וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי משיב לנתניהו: "כשיראה הסכם - אז יוכל להתנגד"

ההתנצחות נמשכת: שר החוץ האמריקני הדף את ביקורת נתניהו על ההסכמה שנרקמת: "התנגדותו מוקדמת מדי, אין הסכם". "וושינגטון פוסט" במאמר מלגלג על קרי: "הוא מנותק מהמציאות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי התייחס היום (שני) להסכם הגרעין שהתגבש בז'נבה בין איראן למעצמות, והמשיך את ההתנצחות הפומבית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסיבת עיתונאית שהתקיימה באבו-דאבי, אמר קרי כי נתניהו "צריך להכיר בכך שטרם הושג הסכם" עם איראן, וכי התנגדותו הייתה מוקדמת. "כשיהיה הסכם, אז יוכל נתניהו להתנגד לו", הבהיר קרי.

קרי הוסיף כי הוא מקווה שהשיחות יבשילו לכדי חתימה על הסכם בחודשים הקרובים. "אנחנו לא במרוץ להשיג במהירות כל הסכם", הבהיר קרי את מחויבות ארצו להסדר יעיל עם טהראן. קרי העביר מסר לבעלות בריתה של ארצות הברית, בהן ישראל, והדגיש כי ארצות הברית לא תנטוש אותן. "נגן על בעלות בריתנו באזור מפני כל סוג של איום חיצוני", הבהיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הפדרציות היהודיות בבנייני האומה, ירושלים. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
נתניהו, אתמול/יואב דודקביץ'

פרק נוסף בהתנצחות הפומבית בין ירושלים לוושינגטון נרשם אתמול, כאשר ראש הממשלה הגיב לדבריו של קרי שטען כי נתניהו אינו מודע לטיב המשא ומתן בין המעצמות לאיראן, ואמר: "אני מעודכן בפרטי ההצעה לאיראנים". בעצרת הפדרציות היהודיות שנערכה בבנייני האומה בירושלים, התייחס נתניהו להסכם המתגבש בין הצדדים ואמר כי "מה שמוצע כעת היא עסקה בה איראן שומרת על יכולתה. איראן תוכל לשמור טונות של אורניום מועשר ברמה נמוכה. הם יכולים בתוך כמה חודשים או שבועות ליצור פצצה". לדבריו, "זו עסקה גרועה ומסוכנת. זה עשוי להביא למצב שהסנקציות יתמוטטו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"קרי ייזכר כשלומיאל שהשלה את עצמו"

בזמן שקרי ממשיך במסע הדילוגים באזור, נמתחה עליו היום ביקורת חריפה במאמר שהתפרסם ב"וושינגטון פוסט". "עולם החלומות של ג'ון קרי במזרח התיכון", הצהירה כותרת המאמר שתוקף באופן נחרץ את מהלכיו האחרונים של שר החוץ האמריקני ומאמציו לקדם "מזרח תיכון חדש", בין היתר באמצעות לחץ על ישראל והפלסטינים לגבש הסכם שלום, להשיג הסכם לעצירת תכנית הגרעין האיראנית ולגבש פתרונות של שלום לסכסוכים המדממים בסוריה ובמצרים. המאמר, פרי עטו של ג'קסון דיל, סגן עורך עמוד הדעות של העיתון - אחד המשפיעים בארה"ב ובעולם - מטיל ספק של ממש ביכולתו של קרי להשיג את המטרות היומרניות שהציב לעצמו, ואף מתאר אותו, בנימה הגובלת בלגלוג, כשבוי בחלומות באספמיה, וקובע כי הוא "חי בבועה".

"דמיינו לעצמכם עולם שבו המזרח התיכון אינו מידרדר למרחץ דמים, אלא נמצא על סף שורה של פריצות דרך מונומנטליות", פותח דיל את מאמרו. "עד האביב הבא, תכנית הגרעין של איראן תהיה מפוקחת ומצרים תהיה דמוקרטיה ליברלית; הדיקטטור הסורי בשאר אסד יפנה את מקומו; ואחרון אחרון חביב - ישראל והפלסטינים יגיעו להסכם על הקמת מדינה פלסטינית. זהו העולם שג'ון קרי עסק בתכנונו במהלך שיוטיו סביב העולם בשבוע שעבר; ממלכת פנטזיה שעוצבה על ידי החזון שפיתח לעצמו לגבי הישגיו העתידיים כשר חוץ. בינתיים, על כדור הארץ, סוכנויות סיוע מדווחות על רעב והתפרצות פוליו בסוריה; נשיאה הנבחר של מצרים עומד למשפט; מנהיגי ישראל והפלסטינים אומרים כי השיחות בתיווך אמריקני נתונות במבוי סתום; ושר החוץ של צרפת מתאר את ההסכם המתגבש עם איראן כ'משחק של שוטים'".

ג'ון קרי בשיחות הגרעין באיראן עם בז'נבה. רויטרס
המאמר מגחיך את חזון קרי וקובע כי הוא רחוק מהשפעה על המזרח התיכון. קרי בז'נבה/רויטרס

דיל ממשיך ותוקף בציניות את "מסע הקסמים המסתורי" (Magical Mystery Tour, כשם האלבום של הביטלס) של קרי, ואת נקודות ההתנגשות שלו עם המציאות, בכל חזית וחזית. הוא מתעכב על המאמצים לכנס ועידת שלום לסיום המלחמה בסוריה, ומגחך למשמע דבריו כי הוא "משוכנע", משיחותיו עם הרוסים והאיראנים, כי הם נכונים לתת ידם למהלך כזה, שיכלול הדחה של הנשיא אסד והתקנת ממשלת מעבר במדינה השסועה. משם הוא עובר לנושא הישראלי-פלסטיני, ומטיל ספק עמוק בדבריו של קרי כי הוא, שוב, "משוכנע" משיחותיו עם הצדדים כי הסכם שלום הוא "משימה אפשרית". גם אמירתו של קרי בסוף השבוע בז'נבה, כי חלה "התקדמות משמעותית" במגעים עם איראן זוכה לקיונות של בוז.

"אכן", מוסיף דיל ומסייג, "משימתו של שר חוץ היא להתמודד עם בעיות דיפלומטיות גדולות, גם כאלו שנראות כמו משימות בלתי אפשריות. ובכל זאת, קשה לחשוב על מנהל קודם של פוגי בוטום (השכונה בוושינגטון בה שוכנת מחלקת המדינה), שהצליח בצורה כה מובהקת לנתק את עצמו מהמציאות בשטח".

"עולה השאלה, האם קרי בכלל מאמין לדברים שהוא אומר?", תוהה כותב המאמר, ואף משיב: "למעשה, נראה שכן, ביחוד בהקשר הישראלי-פלסטיני. נואש להותיר מורשת אחרי קריירה ארוכה, הוא שכנע את עצמו ש: א. תנאי ההסכם מובנים מאליהם. ב. הוא ניחן בכישורים הפוליטיים לשכנע את נתניהו ואבו מאזן לקבל אותם". הוא מוסיף ומסביר כיצד תפיסותיו של קרי אינן משתלבות גם עם מדיניותו המתחדשת של הנשיא ברק אובמה בכל הקשור למזרח התיכון, שעיקרה - להימנע ממעורבות במקומות בהם אין מדובר בהגנה על אינטרסים מיידיים של ארה"ב. "אם משהו מחלומותיו של קרי יתגשם, העולם יהיה מקום טוב יותר", מסכם דיל. "לכן אני מקווה שספקנים כמוני יועמדו על טעותם. אך אם לא, שר החוץ ייזכר בעיקר כשלומיאל שהשלה את עצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully