וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקלה בסנקציות תכניס 40 מיליארד דולר לאיראן"

13.11.2013 / 17:24

השר שטייניץ העריך בשיחה עם כתבים זרים את הרווח שתפיק איראן מההסכם המתגבש עם המערב. לטענתו, דרך ההסכם תצליח איראן לכסות עד 40% מהנזקים שנגרמו לה עקב העיצומים

ערוץ הכנסת

(צפו: נתניהו מתייחס להסכם המתגבש עם איראן, היום)

ההסכם המתגבש עם איראן, שבמסגרתו צפויות המעצמות להקל בסנקציות על המשטר בטהראן, עשוי לשלשל לקופת הרפובליקה האיסלאמית עד 40 מיליארד דולרים, שהם כ-40% מהנזק הכלכלי שנגרם למדינה בעקבות העיצומים – כך טען היום (רביעי) השר לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים, יובל שטייניץ. בתדרוך לכתבים זרים בירושלים העריך שטייניץ את השפעת הסנקציות על איראן בכ-100 מיליארד דולרים בשנה.

"ההקלה בסנקציות תפחית באופן ישיר 20-15 מיליארד דולרים מהסכום הזה", העריך שר האוצר הקודם. הוא הוסיף כי השינויים המוצעים במסגרת ההסכם יקשו על אכיפת הסנקציות שימשיכו לפעול. "הנזק של כל הסנקציות, להערכתנו, יהיה בין 20 מיליארד דולרים עד 40 מיליארד דולרים". לדבריו, "זה מאוד משמעותי. זה לא כל הסנקציות. זה לא הסנקציות על ייצוא נפט ועל הבנקים, אך זו הקלה משמעותית מאוד עבור האיראנים".

נשיא איראן חסן רוחאני בפגישה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בשולי העצרת הכללית של האו"ם. ניו יורק, 24 ספטמבר 2013. AP
צרפת מנעה את ההסכם בינתיים. הנשיא הולנד עם נשיא איראן רוחאני/AP

בשיחות שנערכו בז'נבה בסוף השבוע היו הצדדים קרובים מאוד להסכם עם איראן, אך התנגדותה של צרפת למתווה המסתמן – שבמסגרתו התחייבה איראן להקפיא את העשרת האורניום לרמה של 20%, להעמיד לפיקוח את מתקני הגרעין שלה ולהפסיק להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות לצורך העשרת אורניום לרמה של 3.5% - מנעה, ברגע האחרון, את חתימת ההסכם. הצדדים אמורים להיפגש לסבב שיחות נוסף בשבוע הבא, שיתקיים גם הוא בז'נבה.

בשבועות האחרונים שבו והזהירו בכירים ישראלים, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחתימת הסכם עם איראן. היום בדברים שנשא במליאת הכנסת אמר נתניהו כי "אין רק עסקה רעה או עסקה טובה. יש אפשרות שלישית, המשך הסנקציות. איראן בלחץ כלכלי קשה. אפשר להשיג עסקה טובה כדי לפרק את יכולתה הצבאית של איראן. זה לא מושג בהצעה שעליה דנים בז'נבה, היא עושה חור גדול בסנקציות דרכו האוויר יכול לצאת. אבל מה שאיראן עושה, מה שהיא מתבקשת לעשות זה מעט מאוד. היא משאירה את כל הצנטריפוגות על כנן. אפילו אחת לא מפורקת".

אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ון קרי ברומא. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
התנצחות פומבית. קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מנגד, בארצות הברית מנסים לקדם את ההסכם בכל הכוח. שר החוץ של האמריקני ג'ון קרי, שבימים האחרונים מקיים התנצחות פומבית עם נתניהו, אמר ביום שני במסיבת עיתונאית שהתקיימה באבו-דאבי, כי ראש הממשלה "צריך להכיר בכך שטרם הושג הסכם" עם איראן, וכי התנגדותו הייתה מוקדמת. "כשיהיה הסכם, אז יוכל נתניהו להתנגד לו", הבהיר קרי. הוא הביע תקווה שהשיחות יבשילו לכדי חתימה על הסכם בחודשים הקרובים. "אנחנו לא במרוץ להשיג במהירות כל הסכם", הבהיר קרי את מחויבות ארצו להסדר יעיל עם טהראן. קרי העביר מסר לבעלות בריתה של ארצות הברית, בהן ישראל, והדגיש כי ארצות הברית לא תנטוש אותן. "נגן על בעלות בריתנו באזור מפני כל סוג של איום חיצוני", הבהיר.

עוד בנושא:
אובמה וקמרון שוחחו: ”תמכו בהצעת המערב לאיראן”
”נתניהו היסטרי ומחבל במשא ומתן עם איראן”
איראן: ”ספינים לא ישנו את מה שהיה בשיחות הגרעין”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully