וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "ספינים לא ישנו את מה שהיה בשיחות הגרעין"

שר החוץ של איראן תקף את עמיתו האמריקני קרי על גבי חשבון הטוויטר שלו, והאשים את ארה"ב בכך שנציגיה יצאו כנגד טיוטת ההסכם במהלך סבב השיחות האחרון בין המעצמות לאיראן

"האם הייתה זו איראן שקיצצה חצי מטיוטת ההסכם האמריקנית ביום חמישי בערב?", פנה אמש (שני) שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לשר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, על גבי חשבון הטוויטר שלו, בעקבות כישלון הצדדים להגיע להסכם בסבב הנוכחי של שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, שנערך במהלך סוף השבוע בז'נבה. זריף האשים את קרי בכך שכבר בשישי בבוקר נציגים אמריקניים יצאו באופן פומבי כנגד טיוטת ההסכם.

זריף הוסיף, על רקע ההדלפות משיחות הגרעין בדבר הגעה להסכם בין הצדדים, שלא נחתם לבסוף: "אף כמות של ספינים לא תוכל לשנות את מה שקרה בז'נבה בין חמישי לשבת במסגרת השיחות עם המעצמות – אך היא יכולה לשחוק את האמון". בהודעה האחרונה שפרסם, כתב שר החוץ האיראני כי האיראנים "מחויבים לדיונים בונים וחיוביים. תקשורת על בסיס שווה היא מפתח להשיג את מטרותינו המשותפות".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יושב לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בעצרת האו"ם. רויטרס, רויטרס
סבב השיחות הבא יתקיים במעמד דרג זוטר. זריף וקרי יחד בעצרת האו"ם/רויטרס, רויטרס

קדחת השמועות בנוגע לאשמים בעיכוב ההסכם מסרבת לגווע. על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", מפי דיפלומטים, המכשול העיקרי בדרך להסכמה הוא התעקשות המשטר בטהראן על ניסוח שייעגן את "זכותו להעשיר אורניום". עם זאת, אחד הדיפלומטים שצוטטו בכתבה הדגיש כי "רק קומץ מלים" הפרידו בין הצדדים לבין חתימת הסכם.

הוויכוח על זכותה של איראן להעשרה היה משמעותי דיו כדי להביא לכך שסבב השיחות הבא יתקיים במעמד דרג זוטר יותר, מה שמרמז שקטנה האמונה שההסכם יגובש בקרוב. לפי הדיווח מהבוקר, בניגוד להדלפות מהשיחות, התעקשותה של צרפת להגביל את הפעילות בכור המים הכבדים באראק לא הייתה הגורם העיקרי לכישלון השיחות. לדברי דיפלומט אמריקני, צרפת אכן הציגה בעניין עמדה קשוחה יותר מזו של המעצמות האחרות, אך היו אלה האיראנים עצמם שביקשו עיכוב נוסף כדי להיוועץ עם ממשלתם לפני שניתן יהיה להתקדם.

ממשל אובמה מוכן להתיר לאיראנים להעשיר אורניום לרמה של 3.5% כחלק מהסכם ביניים, בתמורה להגבלות על תכנית הגרעין. ואולם, בוושינגטון לא מוכנים להכיר ב"זכות האיראנית להעשרה", ככל הנראה במטרה לקשור בין כל פעילות העשרה שתותר לאיראנים ובין הגבלות שיוטלו עליהם בהסכם עתידי. "ארצות הברית לא מאמינה שיש זכות אוטומטית להעשרה, ואמרנו זאת שוב ושוב לאיראן", אמר בכיר בממשל לפני סבב השיחות האחרון בז'נבה.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, מסר אתמול במסיבת עיתונאים שנערכה באבו-דאבי כי הוא מקווה ששיחות הגרעין יבשילו לכדי חתימה על הסכם בחודשים הקרובים. "אנחנו לא במרוץ להשיג במהירות כל הסכם", הבהיר קרי את מחויבות ארצו להסדר יעיל עם טהראן. קרי העביר מסר לבעלות בריתה של ארצות הברית, בהן ישראל, והדגיש כי ארצות הברית לא תנטוש אותן. "נגן על בעלות בריתנו באזור מפני כל סוג של איום חיצוני", הבהיר.

קרי גם המשיך את ההתנצחות הפומבית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי נתניהו "צריך להכיר בכך שטרם הושג הסכם" עם איראן, וכי התנגדותו הייתה מוקדמת. "כשיהיה הסכם, אז יוכל נתניהו להתנגד לו", הבהיר קרי.

עוד בנושא
"איראן היא שהכשילה הסכם, כשהתעקשה על הזכות להעשרה"
קרי משיב לנתניהו: "כשיראה הסכם - אז יוכל להתנגד"
ז'נבה: סבב שיחות הגרעין עם איראן הסתיים ללא הסכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully