וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מעמידה אתכם במקומה: מה אתם הייתם עושים?

19.11.2013 / 17:18

שר החוץ האיראני מוחמד זריף חנך ערוץ יוטיוב חדש, עם סרטון ובו הוא צועד לצלילי מוזיקה מרגיעה ומשנן למצלמה: "אנרגיה גרעינית בונה עתיד לילדים". הסרטון אסור לצפייה באיראן

צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של ג'וואד זריף, עריכה: יאיר דניאל

בשנים האחרונות, סרטוני יוטיוב התחבבו על מדינאים כאמצעי תקשורת בלתי-אמצעי להעברת מסרים לציבור. ראש הממשלה נתניהו, למשל, ידוע כמשתמש מסור, ורק היום העלה לרשת שני סרטונים חדשים לערוץ של לשכתו בשפה האנגלית.

אחרי שנים של ניתוק בינלאומי והסתגרות, גם באיראן מבינים בהדרגה את כוחו הגדול של אתר שיתוף הסרטונים. ערב פתיחת הסבב הנוסף של שיחות הגרעין בז'נבה, שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, חנך היום (שלישי) ערוץ יוטיוב, שנועד להסביר את מדיניותה של ארצו. הסרטון הראשון פורסם באנגלית, בליווי כתוביות בעוד ארבע שפות: פרסית, טורקית, צרפתית וערבית.

בין אם במתכוון ובין אם לאו, ההפקה מדגימה מהי "מתקפת חיוכים": הסרטון נפתח לצלילי פסנתר וכלי מיתר, וזריף נראה צועד בטרקלין מוזהב, מקושט נברשות ענק. במסלולו, הוא יורד במדרגות ופותח דלת, ולבסוף מגיע לכיסא, עליו הוא מתיישב ומדקלם את משנתו. ברקע, מרחוק, ניצב מאבטח חמור סבר.

"מה אתם הייתם עושים?", שואל זריף כשפניו למצלמה, "מהו כבוד? ומהו כבוד עצמי? האם ניתן להעמיד אותם למשא ומתן? האם ניתן לשים עליהם תג מחיר?". זריף מרצין, ומקשה: "דמיינו שיאסרו עליכם את כל מה שמותר לאחרים. מה תעשו? האם תוותרו? האם תתמתנו, או שתעמדו על זכותם?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר החוץ האיראני מדגיש כי עבור בני עמו, "אנרגיה גרעינית פירושה מנוף לקביעת הגורל, כך שלא נאפשר לאחרים להחליט עבורנו". לדבריו, אנרגיה גרעינית אזרחית תסייע לאיראן "לגוון את הכלכלה, לעצור את בזבוז הנפט, ליצור אנרגיה נקייה ולהבטיח את עתיד הילדים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בסרטון המלא, שאורכו מעל חמש דקות, זריף מפליג בשבחי האנרגיה האזרחית, אך מתעלם מההאשמות לפיהן טהראן מפתחת תכנית גרעין צבאית. "אנרגיה גרעינית פירושה אומה איראנית שנעה קדימה, כשוות-זכויות בעידן חדש שמוגדר על ידי שלום, על ידי שגשוג וקידמה". בנקודה אחרת בסרטון, זריף מתייחס בקצרה לאנרגיה גרעינית - אך רק בהקשר של מדינת ישראל. "עבורנו האיראנים, משמעותה של אנרגיה גרעינית אינה הצטרפות למועדון (גרעיני) או איום על אחרים".

אחת מנקודות המחלוקת העיקריות בגיבוש ההסכם בין טהראן לחברות מועצות הביטחון וגרמניה (קבוצת P5+1), נוגעת לאורניום שאיראן תורשה להעשיר, אם בכלל, ולאיזו רמה. בהתייחסו לנושא, גם מבלי לדבר על כך מפורשות, אמר זריף כי "זכויות אינן מוענקות, ומכיוון שכך, לא ניתן לשלול אותן". באמירה נוספת, שניתן לייחס אותה לשיחות הגרעין בז'נבה, אמר זריף: "לא הגענו למבוי סתום. ישנו נתיב חיובי ומתקדם לקביעת גורלנו, כדי שנתקדם, נבטיח שלום - וננוע קדימה".

בסיום הסרטון, מחייך שר החוץ האיראני, ומזכיר: "קוראים לי ג'וואד זריף, וזה המסר של איראן". הפסנתר חוזר לפסקול.

הרשויות באיראן מטילות צנזורה חמורה על הגישה לפייסבוק, לטוויטר וליוטיוב. שליח הניו יורק טיימס לטהראן, תומס ארדברינק, צייץ בטוויטר: "כמה חבל שבתוך איראן, איננו יכולים לצפות במסר של זריף לעולם".

לקריאה נוספת
אנשי החלל הופתעו לגלות טיל בליסטי מגיח מבעד לחלון
אצל הסינים, יותר קל לסגור מחנות כפייה מאשר לעודד ילודה
המסיבה העצובה של רופא העיניים הצעיר שרוצה להיות נשיא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully