן בז'נבה. לדבריו, בישראל יש "הערכה רבה לעמדה הצרפתית"

ערוץ הכנסת

(צפו: נתניהו מתייחס להסכם המתגבש עם איראן, היום)

צרפת טוענת כי היא אחראית לעיכוב חתימת ההסכם עם איראן: שגריר צרפת בישראל, פטריק מיזונב, אמר הערב (רביעי) כי "בסבב הדיונים האחרון בז'נבה חמש המעצמות האחרות אימצו את עמדותיה הנוקשות של צרפת כלפי איראן". בשיחה עם כתבים, סיפר מיזונב ששר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שכנע את חמש המעצמות הנוספות (רוסיה, סין, ארה"ב, בריטניה וגרמניה) לאמץ את העמדה הצרפתית בשלושת נושאי המחלוקת – מתקן המים הכבדים באראק, מאגר האורניום המועשר של איראן והמשך העשרת האורניום. לדבריו, בשיחות שערך בימים האחרונים עם גורמים בכירים בישראל לקראת ביקורו של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בירושלים ביום ראשון הקרוב, התרשם שבישראל ישנה "הערכה רבה לעמדה הצרפתית".

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הבית הלבן, מאי 2012. AP
המעצמות קיבלו את העמדה הצרפתית בנושאי המחלוקת. אובמה והולנד/AP

על פי הדיווחים, בשיחות שנערכו בז'נבה בסוף השבוע היו הצדדים קרובים מאוד להסכם עם איראן, אך התנגדותה של צרפת למתווה המסתמן – שבמסגרתו התחייבה איראן להקפיא את העשרת האורניום לרמה של 20%, להעמיד לפיקוח את מתקני הגרעין שלה ולהפסיק להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות לצורך העשרת אורניום לרמה של 3.5% - מנעה ברגע האחרון את חתימת ההסכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיחות המעצמות עם איראן בז'נבה בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, ביום שני דיווח "ניו יורק טיימס" כי איראן היא זו שהכשילה את ההסכם. דיפלומטים אמרו לעיתון האמריקני כי המכשול העיקרי בדרך להסכמה הוא התעקשות המשטר בטהראן על ניסוח שייעגן את "זכותו להעשיר אורניום". עם זאת, אחד הדיפלומטים שצוטטו בכתבה הדגיש כי "רק קומץ מלים" הפרידו בין הצדדים לבין חתימת הסכם. דיפלומט אמריקני הודה כי צרפת אכן הציגה בעניין עמדה קשוחה יותר מזו של המעצמות האחרות, אך היו אלה האיראנים עצמם שביקשו עיכוב נוסף כדי להיוועץ עם ממשלתם לפני שניתן יהיה להתקדם.

הערב שוחח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עם עמיתו הצרפתי, פרנסואה הולנד. בתום הפגישה נמסר כי קיימת "הסכמה מלאה" בין הצדדים באשר להצעת המערב לאיראן. ממשרדו של הולנד נמסר כי שני המנהיגים נחושים לקבל ערבויות מאיראן ולפיהן המשטר בטהראן לא יחתור לפיתוח נשק גרעיני. "שני ראשי המדינות הביעו את רצונם המשותף להשיג מאיראן ערבויות לכך שתזנח את תכנית הגרעין הצבאית שלה", לשון ההודעה.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

עוד בנושא:
שטייניץ: "הקלה בסנקציות תכניס 40 מיליארד דולר לאיראן"
אובמה וקמרון שוחחו: ”תמכו בהצעת המערב לאיראן”
”נתניהו היסטרי ומחבל במשא ומתן עם איראן”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully