וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן היא שהכשילה הסכם, כשהתעקשה על הזכות להעשרה"

בניגוד לטענה כי צרפת עיכבה חתימה כשהתעקשה על הגבלת הפעילות בכור המים באראק, "ניו יורק טיימס" מצטט דיפלומטים שמאשימים את טהראן, אך מדגישים: הפער בין הצדדים לא גדול

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנתניהו מתנצח עם קרי בפומבי, אתמול)

לא צרפת, כי אם איראן היא שהכשילה את הסכם הגרעין שהתגבש בינה לבין מעצמות המערב בז'נבה - כך דיווח הבוקר (שני) "ניו יורק טיימס", מפי דיפלומטים. על פי הדיווח, המכשול העיקרי בדרך להסכמה הוא התעקשות המשטר בטהראן על ניסוח שייעגן את "זכותו להעשיר אורניום". עם זאת, אחד הדיפלומטים שצוטטו בכתבה הדגיש כי "רק קומץ מלים" הפרידו בין הצדדים לבין חתימת הסכם.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף. ז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
העיכוב הגיע מצד טהראן? שר החוץ של איראן, זריף, לצד שרת החוץ של האיחוד האירופי, אשטון/רויטרס

הוויכוח על זכותה של איראן להעשרה היה משמעותי דיו כדי להביא לכך שסבב השיחות הבא יתקיים במעמד דרג זוטר יותר, מה שמרמז שקטנה האמונה שההסכם יגובש בקרוב. לפי הדיווח מהבוקר, בניגוד להדלפות מהשיחות, התעקשותה של צרפת להגביל את הפעילות בכור המים הכבדים באראק לא הייתה הגורם העיקרי לכישלון השיחות. לדברי דיפלומט אמריקני, צרפת אכן הציגה בעניין עמדה קשוחה יותר מזו של המעצמות האחרות, אך היו אלה האיראנים עצמם שביקשו עיכוב נוסף כדי להיוועץ עם ממשלתם לפני שניתן יהיה להתקדם.

ממשל אובמה מוכן להתיר לאיראנים להעשיר אורניום לרמה של 3.5% כחלק מהסכם ביניים, בתמורה להגבלות על תוכנית הגרעין. ואולם, בוושינגטון לא מוכנים להכיר ב"זכות האיראנית להעשרה", ככל הנראה במטרה לקשור בין כל פעילות העשרה שתותר לאיראנים ובין הגבלות שיוטלו עליהם בהסכם עתידי. "ארצות הברית לא מאמינה שיש זכות אוטומטית להעשרה, ואמרנו זאת שוב ושוב לאיראן", אמר בכיר בממשל לפני סבב השיחות האחרון בז'נבה.

הסכסוך הישראלי-אמריקני נמשך, והופך פומבי

במקביל, נמשכה אתמול ההתנצחות הפומבית בין ירושלים לוושינגטון בסוגיית ההסכם. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שטען כי נתניהו אינו מודע לטיב המשא ומתן בין המעצמות לאיראן, ואמר: "אני מעודכן בפרטי ההצעה לאיראנים". בעצרת הפדרציות היהודיות שנערכה בבנייני האומה בירושלים, התייחס נתניהו להסכם המתגבש בין הצדדים ואמר כי "מה שמוצע כעת היא עסקה בה איראן שומרת על יכולתה. איראן תוכל לשמור טונות של אורניום מועשר ברמה נמוכה. הם יכולים בתוך כמה חודשים או שבועות ליצור פצצה".

נתניהו הבהיר כי "הדבר הכי חשוב הוא להבטיח את הביטחון והעתיד של המדינה היהודית" וטען כי גם אם ייחתם הסכם, "איראן לא תיסוג מיכולות ייצור הנשק הגרעיני אך המעצמות ייסוגו מהסנקציות". לדבריו, "זו עסקה גרועה ומסוכנת. זה עשוי להביא למצב שהסנקציות יתמוטטו. זה עניין של הישרדות יהודית. ועל הישרדותה של המדינה היהודית – לא אשתוק לעולם. זה הזמן לעמוד ולדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully